Reklama

Święto „ostentacyjnego symbolu religijnego”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kilka tygodni temu przetoczyła się przez media dyskusja na temat używania przez dziewczęta muzułmańskie chust we francuskich szkołach. Władze francuskie, z właściwą sobie finezją, cechującą ich ujmowanie relacji Kościół - państwo, zakazały wszystkim, nie tylko muzułmankom, noszenia „ostentacyjnych symboli religijnych”. Co ciekawe, taki zakaz nie objął symboli politycznych, światopoglądowych itp. Kolejny znak zwycięstwa sił „postępu” na odcinku walki z „ciemnogrodem”. Kolejny dowód na swoiste rozumienie tolerancji religijnej: religia jest poglądem anormalnym, można go tolerować, ale na zewnątrz należy zachowywać się zgodnie ze standardami ateizmu, który też - jak widać - jest poglądem religijnym, skoro sprowadza się do głębokiej wiary w fakt, że Boga nie ma.
Problem nie dotyczy tylko symboli religijnych. Przecież negatywny stosunek do religii leży u podstaw chęci sfałszowania europejskiej przeszłości i wykreślenia z preambuły traktatu konstytucyjnego nawet wspomnienia o chrześcijaństwie. Że taka postawa przekłada się na praktykę, francuska awantura o chusty to ilustruje. Zresztą warto przy okazji wspomnieć sądowe nakazy zdejmowania krzyża ze ścian klas szkolnych w Niemczech i Włoszech czy burzenie w USA w majestacie prawa pomników Dekalogu ustawionych w miejscach publicznych. To wszystko towarzyszy wymierzonym w rodzinę zmianom prawnym, mającym na celu zmianę mentalności i wyznawanego w społeczeństwie systemu wartości.
W IV niedzielę Wielkiego Postu, w seminariach warszawskich: metropolitalnym i praskim, odbywają się obłóczyny. Klerycy II roku zaczną chodzić w sutannach. To jest ważny moment w formacji, bowiem od obłóczyn będą przez wielu ludzi postronnych traktowani jak księża. Teraz już mogą na własnej skórze doświadczyć, w jaki sposób ludzie odnoszą się do księży. To doświadczenie pomoże im w identyfikacji z drogą, na którą wkroczyli. Dobrze, że warszawskie obłóczyny są na tyle wczesne, że kleryk doświadczy zarówno odświętności chodzenia w sutannie, jak i tego, że strój mu spowszednieje. Potrzeba bowiem czegoś więcej niż ekscytacji, że człowiek ubrał się w tak niezwykłe ubranie.
Ale jest jeszcze ważniejszy wymiar tego stroju: funkcja ewangelizacyjna, jaką ma on spełniać. To właśnie ów „ostentacyjny znak”, który zapewne niepokoi i będzie niepokoić ludzi chcących, aby o religii i Bogu zapomniano, żeby chrześcijaństwo zniknęło z krajobrazu naszej cywilizacji. Gdy chce się budować „miasto bez Boga” - jak ten proces określił ostatnio Jan Paweł II - to sutanna staje się „znakiem sprzeciwu”. I dobrze. Trzeba, aby również klerycy doświadczyli goryczy złorzeczeń, złośliwych komentarzy.
Obłóczyny to wydarzenie bardzo wzruszające i przez to ważne. Wzruszające i ważne dla samych zainteresowanych, dla ich rodzin i przyjaciół, dla starszych kolegów i dla wychowawców, czyli przełożonych, ojców duchownych i profesorów seminaryjnych. W czasie tego obrzędu śpiewa się słowa: „Niech Pan zwlecze z ciebie starego człowieka z jego uczynkami, a przyoblecze cię w nowego człowieka, stworzonego według wzoru Boga, w sprawiedliwości i świętości polegającej na prawdzie”. Dobrze, gdy obłóczyny mają charakter otwarty, gdy mogą przyjść wszyscy, którzy chcą uczestniczyć w tej ważnej uroczystości. Przecież to dzień nie tylko tych kandydatów do kapłaństwa, ich rodzin i seminarium. To dzień znaku, który przypomina i upomina. Nie warto ograniczać liczby modlących się wówczas o błogosławieństwo dla kandydatów do kapłaństwa.
W tym roku obłóczyny warszawskie zbiegają się z pierwszym dniem wiosny. To tradycyjny „dzień przebierańca”. Można żywić jednak nadzieję, że nikomu z tych, którzy przyjmują sutannę i którzy będą uczestniczyć w obłóczynach, nie przyjdzie do głowy niemądre skojarzenie i że dostrzegą zasadniczą różnicę między sutanną a dziwacznym ubraniem. Sutanna to nie „modny ciuszek”, to nie „szata czarodzieja”, to strój księdza, który sam ma być znakiem. Klerykom przypomina o celu, ku jakiemu idą, ludziom na ulicy, w szkole czy gdziekolwiek spotkają księdza - o tym samym - o najgłębszym celu naszego życia. Bo sutanna to ostentacyjny znak Dobrej Nowiny o Zbawieniu. I niech pozostanie ostentacyjnym znakiem wierności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2004-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Podziękuję dziś Jezusowi za Jego mękę i zmartwychwstanie

Piotr Drzewiecki

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 18-22.

Więcej ...

Minister Edukacji ignoruje postanowienie Trybunału Konstytucyjnego

2024-09-24 11:49

PAP/Tomasz Gzell

Minister Edukacji Barbara Nowacka w opublikowanym stanowisku stwierdziła, że postanowienie Trybunału Konstytucyjnego zawieszające stosowanie jej rozporządzenia zmieniającego zasady dotyczące organizowania lekcji religii w szkole, nie wywołuje skutków prawnych.

Więcej ...

Synodalne spotkanie dla proboszczów Archidiecezji Łódzkiej

2024-09-27 16:30

Ks. Paweł Kłys

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Wincenty, czyli tam i z powrotem

Święci i błogosławieni

Wincenty, czyli tam i z powrotem

Czy tak wyglądał Jezus? Sztuczna inteligencja odtworzyła...

Wiara

Czy tak wyglądał Jezus? Sztuczna inteligencja odtworzyła...

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Wiara

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Franciszek

"Kościół powinien się wstydzić i prosić o...

Świadectwo Tomasza Adamka: Ojciec Pio, różaniec i...

Wiara

Świadectwo Tomasza Adamka: Ojciec Pio, różaniec i...

Ksiądz, powstaniec, patriota. Powieszony przez Niemców na...

Kościół

Ksiądz, powstaniec, patriota. Powieszony przez Niemców na...

Łódź: papież Franciszek mianował dwóch nowych...

Niedziela Łódzka

Łódź: papież Franciszek mianował dwóch nowych...

Watykan: odwołane dzisiejsze audiencje Ojca Świętego

Kościół

Watykan: odwołane dzisiejsze audiencje Ojca Świętego

Nowenna do św. Ojca Pio

Wiara

Nowenna do św. Ojca Pio