Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Ferie z „Naszym Lotniskiem”

Niedziela szczecińsko-kamieńska 10/2013, str. 5

Wypoczynek w Tatrach

Archiwum stowarzyszenia

Stowarzyszenie Edukacji i Wychowania „Nasze Lotnisko”, działające od kilku lat w Chojnie, na czas ferii zimowych postanowiło wyjść do najmłodszych uczestników z licznymi propozycjami spędzenia zdrowo i bezpiecznie czasu wolnego

Pierwszą z tych propozycji był obóz integracyjny „Łączy nas historia”. Obóz odbył się w Szczecinie, w pierwszym tygodniu ferii zimowych. Bazą, w której zamieszkaliśmy i do której wracaliśmy każdego dnia, była bursa Towarzystwa Salezjańskiego w Szczecinie. W obozie wzięło udział 45 osób: 25 dzieci działających przy naszym Stowarzyszeniu oraz 20 gości z Niemiec, uczniów zaprzyjaźnionej szkoły podstawowej im. Astrid Lindgren w Schwedt. Spotkanie mogło się odbyć dzięki dofinansowaniu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska - Meklemburgia Pomorze Przednie/Brandenburgia, Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania oraz budżetu państwa.

Celem każdego obozu, który Stowarzyszenie realizuje, jest szukanie tego, co łączy mieszkańców obu brzegów Odry. Tym razem skupiliśmy się nad naszą wspólną historią. W Szczecinie odwiedziliśmy m.in. katedrę szczecińską, miejsce, które przez kilkaset lat najpiękniej łączy mieszkańców tych terenów. Poznaliśmy historię kościoła, ludzi, którzy przyczynili się do jego budowy oraz odbudowy po II wojnie światowej, wjechaliśmy na wieżę widokową, z której rozciąga się widok na panoramę całego miasta. Byliśmy również w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym, zwiedziliśmy bunkry przeciwlotnicze z czasów ostatniej wojny, wzięliśmy udział w pokazie multimedialnym Planetarium mieszczącego się przy Muzeum Narodowym na Wałach Chrobrego. Wspólnie śledziliśmy osiągnięcia nauki i techniki europejskiej w Centrum Eureka oraz Muzeum Techniki, a właściwie Muzeum Motoryzacji, mieszczącym się przy ul. Niemierzyńskiej.

Ważnym dla nas momentem był spacer po parkach miasta. Zatrzymaliśmy się przy Teatrze Letnim, Pomniku Czynu Polaków, a także pomniku Jana Pawła II. Wspólny spacer, przebywanie razem, poznawanie historii parku i znajdujących się na jego terenie obiektów, a także podziwianie współczesnego oblicza Szczecina, wsparte ciekawymi rozmowami i komentarzami, przyczyniły się do jeszcze lepszego poznania się i pogłębienia przyjaźni.

Po obiedzie każdego dnia był czas na integrację. Odbywało się to poprzez naukę języka niemieckiego i polskiego, zawody w hali sportowej, grę w bilard, tenis stołowy, wspólny śpiew, działania plastyczne i artystyczne, a wieczorami przez wspólną zabawę w dyskotece. Myślę, że cel obozu został zrealizowany. Jeszcze bardziej poznaliśmy się. Różni nas wiele: inny język, zainteresowania, środowiska, w których żyjemy, uczymy się, wzrastamy i rozwijamy. Może nas jednak połączyć to, że mieszkamy blisko siebie i często mamy wspólne zainteresowania oraz marzenia. Tak samo pragniemy budować lepszą przyszłość. Wszystko to, co nas może połączyć, pragniemy odkryć i wprowadzić w życie.

Plany nasze idą już w kierunku wakacji. Kolejnym obozem, który zamierzamy zrealizować, jest obóz „Łączy nas sport”. Niech i to przedsięwzięcie przyczyni się do budowania jedności mieszkańców obu brzegów Odry oraz całej Europy.

Kolejną propozycją naszego Stowarzyszenia, przeznaczoną dla dzieci i młodzieży mieszkającej w Chojnie, był organizowany w Murzasichlu obóz narciarski. Każdego roku w drugim tygodniu ferii zimowych ruszamy w Tatry, aby tam odpocząć, pojeździć na nartach i zachwycać się pięknem naszych gór. Tegoroczny obóz był już siódmym wyjazdem. Jako organizator tego wydarzenia przypominam sobie pierwszy nasz wyjazd. W Chojnie było wówczas w środku zimy plus 10 stopni Celsjusza i młodzież nie chciała jechać, mówiąc, że nie będzie śniegu. Po kilku latach grupa miłośników jazdy na nartach rozrosła się do 80 osób.

Obóz trwał jedynie 6 dni, ale spędziliśmy ten czas bardzo intensywnie. Osoby, które pierwszy raz pojechały na narty, uczyły się jeździć pod opieką pana Sebastiana Świłpy, naszego instruktora narciarskiego. Ci, którzy opanowali już sztukę skrętów i hamowania, pogłębiali umiejętności techniczne i podziwiali piękno Tatr. Podczas naszego pobytu na nartach wśród atrakcji należy wyliczyć wyjazd do Zakopanego, spacer do Małego Cichego oraz prawdziwy góralski kulig z pochodniami i ogniskiem.

Wszystkie te przedsięwzięcia, organizowane każdego roku przez Stowarzyszenie Edukacji i Wychowania „Nasze Lotnisko”, możemy przeprowadzać dzięki wsparciu naszych sponsorów i dobroczyńców, między innymi dzięki przekazanym funduszom z 1% podatku, które otrzymujemy każdego roku. Tym wszystkim ludziom dobrej woli składamy serdeczne podziękowanie.

2013-03-11 09:33

Fabryka Pokoju w Watykanie: papież odpowiadał na pytania dzieci

Grzegorz Gałązka

Głównym wydarzeniem dnia w Watykanie była wizyta 7 tys. dzieci i ich opiekunów w ramach tzw. Fabryki Pokoju (La fabbrica della pace). Ta nowa inicjatywa edukacyjna jest owocem współpracy różnych włoskich instytucji, mediów, środowisk kościelnych oraz organizacji pozarządowych, pracowniczych i politycznych. Jej celem jest wychowanie młodego pokolenia do pokoju pod hasłem: „Dać duszy duszę”.

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

2024-04-18 13:53
Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi drogi postępowania w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, wydałem oświadczenie, które rozwiewa te kwestie - mówi postulator procesu beatyfikacyjnego Helelny Kmieć, ks. Paweł Wróbel SDS.

Papież do młodych: to wy twórzcie przyszłość, razem z Bogiem

2024-04-19 16:20
Papież Franciszek

PAP/ETTORE FERRARI

To od was zależy przyszłość i wy macią ją tworzyć. Nie możecie być biernymi widzami - mówił papież na audiencji dla uczniów „szkół pokoju”. Przyznał, że istnieje pokusa, by nie myśleć o jutrze, lecz skupić się wyłącznie na teraźniejszości, a troskę o przyszłość delegować na instytucje lub polityków. Dziś jednak, bardziej niż kiedykolwiek dotąd, potrzeba właśnie brania odpowiedzialności za przyszłość. Potrzebujemy odwagi i kreatywności zbiorowego marzenia - mówił Franciszek.

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją...

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją...

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

Św. Ekspedyt - dla żołnierzy i bezrobotnych

Przewodniczący KEP prosi, by najbliższa niedziela była...

„Niech żyje Polska!” - ulicami Warszawy przeszedł...

Zakaz działalności dla wspólnoty

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Zakaz działalności dla wspólnoty "Domy Modlitwy św....

Rozpoczął się proces beatyfikacjny sł. Bożej Heleny...