Reklama

Zaimponuj swoim czytelnikom

Polacy mało czytają. Rynek wydawniczy w Polsce przeżywa trudności. Jak pokazują ostatnie badania dotyczące czytelnictwa, 71% Polaków w ostatnim półroczu nie kupiło żadnej książki, a co trzeci badany przyznał się do przeczytania tylko jednej książki. Tego pesymizmu wydają się nie potwierdzać wydawcy katoliccy, których poprosiliśmy o podanie skutecznej recepty na finansowy sukces wydawniczy oraz najlepsze mechanizmy wspierające sprzedaż publikacji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak wygląda katolicki marketing wydawniczy? Które metody wydają się szczególnie przydatne na tym rynku? Na jaki system promocji reagują czytelnicy zainteresowani publikacjami o tematyce religijnej? - tego typu pytania zadaliśmy przedstawicielom wydawnictw katolickich, których publikacje można znaleźć nie tylko w księgarniach katolickich.
Kto w Polsce sięga po książki? Jak pokazują badania, odwiedzający księgarnie to ludzie w miarę młodzi, od 15 do 39 lat. Górny przedział dotyczy osób z wyższym wykształceniem, dobrze zarabiających, mieszkańców dużych miast. Tego typu dane można przełożyć na rynek odbiorców publikacji katolickich. Jak podkreśla ks. Piotr Niedziela, dyrektor ds. marketingu w wydawnictwie "Apostolicum", czytelnik publikacji o charakterze religijnym również należy do podobnej grupy docelowej: - Naszymi czytelnikami są osoby reprezentujące podobny przedział wiekowy. Dodatkowo niektóre książki, szczególnie o tematyce liturgicznej, modlitewnej trafiają do osób z niższym wykształceniem, mieszkańców małych miasteczek.
Dla wydawnictw katolickich, jak zapewniają ich twórcy, zysk nie jest najważniejszy i wielokrotnie publikacje bywają dotowane. Aby wydać specjalistyczną książkę, której nakład będzie niewielki, jej budżet wydawniczy zostaje zasilony wpływami ze sprzedaży bardziej popularnych tytułów.
Jak zapewnia dyrektor ds. handlowych Edycji Świętego Pawła Jacek Węgliński, jego wydawnictwo, pomimo niekorzystnej sytuacji na rynku, od kilku lat zwiększa swoją sprzedaż:
- Wydajemy coraz więcej nowych tytułów skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Rozpoczynamy współpracę z nowymi księgarniami i hurtowniami. Ponadto nawiązaliśmy kontakt na stałe z kilkoma wydawnictwami z Europy, rozpoczynamy sprzedaż tytułów przez nas wydawanych na rynek europejski.
O podobnych formach rozwoju wspomina dyrektor ds. marketingu Wydawnictwa "Apostolicum": - Targi we Frankfurcie otwierają nas na ten rynek. Nasze publikacje dotychczas przełożyliśmy na język francuski, słowacki, angielski, łotewski.
Również sukcesy wydawnicze notuje wydawnictwo "Znak", które od 1959 wydaje książki Karola Wojtyły, Josepha Ratzingera, Czesława Miłosza, Józefa Czapskiego, ks. Jana Twardowskiego:
- Od lat obserwuję, że nakład książek katolickich wydawanych przez "Znak" w porównaniu z literaturą piękną spada - analizuje Elżbieta Przybył, redaktor działu książek katolickich w wydawnictwie "Znak". - To nie jest nasza wina, gdyż wydajemy publikacje najlepszych autorów w oparciu o aktualną tematykę obecną w innych mediach. Nie chcę podawać tu konkretnych liczb. Najlepiej sprzedają się książki autorstwa Jana Pawła II i ks. Józefa Tischnera. Podczas tegorocznych targów wydawców katolickich będziemy intensywnie promować książkę-wywiad z o.Tomaszem Kwietniem, przeorem dominikanów w Poznaniu, dotyczącą Eucharystii.
Z kolei według Emilii Zwoniarskiej, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wydawnictwa "W drodze", nie warto jest usilnie różnicować rynku na wydawnictwa katolickie i świeckie:
- Nasze publikacje nie są hermetyczne. Element duchowości zawarty w nich zainteresuje nie tylko osoby wierzące. Nasze książki adresowane są do szerokiej grupy odbiorców.
Najskuteczniejszymi formami promocji na rynku publikacji katolickich pozostają media audiowizualne: - Możemy wydać świetną książkę, ale bez promocji nie znajdzie ona większego zainteresowania. Dlatego od lat reklamujemy nasze publikacje w czasopismach, na targach. Największy jednak odzew ma reklama w telewizji. Jesteśmy fundatorami nagród podczas programów telewizyjnych, niekoniecznie o tematyce katolickiej - ocenia ks. Piotr Niedziela z wydawnictwa "Apostolicum".
Ostatnio niezwykle popularną formą promocji stały się bezpłatne infolinie: "0 800":
- To nie tylko wygodny kanał sprzedaży książek, składania zamówień hurtowych, ale przede wszystkim możliwość bezpośredniego kontaktu z czytelnikami. Na bieżąco rejestrujemy uwagi naszych odbiorców, zbieramy sugestie i zapotrzebowanie dotyczące kolejnych książek - konkluduje Sylwia Wcisło, pracownik działu promocji wydawnictwa "Znak". - Poza tym taka bezpłatna infolinia czynna jest w godzinach, gdy już wszystkie księgarnie i hurtownie nie pracują.
Wydawcy katoliccy przyznają się również do kampanii mailingowych, które promują konkretną publikację, ale skuteczność tego typu reklamy w Polsce sięga jedynie 2%.
- Wśród form promocji mamy nasz biuletyn internetowy. Dwa razy w miesiącu wysyłamy go czytelnikom, którzy wyrazili chęć otrzymywania informacji na temat naszych nowości wydawniczych oraz podali swój adres e-mailowy. Popularną formą zbierania zamówień są kartki pocztowe dołączane do naszych książek - kontynuuje analizę technik sprzedaży Emilia Zwoniarska, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wydawnictwa "W drodze". - Prężnie rozwija się nasza księgarnia internetowa. Czytelnicy, którzy zdecydują się na zakup publikacji tą drogą mogą korzystać z szeregu promocji. Aby skrócić czas dostarczania przesyłek podpisaliśmy umowę z firmą kurierską, która zobowiązała się dostarczać przesyłki naszym czytelnikom w przeciągu 24 godzin od daty przyjęcia zamówienia. Taka forma zakupu książek okazała się o 1 PLN tańsza niż korzystanie z usług poczty - konkluduje przedstawicielka wydawnictwa "W drodze".
Reklama, marketing wspierają sprzedaż - o tym nie trzeba nikogo przekonywać. Uczestnicy IX Targów Wydawców Katolickich po raz kolejny mają nadzieję, że najprzyjemniejszą i najskuteczniejszą formą promocji będzie bezpośredni kontakt z czytelnikiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2003-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Jubileusz świata mediów: niemal 10 tys. uczestników

2025-01-24 16:45

Monika Książek

Na Jubileuszu świata mediów będzie obecnych niemal 10 tys. osób. Liczba ta przekroczyła wszystkie nasze oczekiwania, gdyż spodziewaliśmy się około 6 tys. - poinformował proprefekt Dykasterii ds. Ewangelizacji abp Rino Fisichella. Pierwsze wielkie wydarzenie roku jubileuszowego, z udziałem przedstawicieli świata mediów, dziennikarstwa i komunikacji, odbędzie się 24 i 25 stycznia w Watykanie.

Więcej ...

Według lewicowych mediów, abp Kupny chce konkurować z WOŚP. Dla niektórych to nawet "wyjątkowa perfidia"

2025-01-24 12:43
Abp Józef Kupny

Karol Porwich/Niedziela

Abp Józef Kupny

Zarządzam we wszystkich parafiach Archidiecezji Wrocławskiej zbiórkę do puszek na ten cel w niedzielę 26 stycznia br. - pisze w komunikacie do parafii abp Józef Kupny. W jakim celu jest ta zbiórka? Czy to naprawdę konkurencja dla WOŚP? Wyjaśniamy.

Więcej ...

Idź i zobacz, gdzie mieszka nasz Pan i mistrz Jezus Chrystus

2025-01-24 22:00
Msza święta żałobna (Exporta) za śp. ks. prał. Bogusława Wermińskiego

ks. Mirosław Benedyk

Msza święta żałobna (Exporta) za śp. ks. prał. Bogusława Wermińskiego

W piątkowy wieczór 24 stycznia w Kolegiacie Matki Bożej Bolesnej i Świętych Aniołów Stróżów odbyła się Msza święta żałobna za śp. ks. prał. Bogusława Wermińskiego. Liturgii przewodniczył biskup pomocniczy diecezji świdnickiej Adam Bałabuch, który wygłosił również homilię. We wspólnej modlitwie uczestniczyło piętnastu kapłanów oraz liczni wierni.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Według lewicowych mediów, abp Kupny chce konkurować z...

Wiadomości

Według lewicowych mediów, abp Kupny chce konkurować z...

Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej promuje deprawację i...

Wiadomości

Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej promuje deprawację i...

Dziś Ewangelia przypomina nam powołanie dwunastu...

Wiara

Dziś Ewangelia przypomina nam powołanie dwunastu...

Kanclerz Uniwersytetu Szczecińskiego przyznał, że są...

Wiadomości

Kanclerz Uniwersytetu Szczecińskiego przyznał, że są...

Wrocławscy biskupi o kolędzie: najlepiej, gdyby odbywała...

Kościół

Wrocławscy biskupi o kolędzie: najlepiej, gdyby odbywała...

Biskup Ważny ukarał księdza, który chodził po...

Kościół

Biskup Ważny ukarał księdza, który chodził po...

Profanacja w Tychach. Opiłowane ręce Jezusa i belka...

Kościół

Profanacja w Tychach. Opiłowane ręce Jezusa i belka...

Panie spraw, abym przyjmował Twoją łaskę i czynił moje...

Wiara

Panie spraw, abym przyjmował Twoją łaskę i czynił moje...

Święta Agnieszka - dziewica i męczennica

Święci i błogosławieni

Święta Agnieszka - dziewica i męczennica