Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest jedną z inicjatyw Episkopatu Polski. Został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r.
Dzisiejsze obrady Komitetu, podczas których podjęto decyzję o wyborze miejsca i hasła przyszłorocznego Dnia Judaizmu, odbyły się w Sekretariacie KEP w Warszawie. W obradach uczestniczył m.in. prof. Stanisław Krajewski, żydowski współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów. Oceniając stan dialogu wskazywał on na coraz bardziej przyjazne relacje katolicko-żydowskie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Prof. Krajewski wskazywał, że dziś udało się w dużej mierze wyeliminować uprzedzenia jakie przed laty towarzyszyły wzajemnym kontaktom. Obecnie są coraz częstsze – na gruncie kościelnym czy akademickim – i towarzyszy im też zdecydowanie większe zaufanie – mówił gość Komitetu KEP.
Niektóre inicjatywy – jak dzień Judaizmu – są podejmowane i realizowane wspólnie, zaś obecność biskupów w synagogach jest powrotem do czasów przedwojennych, do najlepszych lat, kiedy to katolicy i żydzi bywali wzajemnie na uroczystościach religijnych swoich wspólnot – przypomniał prof. Krajewski.
Reklama
Zdaniem współprzewodniczącego Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, obecnie przywracane są najlepsze tradycje czasu przedwojennego, zamrożone wojną i późniejszym okresem. W okresie komunizmu społeczność żydowska w Polsce była bowiem zagubiona, rozproszona i działała niemal w ukryciu. Natomiast dziś żydzi czują się ludźmi w pełni wolnymi w manifestowaniu swojej żydowskiej tożsamości – mówił Krajewski.
Bp Cisło przyznał, że wystąpienie przedstawiciela społeczności żydowskiej sprawiło mu wielką satysfakcję dodając, że pod czasów Soboru Watykańskiego II Kościół działa na rzecz dialogu z judaizmem. "Być może początkowa percepcja Soboru była bardzo powolna, ale nabiera ona przyspieszenia" – ocenił przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem. W tym kontekście wskazał na list episkopatu z okazji 25. rocznicy "Nostra aetate" – soborowej deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich i zorganizowane w 2000 r. warszawskie nabożeństwo pokutne z opłakiwaniem win chrześcijan wobec żydów.
"Bardzo mnie to cieszy, bo identyfikuję się z fundamentalną od czasów Soboru opcją Kościoła na rzecz dialogu katolicko-żydowskiego" – podkreślił bp Cisło.
Podczas dzisiejszego spotkania omawiano też przygotowania do 50. rocznicy deklaracji "Nostra aetate". Z tej okazji 27 października, w przeddzień 50. rocznicy podpisania tego dokumentu, na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbędzie się okolicznościowa konferencja. Druga jej część będzie miała miejsce następnego dnia na Uniwersytecie kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Komitet KEP ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r., prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.
Reklama
Przewodniczący Komitetu, bp Mieczysław Cisło podkreśla, że "wspólne dziedzictwo Żydów i chrześcijan wzywa ich do dawania świadectwa Jedynemu Bogu i jego przykazaniom".
Komitet KEP ds. Dialogu z Judaizmem, powołany w 1996 r., prowadzi dialog z przedstawicielami judaizmu, a jego celem jest upowszechnianie postaw dialogu i życzliwości wobec Żydów w środowiskach chrześcijańskich.
Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast społeczność Żydów w Polsce szacuje się na ok. 20 tys.