Okładka kontrastuje z przesłaniem publikacji. Na granatowym tle młoda para w fotograficznym negatywie. Nastoletni pan młody we fraku klęczy przed rówieśniczką w sukni ślubnej, poniżej napis "Zanim powiesz
tak", powyżej "Tajemnice inicjacji seksualnej". Publikacja wychodzi od zaznaczenia różnic między chłopcami i dziewczętami, informacji anatomicznych. Kulminacyjnym etapem jest rozdział Technika i fizjologia
stosunku płciowego. Na ostatnich stronach autorzy zamieścili rysunkowy instruktaż stosowania prezerwatywy. Wewnątrz na stronach rozkładanych można znaleźć kryptoreklamę materiałów antykoncepcyjnych firmy
farmaceutycznej "Schering".
Publikacja rekomendowana jest przez Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Jeden ze współautorów prof. Zbigniew Izdebski pełni funkcję przewodniczącego Zarządu Głównego Towarzystwa. Jednocześnie jest kierownikiem
Studium Wychowania Seksualnego na Uniwersytecie Warszawskim, powołanego przed pięciu laty. Prof. Izdebski 78-stronicową publikację określa skromnie - "broszura". Na pytanie co zawiera, profesor wylicza:
informacje dotyczące problematyki rozwoju psychoruchowego dziewcząt i chłopców, różnic w dojrzewaniu psychoseksualnym, dalej o anatomii... Na pytanie czy zawiera "instruktaż" pada odpowiedź twierdząca.
Zdaniem prof. Izdebskiego książka ma podnieść wiedzę nastolatków na temat edukacji seksualnej, a w efekcie podwyższyć granicę wieku inicjacji seksualnej. Prof. Izdebski przedstawia wyniki najnowszych
badań wykonanych w Polsce według projektu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO): 14% młodzieży jest po inicjacji seksualnej do 15. roku życia. - Jest to szalenie niepokojąca sytuacja dla wszystkich osób
zajmujących się wychowaniem seksualnym. Raporty WHO dotyczące zachowań seksualnych wskazują, że jeżeli młodzież otrzymuje informację na temat edukacji seksualnej to jest szansa na to, że będzie inicjacja
seksualna następowała później i będzie ona bardziej odpowiedzialna - uważa prof. Izdebski.
Niestety przesłanie książki nie pokrywa się z intencjami profesora. Publikacja nie zawiera ani jednego zdania podkreślającego wartość czystości przedmałżeńskiej czy nawet parafrazując autora nie skłania
do tego, "aby współżycie odłożyć na późniejszy okres". Za to są tu wskazówki dla osoby wahającej się, aby np. podejmowała współżycie wtedy, gdy stwierdzi, że bardzo tego chce, by też miała prezerwatywy
zawsze przy sobie, bo "nawet jeśli ich nie użyjesz, twój przyjaciel może potrzebować jednej". Autorzy nie szczędzą też nastolatkom wielu innych rad, które nie zniechęcają, ale raczej ośmielają do podjęcia
współżycia.
Dystrybucją bezpłatnej książki zajęła się firma farmaceutyczna "Schering". Przedstawiciel, Robert Jarecki twierdzi, że z propozycją wydania zwrócił się do firmy prof. Izdebski. "Schering" wydał 200
tys. egzemplarzy, z czego rozprowadzono już 25%. - Książka będzie rozdawana na Mazurach i nad morzem, w czasie akcji wakacyjnych. Wtedy będziemy też reklamować naszą firmę - mówi Robert Jarecki. "Schering"
zamierza rozprowadzać książkę w pierwszy dzień wiosny, a 22 marca organizuje w jednej z podwarszawskich miejscowości "dzień wagarowicza", podczas którego młodzież otrzyma publikacje. - Wysyłamy także
po 2 egzemplarze książki do szkół ponadgimnazjalnych, chociaż z naszego punktu widzenia to zbyt późna grupa docelowa - konkluduje Jarecki. Zdaniem przedstawiciela firmy książka na klatki schodowe w blokach
na Ursynowie trafiła przez przypadek. "Schering" wynajęła firmę do kolportażu, która nie wywiązała się z umowy i książki znalazły się na klatkach schodowych.
Dla "Scheringa" książka służy jako reklamówka materiałów antykoncepcyjnych. W środkach masowego przekazu istnieje zakaz reklamowania produktów wydawanych za okazaniem recepty. "Schering" wstawił więc
do publikacji zdjęcia stron internetowych z linkami odnośnie antykoncepcji. Na innej stronie poleca publikację Antykoncepcja, czyli świadome macierzyństwo. Czy te dodatki zdaniem autorów "broszury" też
wpłyną na opóźnienie inicjacji seksualnej wśród nastolatków?
Pomóż w rozwoju naszego portalu