Reklama

Kościół

Pierwszy Jasnogórski Konkurs Skrzypcowy

Jolanta Kobojek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mają kilka lub kilkanaście lat. W niektórych przypadkach skrzypce, które trzymają w ręku wydają się być naprawdę ciężkie. Jednak już po pierwszych dźwiękach można być pewnym, że będzie jeszcze o nich głośno. I to prawdopodobnie nie tylko gdzieś w małym gronie, ale kto wie, może i na deskach światowych filharmonii?

Mowa o uczestnikach 1. Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego, który odbywał się 5 i 6 kwietnia w Częstochowie. W sumie do rywalizacji stanęło prawie 70 osób, m. in. z Radzynia Podlaskiego, Rudy Śląskiej, Kielc, Żyrardowa czy Poznania i Krakowa. Dwudniowe spotkanie zakończył koncert laureatów na Jasnej Górze. Natomiast wcześniejsze przesłuchania miały miejsce w siedzibie Jasnogórskiej Publicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I-go stopnia przy ul. Jana Pawła II. W skład Jury wchodzili wybitni skrzypkowie oraz pedagodzy: dr hab. prof. Beata Warykiewicz-Siwy – przewodnicząca Jury oraz dr Aleksandra Szwejkowska-Belica i dr hab. Jacek Ropski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jolanta Kobojek

O. Waldemar Pastusiak, kustosz Jasnej Góry gratulując wysokiego poziomu konkursu przypomniał , że częstochowskie Sanktuarium jest miejscem krzewienia kultury muzycznej i to nie tylko tej religijnej, ale także i świeckiej. „Wszędzie tam gdzie doceniany jest człowiek i jego talent, odkrywamy też piękno Stwórcy” – powiedział o. Pastusiak. A poziom wykonywanych utworów był naprawdę wysoki. Słuchacze, którzy uczestniczyli w koncercie laureatów, nie szczędzili braw dla młodych artystów. Niektóre kawałki nagrodzone były także owacjami na stojąco. „Poziom, jaki reprezentowali młodzi artyści, którzy w sumie dopiero od kilku lat uczą się gry na instrumencie, świadczy o tym, że wkładają w to duży wysyłek. Jest to naprawdę ciężka mrówcza praca oraz godziny ćwiczeń i to daje wspomniały efekt” – wyjaśnił Adam Beier, dyrektor i pomysłodawca 1. Jasnogórskiego Konkursu Skrzypcowego. Jolanta Sosińska, dyrektor szkoły, wyraziła natomiast nadzieję, że w przyszłości zasięg konkursu będzie już nie tylko ogólnopolski, ale międzynarodowy.

Reklama

Konkurs dedykowany była najmłodszym uczniom klas skrzypiec, pobierającym naukę w szkołach muzycznych. Przesłuchania odbywały się w dwóch grupach wiekowych: urodzeni po 31 grudnia 2008 r. i urodzeni po 31 grudnia 2005 r. Naczelną ideą wydarzenia był rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i zdobywanie estradowego doświadczenia oraz popularyzacja literatury wiolinistycznej. Konkurs był także przedsięwzięciem o charakterze dydaktycznym, okazją do wymiany doświadczeń pedagogicznych i uzupełniania wiedzy z zakresu metodyki nauczania.

Podczas konkursu dużym zaskoczeniem dla uczestników było to, że w pierwszym dniu spotkania mogli zagrać na skrzypcach Apel Jasnogórski. Towarzyszyła im przewodnicząca jury, Beata Warykiewicz-Siwy i chór Jasnogórskiej Szkoły Muzycznej. „Mnie osobiście urzekło zaangażowanie tych dzieci. Widziałem jak one patrzyły na obraz Matki Bożej i jakie towarzyszyło im przejęcie, gdy mogli zagrać na swoim instrumencie” – zdradził Rafał Jasiński, prezes Jasnogórskiej Szkoły Chóralnej.

Konkurs zorganizowało Stowarzyszenie Jasnogórska Szkoła Chóralna przy współudziale Jasnogórskiej Publicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I-go stopnia w Częstochowie. Patronat nad wydarzeniem objął o. Marian Waligóra, przeor Jasnej Góry i abp Wacław Depo, metropolita częstochowski.

Jasnogórska Publiczna Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I-go stopnia w Częstochowie powstała w marcu 2011 r. z inicjatywy stowarzyszenia Jasnogórska Szkoła Chóralna. Na mocy zgody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest szkołą publiczną, a to oznacza, że nauka jest bezpłatna. Placówka kształci dzieci w zakresie przedmiotów ogólnych szkoły podstawowej w klasach od I do VIII i jednocześnie szkoły muzycznej I stopnia (kl. I-VI) oraz I i II klasy szkoły muzycznej II stopnia (kl. VII-VIII).

Reklama

W ramach zajęć szkolnych prowadzony jest chór szkolny, zajęcia z emisji głosu, rytmiki, tańca ludowego, solfeża oraz zespołów instrumentalnych i wokalnych. Zajęcia muzyczne i nauka gry na instrumentach odbywa się w ramach codziennego pobytu dziecka w szkole. Uczniowie mają możliwość nauki gry na: fortepianie, skrzypcach, altówce, wiolonczeli, kontrabasie, gitarze, oboju,

trąbce, flecie poprzecznym, klarnecie i saksofonie. W planach jest także utworzenie klasy perkusji, puzonu i organów. Po ukończeniu szkoły uczeń może, po zdaniu odpowiedniego egzaminu, kontynuować kształcenie muzyczne w III klasie ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia. Może też po ukończeniu VI klasy przystąpić do egzaminu rekrutacyjnego do I klasy ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia. Absolwent może również kontynuować naukę w dowolnej ogólnokształcącej szkole średniej, a edukację muzyczną realizować w popołudniowej szkole muzycznej II stopnia. „Założenie jest takie, aby kształcić dzieci do szerokiego wyboru dalszej kariery zawodowej . Jednak już teraz widać, że duża część naszych uczniów planuje swoje życie związać z muzyką. Pozostali mając podstawy wykształcenia muzycznego może być przykładowo świetnymi prawnikami czy lekarzami , a grę na instrumencie traktować tylko hobbistycznie” – wyjaśnia Jolanta Sosińska.

Podziel się:

Oceń:

0 -1
2019-04-08 07:57

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Otwarcie sezonu

Niedziela legnicka 21/2022, str. II

Plac zapełnił się tysiącem jednośladów

Europejska Perła Baroku

Plac zapełnił się tysiącem jednośladów

Już po raz 9. do krzeszowskiego sanktuarium Matki Bożej Łaskawej przybyła pielgrzymka motocyklistów. Tym samym sezon motocyklowy został uroczyście zainaugurowany.

Więcej ...

Dziś w Ewangelii przedziwny wybór Boga i tajemnica

Strukov/fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 12, 24-26.

Więcej ...

Bp Bronakowski o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach paliw: to ochrona młodego pokolenia Polaków

2024-04-23 13:30
Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

Karol Porwich/Niedziela

Alkoholik włącza mechanizmy obronne, nie dostrzegając problemu

- Niwelowanie zagrożeń związanych z promocją i dostępnością alkoholu to przede wszystkim ochrona młodego pokolenia Polaków - zaznaczył bp Tadeusz Bronakowski w komentarzu dla Katolickiej Agencji Informacyjnej. Przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych wyraził tę opinię w odpowiedzi na propozycję wprowadzenia w Polsce zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Obecnie Ministerstwo Zdrowia pracuje nad rozwiązaniami, które mają doprowadzić do zmniejszenia dostępności alkoholu.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Bp Artur Ważny o swojej nominacji: Idę służyć Bogu i...

Kościół

Bp Artur Ważny o swojej nominacji: Idę służyć Bogu i...

Dziś w Ewangelii przedziwny wybór Boga i tajemnica

Wiara

Dziś w Ewangelii przedziwny wybór Boga i tajemnica

Słowo abp. Adriana Galbasa SAC do diecezjan w związku z...

Kościół

Słowo abp. Adriana Galbasa SAC do diecezjan w związku z...

Św. Wojciech

Kościół

Św. Wojciech

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w...

Kościół

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w...

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją...

Wiara

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją...

Ilu jest katolików w Polsce? – analiza danych ze spisu...

Wiara

Ilu jest katolików w Polsce? – analiza danych ze spisu...

Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec

Kościół

Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec

Kustosz sanktuarium św. Andrzeja Boboli: ten męczennik...

Wiara

Kustosz sanktuarium św. Andrzeja Boboli: ten męczennik...