Reklama

Europa

Grecja: ekumeniczne wysiłki na rzecz ekologii integralnej

BOŻENA SZTAJNER

„Ekologia integralna jako nowa droga do pojednania” - taki był temat konferencji, jaka 2-3 września odbyła się na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach pod patronatem papieża Franciszka, prawosławnego patriarchy Bartłomieja i anglikańskiego arcybiskupa Canterbury Justina Welby’ego. Przesłania dwóch pierwszych odczytali ich wysłannicy, trzeci zaś był obecny za pośrednictwem telekonferencji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Punktami odniesienia odniesienia do dyskusji były m.in. encyklika „Laudato si’” papieża Franciszka oraz dokument Soboru Wszechprawosławnego „Świadectwo Kościoła w świecie współczesnym”.

Podkreślano, że problemów ekologicznych nie da się rozwiązać w izolacji. Przewodniczący AIESC Paul Dembinski przekonywał, że w poszukiwaniu ekologii integralnej musimy wykroczyć poza samą ekologię, zaś ks. prof. Chrysosotom Nassis z Uniwersytetu Arystotelesa dodał, że również poza slogany.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prof. Christos Tsironis uznał, że ekologia integralna jest „dynamiczną i wielopostaciową, pełną współczucia i odpowiedzialności odpowiedzią na dramatyczne wołanie Ziemi i ubogich”. Z kolei prof. Petros Vassiliadis stwierdził, że w poszanowaniu stworzenia trzeba wykroczyć poza prawa człowieka i zająć się także ludzką odpowiedzialnością.

Dziekan Wydziału Teologii Uniwersytetu Arytsotelesa podsumował, że „konieczna jest radykalna zmiana struktur społecznych”. - Musimy zwalczać konsumpcyjny styl życia i być aktywnymi w samym sercu społeczeństwa - wezwał prof. Miltiadis Konstantinou.

Ogłoszony po konferencji komunikat zauważa, że „znaczenie ekologicznego zaangażowania chrześcijan jest bezcenne”. - Rodzi się możliwość, że tam, gdzie w świecie pogrążonym w kryzysie zawiedli politycy, chrześcijanie mogą dać skuteczną inspirację na szczeblu lokalnym i globalnym. By osiągnąć ten cel możemy oprzeć się na prawosławnej zasadzie „pojednania” (człowieka z innymi, ze stworzeniem i z Bogiem), jak również na woli budowania „cywilizacji miłości” - tak drogiej Pawłowi VI i św. Janowi Pawłowi II - czyli przez cywilizację poszanowania godności osoby ludzkiej we wszystkich wymiarach, w tym w jej powołaniu eschatologicznym - głosi komunikat.

Wśród 50 uczestników konferencji, przybyłych z 15 państw, byli duchowni i świeccy, m.in. inżynierowie, architekci, socjologowie, politolodzy, prawnicy, ekonomiści i teologowie. Spotkanie zorganizowały: Międzynarodowe Stowarzyszenie Chrześcijańskiej Nauki Społecznej (AIESC), Ośrodek Badań Społecznych nad Religią i Kulturą Uniwersytetu Arystotelesa oraz Ośrodek Studiów Ekumenicznych, Misjologicznych i Środowiskowych w Salonikach przy wsparciu Renovabis i Uniwersytetu Artystotelesa.

Reklama

- Po Salonikach możemy tylko życzyć sobie, by inspiracja pochodząca od Kościołów chrześcijańskich, wnoszona przede wszystkim przez świeckich profesjonalistów, będzie mogła w niedalekiej przyszłości rozszerzyć się na inne religie. Trzeba powiedzieć, że historyczna konferencja w Salonikach jest przede wszystkim naprawdę potężnym wezwaniem do nadziei - stwierdza komunikat.

Uczestnicy konferencji zaapelowali również o powszechne zawieszenie broni 20 września, gdy w Asyżu odbywać się będzie Światowy Dzień Modlitwy o Pokój z udziałem przywódców religijnych świata.

Podziel się:

Oceń:

0 0
2016-09-06 19:49

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Żyję ekologicznie

Las w szkle

Joanna Ferens

Las w szkle

Na placu przy kościele św. Jana Pawła II w Biłgoraju odbył się Eko Film Festiwal Żyję ekologicznie. Motywem przewodnim wydarzenia były projekcje filmów o tematyce ekologicznej.

Więcej ...

Historia według Kossaka

2024-03-28 10:54

fot. Armando Alvarado

Mało która postać historyczna odcisnęła tak mocno swój ślad w dziejach świata, i tak bardzo wpływa na wyobraźnię współczesnych ludzi, jak Napoleon. Pisano o nim książki, wiersze, kręcono filmy, ale bodaj żadne z tych dzieł nie jest tak wymowne jak obraz Wojciecha Kossaka poświęcone temu geniuszowi wojny.

Więcej ...

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15
O. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Przerażające dane: 1937 osób między 15. a 17. rokiem...

Wiadomości

Przerażające dane: 1937 osób między 15. a 17. rokiem...

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

Kościół

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną...

Wiara

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną...

Bratanek Józefa Ulmy o wujku: miał głęboką wiarę,...

Kościół

Bratanek Józefa Ulmy o wujku: miał głęboką wiarę,...

Jak przeżywać Wielki Tydzień?

Wiara

Jak przeżywać Wielki Tydzień?

Abp Galbas: Mówienie, że diecezja sosnowiecka jest...

Kościół

Abp Galbas: Mówienie, że diecezja sosnowiecka jest...

Świadectwo Abby Johnson: to, że zobaczyłam aborcję na...

Wiara

Świadectwo Abby Johnson: to, że zobaczyłam aborcję na...

Komisja Liturgiczna: apel do kapłanów o wygłaszanie...

Kościół

Komisja Liturgiczna: apel do kapłanów o wygłaszanie...