„Ikona każdego czasu” – ten motyw przewijał się w wystąpieniu prawosławnego teologa. Ks. prof. Tofiluk wskazywał, jak odczytywać ikonę, mówił o jej roli w drodze do Boga, o znaczeniu symbolu, kolorystyki. Podkreślał, że nie istnieje kopia ikony, każda jest bowiem oryginalna. Przestrzegał także przed nadużywaniem ikony.
„Koncentrując się na ikonie idziemy w dobrym kierunku, to nasze wspólne chrześcijańskie korzenie i dziedzictwo” – powiedział w rozmowie z KAI. Ikonę nazywa „świadkiem przekazu pełnej prawdy o wcielonym Bogu”, przypomina także rolę Bizancjum. – „Bizancjum to źródło inspiracji i przeszczepienia ikony na Ruś, do Serbii, Rumunii czy Bułgarii” – zaznaczył ks. prof. Tofiluk.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Znany kielecki ikonopis oraz autor książek Michał Płoski wybrał temat „Ikona drogą pojednania”, natomiast pokazu warsztatowego w zakresie tworzenia ikony podjęła się Dorota Mętrak ze Szkoły Pisania Ikon w Kielcach. Animatorka Szkoły, Ewa Sadowska, opowiadała o genezie jej powstania, celach, metodach pracy i formacji.
Ks. dr Rafała Dudała, diecezjalny duszpasterz akademicki, zachęcał do włączenia się w spotkania młodej Szkoły Pisania Ikon, działającej przy Duszpasterstwie Akademickim „Wesoła 54”, we współpracy z doświadczoną w tej dziedzinie szkołą przy salezjańskim oratorium.
Reklama
Przy DA „Wesoła 54” działa już pracownia, planuje się dni skupienia, medytację, wieczernię, gdyż - jak podkreślał ks. Dudała, „duchowość jest nieodłączna”. Szkoła przygotowała także wystawę prezentowaną na SacroExpo i miniwarsztat tworzenia ikony.
Organizatorami konferencji i ekspozycji są: działająca przy Centrum Duszpasterskim „Wesoła 54” - Szkoła Pisania Ikon oraz Kielecki Oddział Polskiego Towarzystwa Teologicznego.
Konferencja „Wokół ikony” i wystawa zostały zorganizowane w ramach cyklu “Sacrum w kulturze” podczas XVI Międzynarodowej Wystawy Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SacroExpo 2015.
Jest to największa tego typu impreza wystawiennicza w Europie, skupiająca każdego roku kilkuset wystawców z całego świata i pięć tysięcy zwiedzających.
Przez trzy dni na targach jest szeroko prezentowane m.in. budownictwo sakralne w zakresie: projektowania i budowy nowych obiektów, remontów, napraw, izolacji, ocieplania, konserwacji oraz nowinek w zakresie instalacji w obiektach sakralnych, w tym m.in. grzewczych, elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, alarmowych, przeciwpożarowych.
Sztuka sakralna jest obecna w: rzeźbie, malarstwie, ikonografii, witrażach, metaloplastyce i kowalstwie oraz w muzyce, konserwacji dzieł sztuki, dewocjonaliach. Swoją ofertę przedstawiają też biura pielgrzymkowe i wydawnictwa kościelne.
Wystawie towarzyszą wydarzenia kulturalne i edukacyjne.