Reklama

Wielki Post na nowo odkrywany (6)

Niedziela płocka 14/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielki Post powoli zbliża się ku końcowi. Przypomina nam o tym V Niedziela Wielkiego Postu, zwana Niedzielą Pasyjną. Za tydzień Niedziela Palmowa, wraz z doroczną procesją z palmami i przejmującym opisem Męki Pańskiej, którą rozpoczniemy obchody Wielkiego Tygodnia. Niedziela Palmowa to niedziela szczególna w roku liturgicznym, ale i chyba nieco dziwna w swojej liturgicznej formie. Bo oto z jednej strony wspomina się uroczysty wjazd do Jerozolimy i tryumf Chrystusa, przed którym rzucano gałązki palmowe (stąd nazwa: Niedziela Palmowa), a z drugiej strony niedzielę tę nazywa się Niedzielą Męki Pańskiej i śpiewa się Pasję, opis męki i śmierci naszego Zbawiciela. Czy więc oficjalna nazwa VI Niedzieli Wielkiego Postu "Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej" nie jest już sama w sobie sprzeczna? Czy oba te aspekty uroczystości nie wykluczają się nawzajem? Oczywiście, że nie. Podwójny charakter Niedzieli Palmowej wynika z faktu, że ukształtowały ją dwie tradycje: jerozolimska i rzymska.
Początków uroczystego świętowania Niedzieli Palmowej trzeba szukać w Jerozolimie w IV w., a może nawet jeszcze wcześniej, kiedy starano się możliwie jak najdokładniej "odtwarzać" sceny z ziemskiego życia Pana Jezusa w tych miejscach, gdzie historycznie się one wydarzyły. Egeria w swoim dzienniku podróży do Ziemi Świętej opisuje, że w Kościele Jerozolimskim w sobotę wieczorem (a więc w wigilię Niedzieli Palmowej) odbywała się procesja z Betanii do Jerozolimy, do bazyliki Anastasis. Procesja ta miała charakter radosnego powitania Chrystusa, z udziałem dzieci i ich śpiewami. Z Jerozolimy procesja rozprzestrzeniła się na cały Wschód chrześcijański, gdzie zaczęto do niej wprowadzać różne elementy dramatyzujące. I tak w Egipcie niesiono triumfalnie krzyż, a w Jerozolimie biskup, jako reprezentant Chrystusa, wjeżdżał do Świętego Miasta, siedząc na osiołku. Ze Wschodu obchód Niedzieli Palmowej przeniesiono także do liturgii zachodnich: w Hiszpanii, w Galii i w Mediolanie. Dokumenty z VII w. wspominają o błogosławieniu palm, brak w nich jednak wzmianki o procesji. Zostaje ona poświadczona dopiero w IX w., kiedy to Teodulf z Orleanu (+ 821) skomponował specjalny śpiew ku czci Chrystusa Króla Gloria laus, zachowany w liturgii Niedzieli Palmowej do dzisiaj. Ostatnim Kościołem lokalnym, który wprowadził procesję palmową był Kościół rzymski.
Najstarszym świadectwem o Niedzieli Palmowej w Jerozolimie, w Kościele Matce wszystkich Kościołów lokalnych, są zapiski Egerii, która - jak się powszechnie przyjmuje - w latach 80. IV w. po Chrystusie osobiście uczestniczyła w tamtejszej liturgii. Oto, co zapisała o ostatniej niedzieli Wielkiego Postu: "Nazajutrz, to jest w Dzień Pański, rozpoczynający Tydzień Paschalny, który zwany jest Wielkim Tygodniem, od pierwszego piania kogutów do rana odprawia się to, co w Anastasis i przy Krzyżu zwykło się odbywać do rana. W Dniu Pańskim idzie się więc - wedle zwyczaju - do większego kościoła, który zwie się Martyrium. (...)
Gdy nastąpi rozesłanie z kościoła większego, z hymnami odprowadzają biskupa do Anastasis, a gdy wszystko się dopełni, tak jak to zwykło się dopełniać w dni Pańskie w Anastasis i Martyrium, po rozpuszczeniu każdy udaje się do swego domu, by prędko się posilić, aby wszyscy byli gotowi o siódmej w kościele w Eleona, to jest na Górze Oliwnej, gdzie jest owa grota, w której Pan nauczał.
O siódmej godzinie cały lud wchodzi więc na Górę Oliwną, to jest do kościoła w Eleona. Biskup siada i odmawia się hymny i antyfony stosowne do tego dnia i miejsca, podobnie też czytania. Gdy nadchodzi godzina dziewiąta, wstępują z hymnami do Imbomon, to jest na to miejsce, z którego Pan wystąpił do nieba, i tam siadają. (...)
Kiedy nadejdzie godzina jedenasta, odczytany zostaje ustęp z Ewangelii o tym, jak dzieci z gałązkami i palmami wybiegły naprzeciw Panu, mówiąc: «Błogosławiony, który przychodzi w Imię Pańskie». Zaraz też biskup wstaje, a wraz z nim cały lud, po czym pieszo schodzą ze szczytu Góry Oliwnej. Wszystek lud idzie przed nim z hymnami i antyfonami, i odpowiadając: «Błogosławiony, który przychodzi w Imię Pańskie».
Wszystkie zaś dzieci, nawet te, które jeszcze nie potrafią chodzić, bo są maleńkie i niesione na plecach przez rodziców, trzymają gałązki - jedne palmowe, inne oliwne - i prowadzą biskupa w ten sposób, w jaki prowadzono Pana.
I tak ze szczytu góry przez całe miasto do Anastasis wszyscy idą. (...) Gdy tam przybędą, choć to już wieczór, odbywają się nieszpory (lucernare), modlitwa przy Krzyżu i lud zostaje rozpuszczony" (Egeria, Pamiętnik, n. 30-31).
W Rzymie jeszcze za czasów św. Leona Wielkiego (+ 461), papieża w latach 440-461, Niedziela Palmowa była II Niedzielą Pasyjną, Niedzielą Męki Pańskiej, podczas której odczytywano Pasję według św. Mateusza. Dopiero w początkach IX w. znajdujemy pewne świadectwa o procesji odbywanej z dużą okazałością, niesieniem gałązek palmowych, okrzykami "Hosanna" i śpiewem wspomnianego hymnu Teodulfa. Nie wydaje się jednak, aby w IX w. była to praktyka powszechna. Z całą pewnością procesja palmowa weszła do liturgii papieskiej w XI w. i odtąd rzymska liturgia Niedzieli Palmowej została wzbogacona o radosne elementy liturgii jerozolimskiej, łącząc w sobie obydwie tradycje. Także zwyczaj poświęcania palm do liturgii rzymskiej wprowadzono dopiero w XI w. Procesja w liturgii papieskiej zwykle rozpoczynała się poza Rzymem, a następnie kroczyła do jednego z kościołów w mieście. Dzieci i młodzież rozkładali swoje płaszcze na ziemi, a w momencie śpiewu antyfony Ave Rex noster padali na twarze. W okresie późniejszym w wielu diecezjach włoskich i francuskich w procesji niesiono Ewangeliarz jako symbol Chrystusa, a w Anglii i Normandii - Najświętszy Sakrament. W większości diecezji (w tym także i w Polsce) Chrystusa miał symbolizować krzyż, jednak nie niesiony, lecz ustawiany w drzwiach kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2003-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Włoski „łowca” pedofilów ks. Fortunato Di Noto: musimy bardziej chronić dzieci

2024-05-05 15:35
Ks. Fortunato Di Noto

Włodzimierz Redzioch

Ks. Fortunato Di Noto

Pedopornografia staje się coraz powszechniejszym przestępstwem w internecie, do tego dochodzą nadużycia związane z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji. W rozmowie z włoską agencją SIR wskazuje na to ks. Fortunato Di Noto. Jest on inicjatorem Dnia Dzieci Ofiar Przemocy, Wykorzystywania i Obojętności, który przypada w pierwszą niedzielę maja. W tym roku obchodzony jest już po raz dwudziesty ósmy i przekroczył granice Włoch, docierając m.in. do Polski, Francji i Watykanu.

Więcej ...

Bp Andrzej Przybylski: my zrodziliśmy się z Boga, który jest Miłością

2024-05-03 19:56

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Więcej ...

Klerycy łódzkich seminariów z kard. Rysiem celebrowali Drogę Światła

2024-05-06 07:30

ks. Paweł Kłys

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Ks. prof. Tomasik: Pierwszą Komunię św. można przyjąć...

Kościół

Ks. prof. Tomasik: Pierwszą Komunię św. można przyjąć...

#PodcastUmajony (odcinek 5.): Ile słodzisz?

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 5.): Ile słodzisz?

Litania nie tylko na maj

Wiara

Litania nie tylko na maj

To święty również na dzisiaj

To święty również na dzisiaj

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?