Tydzień modlitw o jedność chrześcijan powraca każdego roku,
aby przyczynić się do rozgrzania serca i umocnienia nadziei w dążeniu
do przywrócenia pełnej jedności, która jest darem Boga, a zarazem
zadaniem wszystkich chrześcijan. Fakt, że chrześcijanie różnych wyznań
gromadzą się na wspólnej modlitwie odgrywa również doniosłą rolę
w pracy ekumeniczne podejmowanej na terytorium naszej archidiecezji.
Wspólna modlitwa hierarchów i wiernych różnych wyznań jest wyrazem
przekraczania podziałów i świadczy o pragnieniu przywrócenia braterskich
stosunków.
W ramach tygodnia modlitw o jedność chrześcijan miały
miejsce miedzy innymi dwa nabożeństwa ekumeniczne: 20 stycznia w
kościele starokatolików Mariawitów i 21 stycznia w kościele ewangelicko-augsburskim
św. Mateusza.
Spotkanie w Kościele starokatolików Mariawitów
Gospodarz spotkania bp Ludwik Maria Jabłoński powitał przybyłych
na to spotkanie przedstwicieli poszczególnych kościołów: bp. Cieślara
z Kościoła ewangelicko-augsburskiego, bp. Adama Lepę, ks. dr A. Dąbrowskiego,
ks. dr H. Eliasza z Kościoła rzymskokatolickiego, ks. dziekana S.
Muchewicza z Kościoła polskokatolickiego, księdza rektora Adama Kleszczyńskiego
z Kościoła metodystyczno-reformowanego, który jest Przewodniczącym
oddziału łódzkiego Polskiej Rady Ekumenicznej, księdza Semko Korozę
z Kościoła ewangelicko-reformowanego oraz przybyłych księży różnych
wyznań. W swoim przemówieniu powitalnym bp Jabłoński wyraził pragnienie,
aby miłość Chrystusowa pojednała nas i towarzyszyła nam na drodze
niełatwego kroczenia ku jedności. Okolicznościowe kazanie wygłosił
ks. Semko Koroza, który mówił o jedności w kontekście analizy 3 rozdziału
Księgi Wyjścia.
Słowa zawarte w tym fragmencie Pisma Świętego stanowią
jeden z najistotniejszych elementów Pięcioksięgu, ponieważ ukazują
w jaki sposób Bóg określa samego siebie i objawia się swojemu ludowi.
Bóg jest tym, który wkracza do tego świata i towarzyszy człowiekowi
na drodze jego życia. Kaznodzieja stwierdza, że Bóg nie przemawia
do nas z wysokiego nieboskłonu, albo z ogromnej góry, nie przemawia
z wielkich świątyń, ale wkracza do naszego życia osobiście i bezpośrednio.
W trakcie spotkania zabrał głos bp Adam Lepa, który podkreślił, iż
ewangelizacji współczesnego świata dokonuje się poprzez dawanie publicznego
świadectwa swojej wiary. W tym kontekście przywołał postać Stanisława
Leszczyńskiej, związanej z naszym miastem. Nazywa się ją matką Oświęcimia,
ponieważ broniła życia nowonarodzonych dzieci. Biskup Adam wskazał
że, można dawać świadectwo wiary o Chrystusie nie mówiąc o Nim, tak
jak to czyniła Stanisława Leszczyńska. Biskup Jabłoński podziękował
za wygłoszone przemówienia i zachęcił do uczestnictwa w następnych
spotkaniach.
Spotkanie ekumeniczne w Kościele ewangelicko-augsburskim
W przemówieniu na rozpoczęcie nabożeństwa ekumenicznego bp Cieślar serdecznie powitał przedstawicieli Kościołów różnych wyznań: bp. Ludwika Marię Jabłońskiego z Kościoła starokatolików Mariawitów, ks. dr A. Dąbrowskiego, ks. dr H. Eliasza z Kościoła Rzymskokatolickiego, ks. dziekana S. Muchewicza z Kościoła polskokatolickiego, księdza rektora Adama Kleszczyńskiego z Kościoła metodystyczno-reformowanego, który jest Przewodniczącym oddziału łódzkiego Polskiej Rady Ekumenicznej, księdza Semko Korozę z Kościoła ewangelicko-reformowanego, ks. Marcina Undasa oraz przybyłych księży różnych wyznań. Na spotkaniu ekumeniczny byli obecni także klerycy WSD wraz z księdzem prorektorem Janem Wolskim. Abp Władysław Ziółek skierował list do uczestników nabożeństwa ekumenicznego, w którym stwierdził iż po przeżyciu Wielkiego Jubileuszu z ufnością patrzymy w przyszłość wyznając, że Chrystus jest sensem historii i światłem na naszej drodze. Biskup Cieślar mówił, że powinnyśmy dążyć do tego, aby jedność, którą w szczególny sposób przeżywamy w naszym świadectwie o Chrystusie była coraz bardziej rzeczywista i konkretna. Po odczytaniu Ewangelii uczestnicy spotkania wspólnie odmówili wyznanie wiary Symbolu nicejsko-konstantynopolitańskiego. W kazaniu bp Ludwik Maria Jabłoński podjął refleksje nad przypowieścią o Dobry Pasterzu, odwołując się do swojego osobistego doświadczenia. Dobry Pasterz otacza opieką każdego człowieka, poszczególne Kościoły i ludzi zagubionych. Jezus Chrystus, który jest Pasterzem i biskupem serc naszych, przenika nasze serca i zaprasza nas, także tych modlitw o jedność chrześcijan, abyśmy poszli za jego głosem. Podążanie Jego drogą daje nam poczucie wypełnienia testamentu Miłości z Synaju. Kaznodzieja kończąc swoje rozważania wyraził pragnienie, aby Dobry Pasterz Jezus Chrystus, wlewał w nasze serca ducha tej szczególnej jedności, ducha zrozumienia dla inaczej oddających cześć Bogu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu