Reklama

Adwent

Paradoks Adwentu-rekolekcje z Hezychiuszem z Synaju

http://ps-po.pl/

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rozpoczynamy Adwent — pierwszy okres roku liturgicznego. Jego nazwa, zaczerpnięta z łaciny (adventus) oznacza „przyjście” lub „obecność”. Ponieważ jest już niemal grudzień i nasze myśli z wolna zaczynają wybiegać ku pełnym rodzinnego ciepła i serdeczności świętom Bożego Narodzenia, pierwsze „przyjście”, jakie zapewne przychodzi nam do głowy, to właśnie Wcielenie: Pan Jezus rodzi się w Betlejem. Przesłanie Adwentu nie jest jednak jednostronne. Bóg, owszem, przychodzi w ciele, i ku celebracji tej Tajemnicy ciąży przeżywanie czterech kolejnych grudniowych tygodni. Ale może nie zburzę nikomu świata, jeśli powiem, że nie zawsze tak myślano.

Pierwsi uczniowie swoje oczekiwania zwracali ku innemu Przyjściu — chwalebnemu powrotowi Chrystusa na ziemię. Tego typu tęsknoty za objawieniem się ostatecznej, mesjańskiej sprawiedliwości, towarzyszyły Narodowi Wybranemu od czasów starotestamentalnych. Przypomni nam o tym niedzielna liturgia słowa:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Staliśmy się od dawna jak ci, nad którymi Ty nie panujesz i którzy nie noszą Twego imienia. Obyś rozdarł niebiosa i zstąpił — przed Tobą zatrzęsłyby się góry… Ani ucho nie słyszało, ani oko nie widziało, żeby jakiś bóg poza Tobą czynił tyle dla tego, co w nim pokłada ufność (Iz 63, 19; 64, 3b).

„Głosimy przyjście Chrystusa — nie tylko pierwsze, ale i drugie, o wiele wspanialsze od pierwszego” — tak w Liturgii Godzin tegoż dnia podsumuje to Cyryl Jerozolimski. Adwent zatem to przypomnienie prawdy, której nieraz ciasno jest w naszych życiowych planach; którą chętnie marginalizujemy, oswajamy, w skrajnych przypadkach traktując ją jako swoistą metaforę. Niemal codziennie wypowiadamy słowa Modlitwy Pańskiej: „Przyjdź królestwo Twoje!”; w liturgii Kościoła daje się w tym okresie zauważyć radosne wyczekiwanie Syna Człowieczego; dziś w refrenie psalmu wybrzmiały słowa: „Maranatha! Przybądź Panie Jezu!”. Co to dla nas znaczy? Czy mamy może pragnąć końca świata?

Reklama

Można wątpić, czy jest to dobre postawienie sprawy. Lecz koniec oznaczałby przecież także nowy początek i spotkanie z Umiłowanym. Chyba mamy jednak z tym jakiś problem. Z jednej strony staramy się (w każdym razie chcemy czy… planujemy) żyć w bliskości Boga, a miłość do Niego ustanawiać głównym punktem odniesienia w naszym życiu. Wychodzi nam to różnie. Stąd druga strona medalu: boimy się końca, bo nie czujemy się gotowi: nie przychodź jeszcze, Panie Jezu, bo jestem „nieprzygotowany”! W praktyce owo „przygotowanie” nieustannie schodzi na bok, ustępując prozie życia.

W gąszczu trudności związanych z rozumieniem Adwentu warto przypomnieć sobie dwie prawdy:

Bóg, który objawi się na końcu czasów, nie będzie małostkowym bożkiem perfekcjonizmu, lecz jednocześnie sprawiedliwym Sędzią i Ojcem miłosierdzia. Pragnąc paruzji, prawdziwego „adwentu”, pragniemy spotkania z Miłosiernym. Raczej niż do doskonałości, Bóg powołał nas do miłości. A „w miłości nie ma lęku, lecz doskonała miłość usuwa lęk, ponieważ lęk kojarzy się z karą” (1J 4, 18a). Niemniej jednak ten kto kocha, czuwa. Gdy wyczekujemy powrotu ukochanej osoby, nasze serce jest przepełnione tęsknotą i szczególną uwagą. Tego wymiaru nie pomija Chrystus w dzisiejszej Ewangelii: „Czuwajcie i módlcie się w każdym czasie” (Łk 21, 36a).

Ojcowie uczą, że dopóki przed oczami mamy wyłącznie karę, nie poznaliśmy jeszcze smaku miłości Bożej. By przygotować się na spotkanie z Panem — czyli na dobre przeżycie Adwentu — powinniśmy przede wszystkim postąpić w miłości, w zbliżeniu się do Umiłowanego. I tu niezawodną drogą jest oczywiście modlitwa.

W tym roku portal PSPO przygotował dla czytelników adwentowe rekolekcje: przez początek roku liturgicznego przejdziemy śladem przewodnika — Hezychiusza z Synaju.

Reklama

Hezychiusz jest mistrzem czujności (prosoché), starożytnej cnoty mniszej, która jest niezbędnym warunkiem prawdziwej modlitwy. Czujność ta ma kilka wymiarów: po pierwsze, jest to czujność serca, wyczulonego na atak Złego, na pokusy i niepożądane myśli; po drugie, to czujność tego, kto wyczekuje Oblubieńca; kto słysząc w środku nocy wołanie pana młodego, wychodzi mu naprzeciw, bo jest gotów. Czujnym, po trzecie, jest też ten, kto dostrzega bliźniego.

Droga, którą — dzięki wideo-komentarzom o. Szymona Hiżyckiego OSB — podążymy w ślad za synaickim mnichem, jest drogą prowadzącą do wyciszenia, czyli hezychii. Warto wspomnieć, że klasztor Hezychiusza to miejsce, gdzie Bóg miał objawić się Mojżeszowi, i gdzie ten poznał Święte Imię: „Jestem, Który Jestem”. Stąd modlitwa Hezychiusza to modlitwa imieniem Boga — imieniem „Jezus”. Przemienia nas, byśmy — inaczej niż w przywołanym fragmencie z Izajasza — byli tymi, którzy noszą w sobie imię Pana.

Tak zatem Adwent się rozpoczyna, lecz przyjdzie, oczywiście, moment, kiedy się… skończy. Czas, w którym mówi się zarówno o końcu świata, jak i o początkach zbawienia, czas wzywania do nawrócenia i zachowania czujnego serca nagle się urywa i przechodzi w okres Bożego Narodzenia. Ten paradoks równoważy prawda, którą szczególnie będziemy przeżywać 25 grudnia: tajemnica Wcielenia. Jeżeli sam Bóg bierze udział w naszej ziemskiej codzienności, i my musimy w nią wkroczyć z odnowionym sercem i umysłem. Przecież to ją Pan uświęcił swym błogosławionym Narodzeniem…

W czasie trwania Adwentu, w każdą środę i niedzielę, będziemy publikować kolejne wideo-komentarze Ojca Szymona Hiżyckiego OSB do poszczególnych tekstów Hezychiusza z Synaju.

Podziel się:

Oceń:

2014-12-02 11:30

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

„Orzech” w kadrze

Ks. Stanisław Orzechowski

Kamil Szyszka

Ks. Stanisław Orzechowski

Z Damianem Żurawskim – pomysłodawcą i jednym z reżyserów filmu o „Orzechu”

Więcej ...

Kard. Ryś przy grobie Jana Pawła II: Dobrą Nowiną jest Osoba!

2024-04-18 08:15

@VaticanNewsPL / ks. Paweł Rytel-Andrianik

- Dobrą Nowiną nie jest jakaś historia, nie jest jakaś teoria. Dobrą Nowiną jest Osoba! Chrześcijaństwo rozpoczyna się wtedy, kiedy człowiek spotyka się z Osobą Jezusa Chrystusa. My ludziom opowiadamy bardzo wiele rzeczy, tylko wcale nie prowadzimy ich do spotkania z żywą Osobą – z Jezusem Chrystusem, a to Jezus jest Dobrą Nowiną - mówił kard. Grzegorz Ryś.

Więcej ...

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją...

Wiara

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją...

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją...

Wiara

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją...

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

Kościół

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

Św. Ekspedyt - dla żołnierzy i bezrobotnych

Św. Ekspedyt - dla żołnierzy i bezrobotnych

„Niech żyje Polska!” - ulicami Warszawy przeszedł...

Kościół

„Niech żyje Polska!” - ulicami Warszawy przeszedł...

Przewodniczący KEP prosi, by najbliższa niedziela była...

Kościół

Przewodniczący KEP prosi, by najbliższa niedziela była...

Rozpoczął się proces beatyfikacjny sł. Bożej Heleny...

Święci i błogosławieni

Rozpoczął się proces beatyfikacjny sł. Bożej Heleny...

Zakaz działalności dla wspólnoty

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Zakaz działalności dla wspólnoty "Domy Modlitwy św....

W „nowej”, antyklerykalnej Polsce aresztowano księdza

Kościół

W „nowej”, antyklerykalnej Polsce aresztowano księdza