Reklama

Wiadomości

Mniejsza liczba wypadków na polskich drogach w roku 2020

Adobe Stock

W 2020 r. odnotowano mniejszą liczbę zdarzeń drogowych. W ostatnich latach podejmowano szereg działań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego.

Analizowano dane o zdarzeniach drogowych, opracowywano plany i programy działań Policji. - Mniejsza liczba zdarzeń drogowych oraz ich ofiar, to wspólny sukces wszystkich służb jak i uczestników ruchu drogowego – podkreśla komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji. 25 kwietnia obchodzona będzie XV Ogólnopolska Niedziela Modlitw za Kierowców.

Mimo trwającej pandemii i ograniczonego ruchu na drogach, policjanci ruchu drogowego sprawują aktywny nadzór na polskich drogach. Działania grup SPEED, częste kontrole prędkości, nadzór miejsc szczególnie niebezpiecznych, to tylko niektóre z podejmowanych aktywności Policji, które przyczyniły się do istotnego spadku liczby wypadków drogowych, ich ofiar i kolizji w całej Polsce.

W 2020 r. doszło do 23 540 wypadków, a w 2019 r. – 30 288, w których zginęło 2 491 osób w 2019 r. – 2 909, a 26 463 zostały ranne rok 2019 r. – 35 477. Istotnie zmniejszyła się także liczba kolizji drogowych. W ubiegłym roku odnotowano ich 382 046, w roku 2019 r. – 455 454. Zwiększyło się też bezpieczeństwo pieszych. W tej grupie uczestników ruchu drogowego odnotowano o 162 ofiary mniej niż w 2019 roku (2020 r. – 631) i mniej rannych o 1 661 osób niż w 2019 r. (2020 r. – 4 700).

W 2020 r. policjanci zatrzymali 98 941 nietrzeźwych kierujących i choć ta liczba jest nieco mniejsza niż w roku 2019 (110 971) to nadal istotna. - Przypominamy, że nawet niewielka dawka alkoholu wpływa na koncentrację i refleks kierującego – zaznacza komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji. Liczne działania prowadzone przez policjantów wymierzone przeciwko nietrzeźwym kierującym, coraz surowsze kary i publikacje wyroków sądowych przyczyniły się do spadku tej liczby.

Poprawa bezpieczeństwa na naszych drogach zależy od zmiany mentalności wielu kierowców. Zmiany agresywnego stylu jazdy, dotarcia do świadomości, uświadomienia sobie jak tragiczne mogą być skutki brawury i nieodpowiedzialności za kierownicą.

Reklama

Wielu kierowców uważa, że wypadki drogowe dotyczą wszystkich innych, ale nie ich samych. Działania profilaktyczne, spotkania z kierowcami, udział w programach i akcjach propagujących bezpieczeństwo mają uświadomić istniejące zagrożenie, skłonić do właściwej refleksji. W kwestii nadzoru nad ruchem drogowym, bezpieczeństwo pieszych, w tym zwłaszcza na przejściach dla pieszych oraz egzekwowanie przekraczania dopuszczalnej prędkości to priorytetowe obszary działania Policji.

Dane statystyczne przygotowane przez Biuro Ruchu Drogowego, Komendy Głównej Policji pokazują główne przyczyny wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych to:- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – 4 738 wypadków niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 4 685 wypadków - nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 1 795 wypadków - niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami - 1 135 wypadków - nieprawidłowe wyprzedzanie - 997 wypadków. Główne przyczyny wypadków występujących na drogach o dwóch jezdniach jednokierunkowych to: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – 720 wypadków,- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 488 wypadków, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 386 wypadków,- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 231 wypadków.

Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które zakwalifikowano do kategorii „zderzenie się pojazdów w ruchu". W 2020 roku wypadków takich było 12 414, co stanowiło 52,7% ogółu, śmierć w nich poniosło 1086 osób (43,6% wszystkich zabitych), a ranne zostały 15 072 osoby (56,9% ogółu rannych).Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było „najechanie na pieszego". Takich zdarzeń było 5 050 (21,5%), w ich wyniku zginęły 624 osoby (25,1%),a 4 651 zostało rannych (17,6%).

Reklama

Szczególną uwagę należy zwrócić na grupę tzw. „młodych kierowców" w wieku 18-24 lata charakteryzującą się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. osób. Jest to grupa osób, którą cechuje brak doświadczenia i umiejętności w kierowaniu pojazdami i jednocześnie duża skłonność do brawury i ryzyka. W 2020 r. młodzi kierowcy byli sprawcami 3 774 wypadków (18% wypadków powstałych z winy kierujących),zginęło w nich 431 osób, a 4 714 zostało rannych. Przyczyną 41% wypadków, które spowodowali młodzi kierowcy było „niedostosowanie prędkości do warunków ruchu".

Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych byli piesi. W 2020 roku spowodowali oni 1 385 wypadków (5,9% ogółu wypadków), w wyniku których śmierć poniosło 301 osób (12,1% ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosło 1 115 osób (4,2% ogółu rannych).W porównaniu z 2019 r. piesi spowodowali mniej wypadków o 494 (-26,3%), w których było mniej osób zabitych o 71 (-19,1%) i rannych o 433 (-28,0%)Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszych było:- wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem – 701 wypadków (tj. 50,6%wszystkich wypadków spowodowanych przez pieszych),- przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym – 160 wypadków (11,6%),- wejście na jezdnię przy czerwonym świetle – 134 wypadki (9,7%),- wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody – 129 wypadków (9,3%).Najwięcej wypadków piesi spowodowali w miesiącach: luty (178 wypadków, 40 zabitych i 143 rannych) i styczeń (170 wypadków, 36 zabitych, 136 rannych).Najwięcej osób zginęło w grudniu – 43.

Jako jeden z czynników wpływających na taki rozkład wypadków uznać można złe warunki atmosferyczne panujące w tym okresie, a także szybko zapadający zmierzch. Wówczas piesi stają się mniej widoczni, co w połączeniu z brakiem ostrożności (tak pieszych, jak i kierujących) skutkuje dużą liczbą wypadków.

Reklama

W 2020 roku użytkownicy dróg (kierujący, piesi, pasażerowie) będący pod działaniem alkoholu uczestniczyli w 2 540 wypadkach drogowych (10,8% ogółu wypadków), śmierć w nich poniosło 327 osób (13,1% ogółu zabitych), a 2 723 osoby odniosły obrażenia (10,3% ogółu rannych).

Komisarz Robert Opas zwraca uwagę na istotną rolę pasów bezpieczeństwa i fotelików samochodowych. - Przytrzymują one nasze ciało, nie pozwalając na przemieszczanie się lub uderzenie o wszelkiego rodzaju elementy znajdujące się w pojeździe. Aby spełniały swoją funkcje muszą jednak być prawidłowo założone, mieć odpowiednią wysokość, przylegać do ciała i nie mogą być poskręcane. Luźny pas nie spełnia swojej roli i spowoduje przemieszczenie się naszego ciała, co w trakcie wypadku drogowego może skutkować obrażeniami, których przecież możemy uniknąć, jeśli zapniemy prawidłowo pas – przypomina. Zaznacza też, że już od blisko 30 lat wprowadzony został w życie powszechny obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa i obejmuje on wszystkie osoby znajdujące się w pojeździe. Wyjątek stanowią osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa czy też kobiety o widocznej ciąży. - Kierowca jadący samochodem, który ma niezapięte pasy bezpieczeństwa, musi liczyć się z konsekwencją otrzymania mandatu karnego. Również, gdy przewozimy pasażerów, którzy nie zapieli pasów bezpieczeństwa, możemy zostać ukarani grzywną - mówi komisarz Robert Opas.

Przypomina również o obowiązku przewożenia w fotelikach wszystkich dzieci, które mają mniej niż 150 cm. wzrostu. - Jako kierowcy zadbajmy o bezpieczeństwo wszystkich podróżujących samochodem. Niech każdy z pasażerów ma zapięte pasy, a dzieci podróżują w wymaganych fotelikach bezpieczeństwa – podkreśla komisarz.

2021-04-23 10:44

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

MI: nie trzeba będzie mieć przy sobie prawa jazdy podczas podróży po Polsce

Brak konieczności posiadania dokumentu prawa jazdy podczas podróży po Polsce zakłada rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który po pierwszym czytaniu w Sejmie został skierowany do komisji infrastruktury. Projekt został przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury.

Więcej ...

Abp Grušas dla KAI: końcowy dokument zgromadzenia w Pradze bez propozycji reform

2023-02-08 15:23

Karol Porwich/Niedziela

Propozycje reform w Kościele nie będą tematem dokumentu końcowego europejskiego zgromadzenia synodalnego, jakie w dniach 5-12 lutego odbywa się w Pradze. Potwierdził to przewodniczący Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE) abp Gintaras Grušas.

Więcej ...

Sto pięćdziesiąt porcji!

2023-02-08 15:29
Tym razem kucharze z restauracji Agape ugotowali pyszny kapuśniak.

Małgorzata Pabis

Tym razem kucharze z restauracji Agape ugotowali pyszny kapuśniak.

Rzecznik prasowy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach zapowiada, że już za kilka dni, jeśli tylko fundusze na to pozwolą, w Tłusty Czwartek do Dzieła Pomocy św. Ojca Pio, zostaną dostarczone pączki!

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Leon Knabit OSB: Są ludzie, którzy wszystko wiedzą...

Wiara

Leon Knabit OSB: Są ludzie, którzy wszystko wiedzą...

Sąd Okręgowy w Warszawie zasądził 1,5 mln zł...

Wiadomości

Sąd Okręgowy w Warszawie zasądził 1,5 mln zł...

Sednem życia religijnego ma być słuchanie serca

Wiara

Sednem życia religijnego ma być słuchanie serca

Każdy z nas kradnie i nawet o tym nie wie? VII przykazanie...

Wiara

Każdy z nas kradnie i nawet o tym nie wie? VII przykazanie...

To cud! Matka Boża go uzdrawia! Świadectwo wstawiennictwa...

Wiara

To cud! Matka Boża go uzdrawia! Świadectwo wstawiennictwa...

Czy w piekle też jest życie wieczne?

Czy w piekle też jest życie wieczne?

Elbląg: będzie proces beatyfikacyjny Aleksandry Gabrysiak...

Kościół

Elbląg: będzie proces beatyfikacyjny Aleksandry Gabrysiak...

5 powodów, dla których warto pójść do spowiedzi

Wiara

5 powodów, dla których warto pójść do spowiedzi

Bp Zbigniew Zieliński nowym biskupem...

Kościół

Bp Zbigniew Zieliński nowym biskupem...