Jesienią w Sanoku zaprezentowano prototypowy autobus napędzany wodorem zbudowany przez AUTOSAN Sp. z o.o. Jest to odpowiedź na działania związane z utworzeniem „Podkarpackiej Doliny Wodorowej”. Na październikowej sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego radni podjęli bowiem decyzję o przystąpieniu województwa podkarpackiego do tworzonego Stowarzyszenia „Podkarpacka Dolina Wodorowa”.
Stowarzyszenie ma na celu wspieranie rozwoju gospodarki wodorowej oraz dążenie do zbudowania podkarpackiego przemysłu wodorowego, w tym opartego na produkcji wodoru w procesie elektrolizy, z wykorzystaniem energii produkowanej z instalacji OZE, oraz na jego wykorzystaniu w energetyce, także cieplnej, w transporcie i infrastrukturze oraz w przemyśle. W powstanie Doliny Wodorowej ma się włączyć również Rzeszów. Podjęte będą działania zmierzające do stworzenia na terenie woj. podkarpackiego optymalnych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie budowy gospodarki wodorowej. Wykorzystane zostaną do tego m.in. instrumenty i potencjał Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Euro-Park Mielec” i Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Euro-Park Wisłosan”, zarządzanych przez Agencję Rozwoju Przemysłu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Decyzja ta jest kolejnym krokiem po podpisaniu w maju listu intencyjnego na rzecz stworzenia „Podkarpackiej Doliny Wodorowej” w Rzeszowie. Na Politechnice Rzeszowskiej odbyło się latem natomiast spotkanie robocze sygnatariuszy listu intencyjnego, podczas którego dyskutowano nad możliwościami wdrożenia i zastosowania wodoru w gospodarce. Ustalono też pierwsze szczegóły dotyczące strategii powstania doliny. Na działalność „Podkarpackiej Doliny Wodorowej” mają być przeznaczone specjalne środki finansowe ze strony państwa, a duża część źródeł finansowania tego przedsięwzięcia może pochodzić z UE. Środki będą wykorzystywane na działalność zarówno badawczą, jak i produkcyjną.
„Podkarpacka Dolina Wodorowa” jest elementem tworzonej „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r.”. Przewiduje ona powstanie co najmniej pięciu takich dolin, które będą centrami „dowodzenia” w procesie wdrażania gospodarki wodorowej, integracji sektorów, transformacji klimatycznej przemysłu oraz w budowie infrastruktury. Jednym z celów jest rozpoczęcie eksploatacji 800-1000 nowych autobusów wodorowych, w tym wyprodukowanych w Polsce. W ten właśnie cel wpisuje się prezentacja prototypu zeroemisyjnego SANCITY 12LFH, w którym zamontowano silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe oraz zbiorniki wodoru. AUTOSAN jest jednym z podmiotów tworzących Klaster Energii Sanocka Dolina Wodorowa, który powstał w celu tworzenia w mieście warunków do rozwoju technologii zielonego wodoru na potrzeby m.in. miejskiego transportu publicznego. Autobus jest już po testach drogowych, które odbyły się na ulicach Sanoka – obecnie jest w trakcie homologacji.