Reklama

Kościół

Polskie podsumowanie synodu

Przebieg synodalnej dyskusji omówili przewodniczący KEP abp Stanisław Gądecki oraz prof. Aleksander Bańka

Artur Stelmasiak/Niedziela

Przebieg synodalnej dyskusji omówili przewodniczący KEP abp Stanisław Gądecki oraz prof. Aleksander Bańka

Praktyki duszpasterskie na świecie z powodu odmienności cywilizacji, historii, kultury i obyczajów mogą się różnić, ale nauczanie Kościoła musi pozostać jednorodne – takie są główne wnioski z pierwszej rzymskiej sesji XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas konferencji prasowej w sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski zaprezentowano główne tezy, wnioski z pierwszej rzymskiej sesji synodu biskupów. Przebieg synodalnej dyskusji szczegółowo omówili przewodniczący KEP abp Stanisław Gądecki oraz świecki uczestnik synodu prof. Aleksander Bańka. – W przekazywanych Sekretariatowi Synodu licznych oświadczeniach polska delegacja dawała wyraz pragnieniu zachowania jedności w wierze, z przekonaniem, że praktyki duszpasterskie na świecie, które wynikają z różnic cywilizacji, historii, kultur, języków i obyczajów, mogą się różnić, nauczanie Kościoła natomiast musi pozostać jednorodne. Nauczanie nie może w jednym kraju brzmieć tak, a w innym inaczej – wytłumaczył abp Gądecki.

Świecka „prawda objawiona”

Niektóre tematy synodalne dotyczyły takich kwestii, jak: synodalność Kościoła, kolonizacja ideologiczna, rzekoma niewystarczalność antropologii biblijnej, rola pasterza w Kościele, celibat kapłański, święcenia kobiet, synodalność i demokracja, gender i LGBT+. – Niektórzy traktują teorię gender jako świecką formę prawdy objawionej. A w rzeczywistości teorie kulturowo skonstruowanego gender i płynności płci stoją w jawnej sprzeczności z Objawieniem – powiedział abp Gądecki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Polska delegacja na synod stanowczo podkreśliła, że dokument tzw. niemieckiej drogi synodalnej jest niezgodny z nauczaniem katolickim. Poważną trudność w dyskusjach na synodzie stanowi także pojęcie „inkluzji”, czyli włączania do Kościoła, bo jego misją jest posłanie do wszystkich narodów, do wszystkich osób niezależnie od ich płci, narodowości czy statusu społecznego. – Jednakże dzisiaj „inkluzywność” oznacza akceptację tego, jak dana osoba się definiuje, tak jakby określenie siebie było w oczywisty sposób zgodne z rzeczywistością, z natury niepodważalne, a zatem domagało się afirmacji – podkreślił przewodniczący KEP.

W konferencji prasowej wziął udział związany z Ruchem Światło-Życie świecki delegat na synod o synodalności – prof. Aleksander Bańka. Jego zdaniem, synteza końcowa z sesji rzymskiej synodu jest złożona i odzwierciedla wiele napięć. – Ta metoda synodalna, mimo wszystkich wad, pozwala zauważyć, że w poszczególnych Kościołach lokalnych nie tylko ich przedstawiciele, ale także całe społeczności, które za nimi stoją, nazywają jakieś problemy, mając inny sposób patrzenia niż my w Europie Wschodniej, inne modele rozeznania, inne sposoby na rozwiązanie tych kryzysów – wyjaśnił prof. Bańka.

Reklama

Na synodzie było widać różnice w sposobach rozpoznawania i rozwiązywania problemów, jednak oczekiwania Kościołów w Europie Zachodniej mają się nijak do potrzeb Kościołów w innych częściach świata, takich jak Afryka, Azja czy Ameryka Południowa. – Metoda synodalna, którą proponuje Sekretariat Synodu, przy wielu niejasnościach, rodzi możliwość usłyszenia tego, co mówią o swoim Kościele ci, z którymi nie do końca się zgadzamy – zauważył prof. Bańka. – Na tle tych wszystkich rozbieżności miałem jednak poczucie, że nie chodzi o zmiany doktrynalne – dodał uczestnik synodu.

Dalsze prace

Sekretariat Synodu zaproponował dalszą dyskusję nad postulatami zawartymi w końcowej syntezie, nazwanej „Kościół synodalny na drodze misyjnej”. – Ten 43-stronicowy dokument został przekazany wszystkim uczestnikom pierwszego etapu synodalnego i ma się stać przedmiotem refleksji każdej konferencji episkopatu świata, tak aby w marcu 2024 r. do Sekretariatu Synodu dotarły echa tej refleksji. Czeka nas zatem intensywny czas rozeznawania tego, co jest słuszne, a co takie nie jest – zaznaczył abp Gądecki.

Podziel się:

Oceń:

+1 0
2023-11-14 13:52

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Służyć prawdzie o rodzinie, a nie mentalności świata

Niedziela Ogólnopolska 42/2014, str. 46-47

Ludmiła i
Stanisław Grygielowie

Włodzimierz Rędzioch

Ludmiła i Stanisław Grygielowie

W dniach 2-4 października br., w przeddzień synodu biskupów poświęconego rodzinie, w Rzymie odbyło się doroczne zgromadzenie plenarne Rady Konferencji Biskupów Europy (CCEE). Tematem dyskusji biskupów była „Rodzina i przyszłość Europy”.

Więcej ...

Turniej WTA w Madrycie - Świątek wygrała w finale z Sabalenką

2024-05-04 22:18

PAP/EPA/JUANJO MARTIN

Iga Świątek pokonała Białorusinkę Arynę Sabalenkę 7:5, 4:6, 7:6 (9-7) w finale turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Madrycie. To 20. w karierze impreza wygrana przez polską tenisistkę. Spotkanie trwało trzy godziny i 11 minut.

Więcej ...

Francuskie rekolekcje w drodze

2024-05-05 15:00

Archiwum prywatne

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

#PodcastUmajony (odcinek 5.): Ile słodzisz?

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 5.): Ile słodzisz?

To święty również na dzisiaj

To święty również na dzisiaj

Ks. prof. Tomasik: Pierwszą Komunię św. można przyjąć...

Kościół

Ks. prof. Tomasik: Pierwszą Komunię św. można przyjąć...

Apostoł ubogich i cierpiących

Święci i błogosławieni

Apostoł ubogich i cierpiących

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...