Reklama

Niedziela Kielecka

Fenomen szopek trwa

Pracownicy MWK przygotowują szopki na wystawę

T.D.

Pracownicy MWK przygotowują szopki na wystawę

Okazałe i skromne, z bogactwem postaci i feerią barw powodują zakorzenienie świąt Bożego Narodzenia w tradycji i folklorze. Kochają je dzieci i dorośli, bo w najprostszy sposób opowiadają tę jedną z najważniejszych historii, jaka wydarzyła się wśród ludzi i dla ludzi – narodziny Bożego Syna w Betlejem.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szopki krakowskie, ale i te powstałe w regionie częstochowskim i kieleckim, możemy w tym roku zobaczyć na świątecznej wystawie w Dworku Laszczyków, którą przygotował zespół Działu Badań Etnograficznych Muzeum Wsi Kieleckiej. Wystawa o tytule zaczerpniętym z kantyczki „Pojdźmyż teraz do szopki pokłonić się Panu” potrwa do 2 lutego, a jej wernisaż odbył się 18 grudnia.

Nasze i sąsiedzkie – w dworskiej scenerii u Laszczyków

Damian Kozłowski, kurator wystawy przypomina, że Muzeum Wsi Kieleckiej organizuje co roku wystawę bożonarodzeniową i wśród prezentowanych eksponatów szopki znajdują się prawie zawsze. – W tym roku to one są głównym bohaterem. W sześciu salach wystawienniczych prezentujemy eksponaty, które przedstawiają różnorodną formę i technikę wykonania. Szopki nierozerwalnie związane są z polską tradycją. Przez wieki kolędnicy w okresie Bożego Narodzenia przemierzali ulice wiosek i miast w barwnych korowodach, gdzie jednym z elementów tego niezwykłego spektaklu były właśnie szopki. Tradycja ta coraz bardziej zanika. Na szczęście temat szopek bożonarodzeniowych podejmowany jest nadal chętnie przez twórców ludowych – uważa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ich prace, zdaniem Kozłowskiego, charakteryzują się dużym indywidualizmem i wyobraźnią artystów. Są wśród nich dzieła takich znanych twórców, jak: Grzegorz Król, Bogdan Gębski, Mirosław Żak, Marianna Wiśnios. – Oprócz tradycyjnych przedstawień szopki – wolnostojących, drewnianych budynków, przypominających stajenkę lub grotę betlejemską – posiadamy również obrazy, ceramikę, płaskorzeźby, pocztówki bożonarodzeniowe i wycinanki przedstawiające szopki bożonarodzeniowe – dodaje.

O tym, jak różnorodne szopki udało zgromadzić, świadczy rozpiętość rozmiarów, od największej eksponowanej 2-metrowej, natomiast najmniejsza liczy zaledwie kilka centymetrów.

U Laszczyków możemy obejrzeć szopkarskie cudeńka z kilku ośrodków muzealnych: Muzeum Częstochowskiego, Muzeum Krakowa, Muzeum Zabawy i Zabawek w Kielcach, Muzeum Wsi Kieleckiej.

Szopki są przeróżne, od rzeźb wolno stojących – te są w większości, po płaskorzeźby, obrazy malowane na płótnie i szkle, przedstawienia ceramiczne. Łączy je jedno – narracja o Bożym Narodzeniu, z głównymi Osobami tej historii w centrum figuralnej kompozycji: Maryją, Józefem i Dzieciątkiem.

Małgorzata Niechaj, kustosz Muzeum Krakowa, kierownik Działu Szopek Krakowskich, wyjaśnia, że szopki krakowskie bywają wypożyczane dla celów ekspozycyjnych, m.in. na Kielecczyznę. – Bodaj pięciokrotnie szopki krakowskie były prezentowane w Muzeum Parafialnym w Szańcu, były także w Muzeum Historii Kielc, w Sandomierzu i Pińczowie, a obecnie w Muzeum Wsi Kieleckiej – mówi. Podkreślając wyjątkowość tych szczególnych wytworów zdolności i myśli ludzkiej, nazywa twórców szopek mistrzami, unikając określenia „artyści ludowi”. – Z ludowością mają tylko wspólne korzenie w tradycji jasełkowej – tłumaczy.

Ewenement na światową skalę

Reklama

To szopka krakowska – smukła, wielopoziomowa, wieżowa, bogato zdobiona budowla, skonstruowana z lekkich, nietrwałych materiałów. Charakteryzuje się nagromadzeniem fantazyjnie przetworzonych i połączonych ze sobą zminiaturyzowanych elementów zabytkowej architektury Krakowa, w którą włączono scenę Bożego Narodzenia. Osadzenie w topografii miasta wyróżnia te wyjątkowe szopki spośród innych na całym świecie.

W XIX wieku w Krakowie szopki wykonywali murarze (bezrobotni zimą), którzy w okresie Bożego Narodzenia kolędowali z nimi, zarabiając w ten sposób na życie. Tradycja wykonywania szopek krakowskich jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Krakowska szopka to budowla wieżowa, zawierająca charakterystyczne dla architektury miasta elementy, np. kościoły, Sukiennice, Bramę Floriańską, wieże i kopuły katedry na Wawelu.

Liczne arkady, attyki, godła i chorągwie, łączenie elementów gotyckich, renesansowych i barokowych, a wśród postaci – obok Świętej Rodziny – anioły, Trzej Królowie, ale także Wawelski Smok, Pan Twardowski, Lajkoniki – takie są krakowskie szopki. Są w nich także postacie z polskiej historii, przedstawiciele grup etnicznych, Cyganów, Żydów, maszkary zwierzęce i przeróżne inne. Twórcy nawiązują w swych dziełach także do ważnych w mijającym roku wydarzeń w mieście i Polsce.

Typowe szopki krakowskie pojawiły się w drugiej połowie XIX stulecia, sięgając korzeniami znacznie głębiej. Pierwszym mistrzem ich budowania był Michał Ezenekier.

W tym roku przypada ważny jubileusz – po raz 80. organizowany jest Konkurs Szopek Krakowskich.

Skąd się wzięła?

Reklama

Otóż krakowski zwyczaj „chodzenia” z szopką po domach sięga XIX wieku. Jednak po I wojnie światowej zaczął powoli zanikać. By szopkarskie tradycje zachować dla następnych pokoleń, dr Jerzy Dobrzycki, kierujący magistrackim działem propagandy, w 1937 r. zorganizował pierwszy Konkurs Szopek Krakowskich. Po II wojnie światowej konkursy wznowiono, a ich organizacji podjęło się Muzeum Krakowa, kontynuujące tę tradycję do dziś. Celem konkursu jest zachowanie i rozwijanie szopkarskich tradycji Krakowa, których wykrystalizowany w ciągu kilkudziesięciu lat efekt – szopka krakowska – stał się światowym fenomenem o ustalonej międzynarodowej renomie i popularności. Konkurs ma wielkie znaczenie dla promocji i popularyzacji tego wyjątkowego wytworu tradycji niematerialnego dziedzictwa.

Jak podkreślają organizatorzy i wykonawcy, prawdziwa krakowska szopka jest wykonana z drewna, tektury, papieru i kolorowych, błyszczących stanioli.

Wyjątkowość zjawiska podkreśla wpisanie go w 2014 r. na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego. Ponadto od 2018 r. tradycja wykonywania szopek jest pierwszym wpisem z Polski na Liście reprezentatywnej Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO.

Szopki, szopeczki, czyli, co możemy zobaczyć?

W Dworku Laszczyków zgromadzono ponad sto szopek, dużych i małych – są w każdym dworkowym pomieszczeniu, w scenerii Godnich świąt – z podłaźniczkami, światami u pułapu, tu i ówdzie stojącym snopem słomy. Wśród nich te rozpoznawalne krakowskie, z charakterystycznymi elementami architektury i postaciami Krakowa. Wśród tych o świętokrzyskim rodowodzie odnajdziemy m.in. na tle obrazów o tematyce szopkarskiej Zdzisława Purchały, Eugeniusz Brożka czy Marianny Wiśnios – szopki Tadeusza Żaka, Mariana Porady, Zbigniewa Łabudy i in. Częstochowska płaskorzeźba „Anioł pasterzom mówił...” nawiązuje do tej właśnie sceny z Nowego Testamentu; jest stajenka z gwiazdą w formie papieskiego herbu, są wielopostaciowe kompozycje z kolędnikami i typowym przedstawieniem sceny z szopki z wielu krajów europejskich, np. z Belgii, Szwajcarii, Hiszpanii, Węgier, Niemiec, Czech, Włoch, Irlandii, Austrii, Szkocji, ale i z Meksyku, wykonane w najróżnorodniejszym tworzywie. Zbudowane w świeczniku lub w butelce.

– Szopka jest nadal ważnym elementem w tradycji świętowania Bożego Narodzenia, ze względu na jej aspekt religijny, rodzinny – budowa szopek i ich oglądanie integruje często rodziny, szczególnie dziadków i wnuków oraz na walor obrazkowy, a przecież żyjemy w epoce kultury obrazkowej – tłumaczy Leszek Gawlik, kustosz w Muzeum Wsi Kieleckiej.

Proces budowy szopek trwa i łączy kolejne pokolenia. Konkursy szopek organizują muzea, domy kultur, szkoły i parafie. Tradycjo, trwaj.

Podziel się:

Oceń:

2022-12-19 16:48

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Hej, hej lelija…

Agnieszka Dziarmaga

„Hej, Hej lelija. Panna Maryja porodziła Syna” – to tytuł wystawy w Dworku Laszczyków – siedzibie muzeum Wsi Kieleckiej, która poprzez dobór ciekawych eksponatów i etnograficzne aranżacje prezentuje Boże Narodzenie i czas kolędowania w tradycji ludowej na Kielecczyźnie.

Więcej ...

Rozważania na niedzielę: Moc Krzyża, która przemienia "truciznę" złego

2025-09-12 09:20
Materiał prasowy

Materiał prasowy

Materiał prasowy

„Czy da się z trucizny zrobić lekarstwo na życie? To nie teoria. To trzy prawdziwe historie, które zmieniają sposób, w jaki patrzysz na ból, wiarę i nadzieję.” W tym odcinku zabieram Cię: od biblijnego węża miedzianego, przez aptekę, gdzie gorzkie składniki stają się lekarstwem, aż po świadectwa, które łamią logikę zemsty — matki Jamesa Foleya i trenera, który przed meczem daje drużynie minutę ciszy. Na końcu staniemy pod Krzyżem z San Damiano, by usłyszeć „zegar”, który pomaga odnaleźć właściwą godzinę życia.

Więcej ...

Pierwszy wywiad Leona XIV: Mam wielką ufność w naturę ludzką

2025-09-14 15:34

Vatican Media

O nauce dyplomacji, zabiegach o pokój i dialog, a także o swej amerykańsko-peruwiańskiej tożsamości, a nawet o kibicowaniu podczas Mistrzostw Świata - to niektóre z wątków pierwszego wywiadu udzielonego przez Leona XIV dziennikarce „Crux”, Elise Ann Allen.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Niezwyciężony Triumf serca

Wiadomości

Niezwyciężony Triumf serca

Nowenna do św. Ojca Pio

Wiara

Nowenna do św. Ojca Pio

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

Wiara

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Wiara

Nowenna do Matki Bożej Bolesnej

Archidiecezja katowicka: Komunikat w sprawie parafii św....

Kościół

Archidiecezja katowicka: Komunikat w sprawie parafii św....

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

Kościół

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

„Ciemne Typy” z Polski na kanonizacji Frassatiego i...

Kościół

„Ciemne Typy” z Polski na kanonizacji Frassatiego i...

Nowenna do św. Stanisława Kostki

Wiara

Nowenna do św. Stanisława Kostki

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Wiara

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój