Reklama

FILM

W państwie widmie

2018-12-05 11:05

jk
Niedziela Ogólnopolska 49/2018, str. 54

Fabularny „Donbas” ukraińskiego dokumentalisty Siergieja Łoźnicy przypomina reportaż telewizyjny. Nakręcony w państwie widmie na wschodzie Ukrainy, kontrolowanym przez „separów”, czyli bojówki separatystyczne – będące w istocie grupami przestępczymi, wspieranymi przez oddziały rosyjskie – ma pokazać tamtejszą codzienność. Z jednej strony trwa wojna hybrydowa, z drugiej – toczy się prawie normalne życie. Kamera pokazuje roześmianą młodą parę, niemieckiego dziennikarza wziętego przez „separów” za faszystę czy okradzionego przez separatystyczną milicję właściciela luksusowego auta. Film zaczyna się od pokazania mechanizmu propagandowej ustawki, gdy statyści pomstują do kamery na ukraińską armię bombardującą miasto. Tymczasem fabuła Łoźnicy ustawką nie jest, reżyser zarzeka się, że niczego nie wymyślił, odegrał tylko to, co znalazł w Internecie na amatorskich filmach. „Donbas” ma nawet zaskakujący finał. Gdy się ogląda ten wstrząsający film, trudno określić, czy mamy do czynienia z prawdą, czy z fikcją.

Wybrane dla Ciebie

Reklama

Najpopularniejsze

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem