Reklama

Porady

Specjalista radzi

Fitness z internetu

Niedziela Ogólnopolska 13/2021, str. 58

Adobe Stock

W sieci znajdziemy tysiące stron poświęconych różnym formom treningów: aerobik, pilates, ćwiczenia cardio, tabata, hiit i wiele innych. Którą wybrać?

W czasie pandemii jest nam trudniej dbać o dobrą formę i zdrowie. Dostępne w internecie oferty różnego rodzaju treningów wydają się atrakcyjne, ponieważ często są bezpłatne i pozwalają na aktywność fizyczną w zaciszu domowym. Prowadzący te zajęcia sugestywnie zachęcają do ćwiczeń na poprawę kondycji i utratę wagi. Wybór formy treningu nie jest jednak sprawą prostą, bo wiele osób ma różne obciążenia zdrowotne w postaci przewlekłych chorób lub wad postawy. Film umieszczony na YouTubie nie daje trenerowi możliwości zobaczenia danej osoby, przeprowadzenia wywiadu na temat jej zdrowia, ocenienia kondycji fizycznej, zorientowania się, czy uczestnik zajęć internetowych nie ma problemów, które są przeciwwskazaniem do intensywnych treningów, np. nadciśnienia tętniczego, stanów zapalnych stawów, dyskopatii i wady kręgosłupa, osteoporozy, choroby układu oddechowego. Dlatego pierwszą zasadą jest duża ostrożność co do oceny własnych możliwości fizycznych oraz świadomość, że efekty nie przyjdą od razu – na odbudowę kondycji potrzeba co najmniej kilku tygodni.

Ważne jest, by postarać się zweryfikować kwalifikacje i doświadczenie instruktora prowadzącego zajęcia, zorientować się, na ile to możliwe, czy dysponuje on profesjonalnym przygotowaniem do prowadzenia treningu.

Reklama

Kolejny punkt to wybór rodzaju zajęć. Uważam, że godny polecenia jest trening cardio, czyli trening wytrzymałościowy dotleniający organizm i poprawiający pracę układu krążenia. Treningi cardio mają różne poziomy intensywności – trzeba zacząć od najłatwiejszych zestawów ćwiczeń i obserwować reakcję organizmu. Trening cardio, tak jak każdy, powinien być poprzedzony rozgrzewką, podczas której można wykonać proste ćwiczenia: rozciąganie się, krążenie kończyn, skłony w bok i w przód, podskoki. Brak rozgrzewki może spowodować przeciążenie lub naderwanie mięśnia czy grupy mięśniowej.

Ćwiczenia cardio przyspieszają tętno, ale powinno ono mieścić się w określonych granicach. Przyjmujemy, że tętno maksymalne to 220 minus wiek, czyli dla osoby 50-letniej wynosi ono 170 na minutę. Dla osób początkujących zalecany jest trening o niskiej intensywności, czyli taki, w czasie którego tętno nie przekroczy 50-60% wartości maksymalnej. Osoby z problemami sercowo-naczyniowymi, astmą, POCHP i innymi schorzeniami powinny taki trening dostosować do swoich możliwości, najlepiej po konsultacji z lekarzem.

Uniwersalny charakter mają ćwiczenia pilates, których celem jest rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała, zwłaszcza mięśni głębokich. Pilates przynosi wiele korzyści, m.in. ulgę w dolegliwościach bólowych kręgosłupa wynikających z siedzącego trybu życia. To ćwiczenia niemal dla każdego, z wyjątkiem osób po kontuzjach i z zaawansowanymi chorobami przewlekłymi, które sprawę ćwiczeń powinny skonsultować z lekarzem.

Reklama

Z dużą ostrożnością należy natomiast korzystać z treningów siłowych o wysokiej intensywności, takich jak tabata czy hiit (High Intensity Interval Training), które są przeznaczone dla osób w bardzo dobrej kondycji i raczej powinny być prowadzone pod kierunkiem wykwalifikowanego instruktora.

Miejscem, gdzie znajdziemy kilka wartościowych programów treningowych, jest strona Krajowej Izby Fizjoterapeutów. W zakładce: fizjoterapiaporusza.pl są dobrze opracowane zestawy porad i ćwiczeń stanowiących wsparcie w samodzielnej rehabilitacji po COVID-19, program „Aktywny senior w domu” oraz krótki trening dla pracowników biurowych.

Wysłuchała: Anna Wyszyńska

Autor jest fizjoterapeutą w Medical Magnus Clinic w Łodzi, doktorantem Uniwersytetu Medycznego w Łodzi www.mmcenter.pl

2021-03-23 19:41

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Kościół jest mądry

Niedziela Ogólnopolska 24/2021, str. 25

Karol Porwich/Niedziela

Więcej ...

Kraska: 15 tys. osób w Polsce otrzymało trzecią dawkę szczepionki przeciwko COVID-19

2021-09-23 19:55

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce jest ok. 15 tys. osób zaszczepionych trzecią dawką przeciwko COVID-19 – powiedział w czwartek wiceminister zdrowia Waldemar Kraska. Dodał, że widać duże zainteresowanie jej przyjęciem.

Więcej ...

Już jutro Diecezjalna Pielgrzymka Pokutna z Ośna do Górzycy

2021-09-24 14:51

Karolina Krasowska

Już po raz czwarty 25 września wyruszy z Ośna Lubuskiego Diecezjalna Pielgrzymka Pokutna do Górzycy.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Episkopat: zmarł biskup senior diecezji kaliskiej Edward...

Polska

Episkopat: zmarł biskup senior diecezji kaliskiej Edward...

Teraz inaczej patrzę na życie - bp Janiak o swojej...

Polska

Teraz inaczej patrzę na życie - bp Janiak o swojej...

Na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej odkryto pradziejową...

W wolnej chwili

Na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej odkryto pradziejową...

Człowiek różańca – o. Jerzy Tomziński wspomina św....

Kościół

Człowiek różańca – o. Jerzy Tomziński wspomina św....

Andrea Tornielli: nowe spojrzenie na spowiedź, sakrament...

Kościół

Andrea Tornielli: nowe spojrzenie na spowiedź, sakrament...

Bocelli: film „Fatima” zawiera przesłanie, które...

Wiara

Bocelli: film „Fatima” zawiera przesłanie, które...

Franciszek o Mszy trydenckiej: powrót do prawdziwych...

Franciszek

Franciszek o Mszy trydenckiej: powrót do prawdziwych...

Akt oskarżenia za znieważenie wizerunku Matki Boskiej

Polska

Akt oskarżenia za znieważenie wizerunku Matki Boskiej

Niemcy: papież nie przyjął rezygnacji arcybiskupa...

Niemcy

Niemcy: papież nie przyjął rezygnacji arcybiskupa...