Reklama

Niezbędnik kulturalny

Siedem słów Chrystusa na krzyżu

2018-04-11 14:49

Krystyna Smerd
Edycja świdnicka 15/2018, str. VI

Ryszard Wyszyński
Zespół „Ars Cantus”

W niedzielę 25 marca po Sumie parafialnej w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Szczawnie-Zdroju odbył się organizowany rokrocznie przez Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego i miejscową parafię Koncert Wielkopostny. W tym roku nicią przewodnią tego koncertu, który wpisał się już na stałe do tradycji życia kulturalnego i religijnego tego miasta, był utwór Samuela Beslera „Heptalogus” („Siedem słów Chrystusa na Krzyżu”). Wybitne dzieło pochodzi z czasu baroku, a zaprezentował je podczas szczawińskiego Koncertu Wielkopostnego zespół „Ars Cantus” pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego. Specjalizująca się w interpretacji muzyki dawnej grupa wystąpiła w składzie: Milena Bukowska, Ewa Prawucka, Julia Karpeta, Tomasz Dobrzański – instrumentaliści zespołu i śpiewacy – Monika Wieczorkowska, Radosław Pachołek, Maciej Gocman i Piotr Karpeta. Zaprezentowany po Mszy św. koncert zgromadził szeroką publiczność, która postanowiła skorzystać z tej niezwykłej okazji religijnego wzruszenia – na podstawie rozważań siedmiu słów Jezusa wspartych oplecionych muzyką tego utworu.

Postać Samuela Beslera i jego dzieło przybliżył na początku koncertu kierownik artystyczny zespołu „Ars Cantus” zapowiadając: – Będziecie, Państwo, mieli za chwilę niepowtarzalną okazję usłyszeć muzykę, która nie była wykonywana od czasów XVII wieku. Kompozytor Samuel Besler, który pochodził z Oławy, a tworzył we Wrocławiu, był jedną z najwybitniejszych postaci życia muzycznego XVII wieku w ówczesnej Europie. Jego kompozycje grywano m.in. na cześć koronowanych głów. Gównie jednak tworzył muzykę liturgiczną i to z tej jego spuścizny pochodzi „Heptalogus” („Siedem słów Chrystusa na krzyżu”), który jest utworem wielkiego muzycznego piękna. Kompozycja była zapomniana przez wieki i miała kilka braków spowodowanych zniszczeniem stron zapisu, ale dzięki naszym współczesnym poszukiwaniom wśród wrocławskich archiwaliów muzycznych udało się te braki odtworzyć – akcentował Tomasz Dobrzański. Podkreślił, że Bresler nie był pierwszym kompozytorem, który tematycznie poświęcił swój utwór siedmiu słowom Chrystusa na krzyżu, ale jak się przyjmuje – był pierwszym, który zrobił to według reguł obowiązujących w sztuce muzycznej baroku – nowatorskich i zdecydowanie innych od obowiązujących w średniowieczu.

Reklama

Nabożeństwo „Siedmiu słów Jezusa na krzyżu”, co warto przy okazji wyjaśnić, narodziło się w XII wieku. Wielu twórców starało się od tego czasu stworzyć spójną opowieść o życiu Jezusa, gromadząc fakty z czterech Ewangelii. W ten sposób zebrano ostatnie słowa, które Jezus wypowiedział na krzyżu. Nie są to pojedyncze słowa, ale siedem fraz, czyli krótkich zdań. I to one stały się wkrótce treścią rozważań modlitewnych oraz utworów pasyjnych powstających licznie na przestrzeni wieków.

Wydarzenie, jakim był ten koncert, na długo z pewnością pozostanie w pamięci mieszkańców Szczawna-Zdroju i kuracjuszy, czego dowodem były liczne brawa dla wykonawców oraz wzruszenie, jakie malowało się na twarzach słuchaczy. Przed rozpoczęciem koncertu w kościele powitano jego organizatorów, dziękując im za koncert oraz gości honorowych: proboszcza parafii ks. Jarosława Żmudę, burmistrza Szczawna-Zdroju Marka Fedoruka, dyrektor Teatru Zdrojowego Jowitę Karczewską-Kozak oraz dyrektora Uzdrowiska „Szczawno-Jedlina” Pawła Skrzywanka.

Tagi:
koncert

Wybrane dla Ciebie

Reklama

Najpopularniejsze

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem