Reklama

Biskup z cierniem w mitrze

Niedziela toruńska 51/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Augustyn Rosentreter urodził się 13 stycznia 1844 r. w Obrowie blisko Tucholi w rolniczej rodzinie kosznajderskiej. Kosznajdrami nazywano katolickich osadników niemieckich, mieszkających od XV wieku między Kamieniem Krajeńskim, Chojnicami i Tucholą. „Płodne i bogobojne”, jak pisze ks. Franciszek Manthey, rodziny kosznajderskie dawały nieraz po dwóch, trzech synów do służby Kościołowi. Tak też było u Józefa Rosentretera i Anny z domu Musolf: oprócz pierworodnego Augustyna, sutanny przyjęli Ignacy i Albert.
Przyszły biskup chełmiński kształcił się w gimnazjum chojnickim. W 1861 r. wstąpił do Seminarium Duchownego w Pelplinie. Pobyt w wilgotnych murach uczelni przypłacił chorobą i kilkumiesięcznym leczeniem szpitalnym w Gdańsku. Po odzyskaniu zdrowia udał się na studia do Niemiec; najpierw do Bonn, później do Münster. W 1869 r. zdobył licencjat z teologii i powrócił do Pelplina, gdzie 12 marca 1870 r. sufragan chełmiński bp Jerzy Jeschke udzielił mu święceń kapłańskich. Krótko posługiwał w Nowem i w kościele św. Brygidy w Gdańsku. Już w 1871 r. bp Jan Nepomucen Marwicz powierzył mu wykłady z egzegezy w Seminarium Duchownym w Pelplinie.
W 1876 r. skutkiem Bismarckowskiej „walki o kulturę” pelplińską uczelnię zamknięto.
Ks. Augustyn wyjechał z rodzinnych stron; m.in. odbył pielgrzymkę do Ziemi Świętej. W 1880 r. został przyjęty na prywatnej audiencji przez papieża Leona XIII. W 1885 r. powrócił do swojej diecezji, by objąć dyrekcję Seminarium Nauczycielskiego w Kościerzynie. Po 2 latach, gdy pruskie władze zgodziły się na ponowne otwarcie pelplińskiej Almae Matris, został jej rektorem.
Nowy rektor, jak dawniej, wykładał egzegezę, którą „kochał szczególnie”, a po kilku latach - teologię moralną. Pasję naukową rozwijał jako autor haseł, zwłaszcza związanych z Pomorzem, w encyklopedii kościelnej „Wetzer und Welte’s…”. W 1896 r. Akademia w Münster przyznała swojemu dawnemu studentowi doktorat z teologii. W uzasadnieniu podkreślono, że zawdzięcza ten tytuł nie tylko swoim zasługom dla edukacji duchowieństwa, lecz także „łagodnemu i sprawiedliwemu reżymowi”. Trudno o trafniejsze uzasadnienie! Regens-erudyta zasłynął łagodnością i sprawiedliwością wobec społeczności seminaryjnej. Kiedy 4 lata później został wybrany przez Kapitułę na tron biskupi, reakcja kleryków była entuzjastyczna. „Manifestacja, jaką mu zgotowali, była zarówno spontaniczna, jak i serdeczna. Kochali przecież i szanowali swego rektora, jak mało kogo wśród przełożonych przed nim i po nim” - napisał ks. Manthey.
Po śmierci bp. Rednera wybór nowego ordynariusza trwał 9 miesięcy. Dopiero 22 grudnia 1898 r. dzwon katedralny obwieścił wybór 54. biskupa chełmińskiego. Na sakrę Biskupa Augustyna diecezjanie czekali do 9 lipca 1899 r.
Polacy, którzy z wyjątkiem „wysp” niemieckich (jak kosznajderska), stanowili w diecezji większość (np. wg spisu statystycznego z 1900 r. w Wąbrzeźnie, Golubiu, Kowalewie łącznie mieszkało 10.512 Polaków i 533 Niemców wyznania rzymskokatolickiego), zaakceptowali wybór biskupa Niemca, zdaniem jego biografa, ks. Franciszka Ringwelskiego, „znanego powszechnie jako łagodnego, sprawiedliwego i uczonego”. Wielką troską Biskupa było przybliżenie wiernych do ich duszpasterzy. Pragnąc skrócić drogi parafian do swoich kościołów, dzielił dotychczasowe wielkie parafie, ustanawiając 50 nowych. Wielką wagę przykładał do ożywienia ruchu religijnego i zwiększenia liczby powołań. Wg ks. Henryka Mrossa po 2 dekadach posługi Biskupa Augustyna liczba księży powiększyła się o jedną czwartą (do 529 w 1919 r.)
Bp Rosentreter popierał pogłębianie wiedzy alumnów na uniwersytetach, dając im swobodę w wyborze kierunku studiów. Szczególnym powodzeniem u pomorskich studentów cieszyły się wszechnice w Münster, Fryburgu badeńskim, Monachium i Rzymie, czasem wybierali Wrocław. W efekcie katedry profesorskie w Seminarium Duchownym w Pelplinie objęli wykładowcy tej klasy, co ks. Franciszek Sawicki (zwany „Filozofem Północy”), a stolica diecezji zyskała miano „Pomorskich Aten”.
Ogromne znaczenie przywiązywał do starannego kształcenia profesorów katechetów. Za jego czasów kilkakrotnie wydano wielki i mały katechizm po niemiecku i po polsku. Zalecał nauczanie religii w języku ojczystym uczniów. W tej sytuacji nieunikniony był konflikt z władzami pruskimi, które w 1905 r. zarządziły likwidację języka polskiego na lekcjach religii, co w latach 1906-1907 wywołało strajki szkolne w całej diecezji. W 1907 r. bp Rosentreter wystosował w sprawie obrony prawa Polaków do katechezy w języku ojczystym petycję do władz pruskich. Przed pierwszą poważną próbą obrony swojej niezależności od polityki władz świeckich stanął jednak 4 lata wcześniej, gdy w procesie toruńskim sąd skazał 8 kleryków oskarżonych o działalność filomacką. Kary więzienia były stosunkowo łagodne (do 6 tygodni), jednak w ślad za skazanymi szedł wilczy bilet i groźba usunięcia z seminarium. Ksiądz Biskup odrzucił to żądanie władz.
„Widział krzywdy, jakich lud polski na Pomorzu doznawał ze strony władz pruskich, dążących do odkatoliczenia i wynarodowienia Pomorza - pisze ks. Ringwelski - i stawał w myśl zasady sprawiedliwości niezachwianie po stronie swoich polskich diecezjan, stanowiących znaczną większość w jego diecezji”. Tę opinię potwierdzają liczni kapłani, choć są i negatywne, jak ks. Józefa Dembieńskiego, który w swoim pamiętniku zarzuca mu kunktatorstwo i uległość wobec władz pruskich. Przywołajmy jednak głosy niemieckiej prasy i osądy władzy świeckiej. Ich autorzy wbrew swoim intencjom wystawili Księdzu Biskupowi znakomite świadectwo dla potomności: „[bp Rosentereter] widocznie nie chce być germanizatorem. W tych dniach poświęcił rozbudowany niedawno kościół w Wąbrzeźnie. Słowo niemieckie przy tej okazji nie przeszło przez usta jego” - czytamy w „Berliner Zeitung” z 3 lipca 1903 r. „Zostawszy biskupem zmienił swe zapatrywania i zajął stanowisko na rzecz Polaków” - oburza się komentator z „Berliner Rundschau”. Rok później dr Fleischer z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych donosi, że bp Rosentreter, choć „jest pochodzenia i przekonania niemieckiego, niestety z tych przekonań nie czyni żadnego użytku wobec swojego buntowniczego duchowieństwa polskiego”. Dalej pruski urzędnik ubolewa, że „beznadziejnie kształtują się stosunki w diecezji chełmińskiej pod względem niemiecko-narodowym” i „mało można liczyć na jakąkolwiek (…) reakcję ze strony biskupa na «wybryki polskie»”.
Nie zostało poddane germanizacji, tak jak inne szkoły, Collegium Marianum i dzięki stanowczości Ordynariusza aż do końca pruskiego panowania pozostało jedyną placówką oświatową na Pomorzu, w której wykładano po polsku. Bp Rosentreter obronił też „Pielgrzyma” (w opinii niemieckiego urzędnika „pismo podżegające” i „uprawiające polską propagandę”) przed wyrugowaniem z seminarium, dzięki czemu pismo pozostało podstawową lekturą polskich kleryków. Ksiądz Biskup oparł się również naciskom władz, by zakazać księżom działalności w polskim Towarzystwie „Straż”, założonym w 1905 r. w Poznaniu dla obrony ludności polskiej przed germanizacją (do „Straży” przystąpiło dwie trzecie polskiego duchowieństwa z diecezji chełmińskiej).
Trudnym czasem dla Kościoła chełmińskiego była I wojna światowa, gdyż powołano do wojska dwie trzecie kleryków i 49 księży. Do tego doszła potęgująca się bieda, głód i lawinowo rosnąca liczba osieroconych dzieci. Ksiądz Biskup organizował zbiórki na rzecz poszkodowanych i wspierał działania Czerwonego Krzyża. Zachował dystans wobec niemieckiej propagandy wojennej. Odzyskanie niepodległości przez Polskę ocenił w liście pasterskim z 9 lutego 1920 r. jako akt Opatrzności Bożej. „Polska ma teraz prawo radować się z odzyskania wolności i niepodległości” - powtórzył w czerwcu 1924 r. na zjeździe katolickim w Tczewie. Było to jego ostatnie wystąpienie publiczne.
Postawa bp. Rosentretera w czasie poprzedzającym powrót Pomorza Nadwiślańskiego w granice Rzeczypospolitej i w ciągu pierwszych lat po inkorporacji tej dzielnicy budzi kontrowersje; np. w 1919 r. nie przychylił się do prośby kleryków o wprowadzenie do seminarium języka polskiego jako wykładowego, odpowiadając ich delegatom, że na to przyjdzie stosowny czas. „Stanowisko, jakie zajął bp Rosentreter, (…) było podyktowane jego wyczekiwaniem na rozstrzygnięcie losów Pomorza (…), brakiem kadry profesorskiej z odpowiednią znajomością języka polskiego oraz liczeniem się z opinią niemiecką” - ocenia ks. Jan
Walkusz. Ks. Manthey na korzyść Księdza Biskupa przytacza argument, że wykłady niemieckie pociągały za sobą korzystanie z bogatej literatury teologicznej i filozoficznej w języku niemieckim. Język polski, jak przyrzekł Biskup Augustyn, wprowadzano stopniowo od 1920 r. aż do zupełnej eliminacji niemieckiego dopiero w 1923 r. W efekcie spotkał się z ostrą krytyką polskiej prasy za postawę proniemiecką, z drugiej strony był atakowany w prasie za zgodę na rzekomą dyskryminację kleryków niemieckich. Bp Rosentreter, który w ocenie ks. Jana Walkusza myślał i działał po niemiecku, lecz bez cienia „szowinistycznych zapatrywań”, boleśnie odczuwał niesprawiedliwe sądy na swój temat i sprowadzanie jego pracy pasterskiej do poziomu bieżącej polityki. „Wielką (…) wyrządzili mu krzywdę ci, którzy w zaraniu odzyskania niepodległości Polski zbyt prędko zapomnieli o jego zasługach” - ubolewa redaktor „Słowa Pomorskiego”.
Zmarł 4 października 1926 r. Nie było mowy żałobnej nad jego trumną. W uroczystościach pogrzebowych uczestniczył prawie cały polski episkopat; zabrakło biskupów niemieckich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2009-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

Karol Porwich/Niedziela

14 września 335 r. dokonano konsekracji Bazyliki Zmartwychwstania, którą wybudował cesarz Konstantyn blisko miejsca ukrzyżowania Chrystusa. Od tego czasu Wschód chrześcijański obchodził tego dnia uroczyste święto na cześć Krzyża Zbawiciela.

Więcej ...

Rozważania na niedzielę: Moc Krzyża, która przemienia "truciznę" złego

2025-09-12 09:20
Materiał prasowy

Materiał prasowy

Materiał prasowy

„Czy da się z trucizny zrobić lekarstwo na życie? To nie teoria. To trzy prawdziwe historie, które zmieniają sposób, w jaki patrzysz na ból, wiarę i nadzieję.” W tym odcinku zabieram Cię: od biblijnego węża miedzianego, przez aptekę, gdzie gorzkie składniki stają się lekarstwem, aż po świadectwa, które łamią logikę zemsty — matki Jamesa Foleya i trenera, który przed meczem daje drużynie minutę ciszy. Na końcu staniemy pod Krzyżem z San Damiano, by usłyszeć „zegar”, który pomaga odnaleźć właściwą godzinę życia.

Więcej ...

Bez chrześcijaństwa nie byłoby Polski

2025-09-14 17:35
Głównym punktem pielgrzymki była Msza św., której przewodniczył metropolita szczecińsko-kamieński – abp Wiesław Śmigiel

Karolina Krasowska

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św., której przewodniczył metropolita szczecińsko-kamieński – abp Wiesław Śmigiel

Mężczyźni z całej diecezji wraz z rodzinami 13 września pielgrzymowali do kolebki chrześcijaństwa i polskości w Międzyrzeczu.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do św. Ojca Pio

Wiara

Nowenna do św. Ojca Pio

Niezwyciężony Triumf serca

Wiadomości

Niezwyciężony Triumf serca

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

Wiara

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Wiara

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Archidiecezja katowicka: Komunikat w sprawie parafii św....

Kościół

Archidiecezja katowicka: Komunikat w sprawie parafii św....

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

Kościół

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

„Ciemne Typy” z Polski na kanonizacji Frassatiego i...

Kościół

„Ciemne Typy” z Polski na kanonizacji Frassatiego i...

Nowenna do św. Stanisława Kostki

Wiara

Nowenna do św. Stanisława Kostki

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Wiara

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój