Propozycja kompromisu
Nie pakujemy się! Pod takim hasłem członkowie i sympatycy Stowarzyszenia Katechetów Świeckich zorganizowali happening w obronie religii i etyki w szkole. I tym razem wybrali miejsce symbolicznie – akcję zorganizowali przed pomnikiem AK i Polskiego Państwa Podziemnego tuż przy siedzibie Sejmu RP. Wydarzeniu towarzyszyła też konferencja prasowa.
Cisza aktorów. Słowa narratora
Po raz kolejny organizatorzy zdecydowali się na wykorzystanie ciszy jako dominującego środka wyrazu artystycznego. „Religia i etyka" oraz „Zbudujmy kompromis" to napisy, które widniały na tabliczkach trzymanych przez nauczycieli. Przesłanie organizatorów performansu było zatem jasne i klarowne. Chcą kompromisu. Jego realizacją ma być obywatelska inicjatywa ustawodawcza, zakładająca obecność religii lub etyki w szkole. Katecheci w swoim przedstawieniu przypomnieli, że słowo minister pochodzi od łac. minister – sługa, pomocnik i resort edukacji winien wsłuchać się w głos obywateli - wyborców. Krytyka rządzących padła z ust narratora. Stwierdził, że ministerstwo edukacji nie umie prowadzić dialogu i nie słyszy sprzeciwu rodziców, uczniów i nauczycieli.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Propozycje i argumenty katechetów
Spotkaniu towarzyszyła konferencja prasowa. W jej trakcie, Dariusz Kwiecień, prezes Stowarzyszenia podkreślił, że zajęcia z religii lub etyki uczą „tolerancji wobec innych niż chrześcijańskie poglądów” oraz są „przestrzenią do zadawania pytań i szukania na nie indywidualnych odpowiedzi”.
Reklama
Tu, na tym Placu może dojść do zmiany. MEN może rozpocząć dialog – powiedział szef organizacji.
List otwarty do najważniejszych osób w Polsce
Przypomnijmy, że kilka dni temu Stowarzyszenie Katechetów Świeckich przekazało list otwarty skierowany do Prezydenta RP Andrzeja Dudy, Marszałka Sejmu RP Szymona Hołowni i minister edukacji Barbary Nowackiej ws. lekcji religii i etyki.
Natomiast, 9 października br. odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli Kościołów i związków wyznaniowych z resortem. Strona kościelna przedstawiła swój sprzeciw i wątpliwości odnoszące się do projektu zmian zaproponowanych przez resort oświaty, zwłaszcza zmniejszenia liczby godzin religii na wszystkich poziomach nauczania szkolnego o połowę, a także rezygnacji z zapisu konkordatowego, stanowiącego że lekcje religii odbywają się „w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych”, przez zastąpienie go sztywną zasadą, że lekcje te będą się odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych.