Reklama

Facebook i Twitter królowały

Jednym z największych skupisk komunikacji, na którym pojawiały się informacje o kanonizacji Jana Pawła II, był Facebook. Tygodnik Katolicki „Niedziela” znalazł się w grupie instytucji, które zamieściły wówczas na tym portalu najwięcej postów – takie wnioski płyną z badań naukowych ujawnionych podczas konferencji na UKSW w Warszawie pt. „Wielkość czy autorytet? Jan Paweł II w przekazie polskich mediów podczas jego kanonizacji”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Posty nt. kanonizacji Papieża Polaka na Facebooku były neutralne lub pozytywne, mało zaś było negatywnych – wynika z badań prof. Moniki Przybysz. Materiały na fanpage’ach Papieża poświęcone były niemal wyłącznie kanonizacji Jana Pawła II, pomijały natomiast Jana XXIII. Jak dowiodła prof. Przybysz, w sam dzień kanonizacji, 27 kwietnia 2014 r., na Facebooku ukazały się 402 informacje na ten temat. Wśród zamieszczających najpopularniejsze posty znalazły się media, m.in. tygodnik „Niedziela”, a także instytucje związane z Kościołem. Wydźwięk tych tekstów był neutralny: informowały o wydarzeniu lub je relacjonowały. Nieliczne natomiast były antyprzekazy – zaledwie 26 postów było negatywnych. Ciekawe jest też, że przy okazji kanonizacji na Facebooku najczęściej pisano o idei miłosierdzia.

Neutralny wydźwięk kanonizacja miała także w polskich kanałach Twittera. Jak wynika z badań prowadzonych na ten temat przez ks. prof. Józefa Klocha, mało było przekazów negatywnych, ale też – co ciekawe – pozytywnych. Tweety, które – przypomnijmy – mają tylko 140 znaków, w większości stanowiły newsy. Były to więc przekazy informacyjne (wówczas z jednym zdjęciem; obecnie można już zamieścić cztery fotografie). Najpopularniejsze tweety, jak mówił ks. prof. Kloch, pochodziły m.in. z „Wiadomości” Polskiego Radia, z „Gościa Niedzielnego”, Interii, Faktów, Radia Maryja, „Naszego Dziennika”. Ciekawe jest też, że dokumentacja związana z kanonizacją na Twitterze liczy aż 1474 strony.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Badacze zwracali uwagę również na inne zjawiska, a także dyskutowali o mediach tradycyjnych. Ks. dr Zenon Hanas postawił tezę, że to media sprawiły, iż pojęcie „kanonizacja” weszło do powszechnego użytku. Zwrócił też uwagę, że medialne i kościelne pojęcie kanonizacji jest w pewnych aspektach nieco inne. Czasopisma bowiem zasadniczo nie pisały o tym, że wyniesienie Papieża na ołtarze jest wyrazem woli Pana Boga. Ukazywały raczej Jana Pawła II jako kogoś, kto coś konkretnego uczynił, i dlatego został kanonizowany. Jak podkreślał ks. dr Hanas, rozumienie kanonizacji zależało też od profilu konkretnego pisma. Co interesujące, udowodnił on, że pisma katolickie i tabloidy najwięcej miejsca poświęciły wymiarowi duchowo-religijnemu kanonizacji, a „Super Express” dołączył nawet do gazety plakat religijny oraz modlitewnik.

Reklama

Cała polska prasa zamieszczała teksty o cudach za wstawiennictwem Papieża. Większość mediów jednak, jak tłumaczyła dr Ewa Czaczkowska, pisała o samym cudzie, a nie o warunkach jego uznania. Cud – mówiła – spełnia kryteria newsa i sensacyjności. Jest więc dla mediów wdzięcznym tematem.

Na obraz kanonizacji i samego Jana Pawła II ogromny wpływ wywarła Telewizja Polska. O. prof. Witold Kawecki przeprowadził badania, które dowiodły, że uczyniła to z wielkim rozmachem: wyemitowała 300 godzin programów poświęconych Janowi Pawłowi II, w sam dzień kanonizacji zaś było to 45 godzin transmisji z Watykanu. Telewizja publiczna nadała też specjalne wydanie „Wiadomości” z tej okazji, a do programów publicystycznych zapraszano wiele osób związanych z Ojcem Świętym oraz komentatorów.

Badania dotyczyły również wizerunku papieża Jana Pawła II w memach internetowych, na fotografiach czy w poszczególnych pismach (w tym w tygodniku „Niedziela”). Zaprezentowano również badania dotyczące roli Katolickiej Agencji Informacyjnej, dzięki której media na bieżąco miały informacje oraz komentarze, pozwalające lepiej zrozumieć kontekst dziejących się wydarzeń. Serwis KAI stanowił dla mediów, zwłaszcza świeckich, albo podstawowe źródło informacji o kanonizacji, albo ważny punkt odniesienia, korzystały z niego bowiem wszystkie media. Dzięki KAI możliwa też była szersza refleksja po kanonizacji – agencja wciąż zamieszczała depesze na ten temat, publikowała też pogłębione analizy oraz wywiady.

Reklama

Wśród referatów był także temat „Niedzieli” obsługującej medialnie wydarzenie kanonizacji Jana Pawła II. Jak podkreślił ks. dr hab. Marek Łuczak, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i sekretarz „Niedzieli”, na szczególną pochwałę zasługuje podejście multimedialne tego tygodnika. – Serwis „Niedzieli” obejmował materiały zamieszczane na portalu, zarówno teksty, jak i filmy czy audycje radiowe przygotowane przez własnych dziennikarzy – mówił ks. Łuczak. – Na szczególną uwagę zasługują refleksje bezpośrednich świadków świętości Jana Pawła II, którzy chętnie dzielili się na łamach „Niedzieli”swoimi przemyśleniami.

Wkrótce ukaże się publikacja, która będzie zawierać omawiane na konferencji badania naukowe.

Podziel się:

Oceń:

2015-10-21 08:50

Wybrane dla Ciebie

Słowacja/ Media na bieżąco realcjonują sytuację po zamachu na premiera Ficę

2024-05-15 17:03

PAP/EPA/JAKUB GAVLAK

Słowackie media na bieżąco relacjonują sytuację po zamachu na premiera Roberta Ficę. Informacyjne stacje telewizyjne przerwały w środę swoje programy. Portale internetowe publikują informacje w trybie on-line.

Więcej ...

USA: rzucono wyzwanie odmówienia 50 tys. różańców w maju

2024-05-16 16:49

Karol Porwich/Niedziela

33 689 różańców odmówiono od początku maja aż do dzisiaj w ramach akcji „Wyzwanie 50 tys. różańców”. To inicjatywa promowana przez amerykańskiego biskupa Roberta Barrona wraz z zespołem katolickiej aplikacji Hallow. Jak pokazuje mapa wydarzenia, biorą w nim udział ludzie z całego świata.

Więcej ...

Turniej WTA w Rzymie - Świątek awansowała do finału

2024-05-16 18:27
Ida Świątek

PAP/ALESSANDRO DI MEO

Ida Świątek

Iga Świątek awansowała do finału turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Rzymie. Liderka światowego rankingu tenisistek w półfinale wygrała z rozstawioną z "trójką" Amerykanką Coco Gauff 6:4, 6:3.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Świadectwo: św. Andrzej Bobola przemienia serca

Kościół

Świadectwo: św. Andrzej Bobola przemienia serca

Św. Andrzej Bobola, prezbiter i męczennik

Wiara

Św. Andrzej Bobola, prezbiter i męczennik

Dopóki żyjemy to wiara i Ewangelia mają być głoszone w...

Wiara

Dopóki żyjemy to wiara i Ewangelia mają być głoszone w...

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły...

Kościół

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły...

Anioł z Auschwitz

Wiara

Anioł z Auschwitz

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Wiara

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Wiara

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

Wiara

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania