Reklama
W liście przekazanym polskim biskupom na zakończenie ostatniej
pielgrzymki Ojca Świętego do Ojczyzny, Jan Paweł II apelował: "(...)
Kościół w Polsce musi niejako przetłumaczyć na język konkretnych
problemów i zadań, posługując się soborową wizją Kościoła - Ludu
Bożego, a także rodzinną analogią ´znaków czasu´".
Niejako owocem owego papieskiego zatroskania był Synod
Plenarny i liczne synody diecezjalne. Jednym z owoców naszego Synodu
było powołanie Rady Duszpasterskiej i Społecznej. W sobotę 10 marca
w seminaryjnej czytelni spotkały się obie wspomniane Rady. Dziś pragniemy
przedstawić Czytelnikom relację ze spotkania tej pierwszej. Za tydzień
omówimy obrady Rady Społecznej.
Spotkanie rozpoczęło się o godz. 10.00 modlitwą brewiarzową.
Na wstępie metropolita przemyski abp Józef Michalik dokonał prezentacji
składu Rady Duszpasterskiej. W jej skład weszli:
PRZEWODNICZĄCY: abpJozef Michalik
CZŁONKOWIE Z URZĘDU:
bp Stefan Moskwa, wikariusz generalny
bp Adam Szal, wikariusz generalny
ks. inf. Stanisław Zygarowicz, wikariusz generalny
ks. Józef Bar, kanclerz Kurii
ks. Wacław Partyka, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego
- sekretarz Rady
ks. Tadeusz Kocór, dyrektor Wydziału Nauki Katolickiej
ks. Kazimierz Nawrocki, archiprezbiter bieszczadzki
ks. Franciszek Rząsa, archiprezbiter jarosławski
ks. Kazimierz Kaczor, archiprezbiter krośnieński
ks. Władysław Kenar, archiprezbiter łańcucki
ks. Mieczysław Rusin, archiprezbiter przemyski
ks. Feliks Kwaśny, archiprezbiter sanocki
CZŁONKOWIE Z WYBORU:
Krzysztof Denega, z archiprezbiteratu bieszczadzkiego
Elżbieta Kluz, z archiprezbiteratu jarosławskiego
Józef Guzik, z archiprezbiteratu krośnieńskiego
Marian Siłuch, z archiprezbiteratu łańcuckiego
Andrzej Koperski, z archiprezbiteratu przemyskiego
Krzysztof Salamak, z archiprezbiteratu sanockiego
CZŁONKOWIE Z NOMINCJI:
ks. Marian Kaszowski, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa
Rodzin
ks. Tadeusz Biały, duszpasterz młodzieży
o. Dariusz Kantypowicz OP, Jarosław
s. Elwira Nieradka CSSF, przełożona prowincjalna felicjanek
Stanisław Radyk, z archiprezbiteratu przemyskiego
Po przedstawieniu członków Rady Metropolita Przemyski
skierował do zebranych Słowo, w którym wyraził swoje nadzieje i oczekiwania
wobec powołanego gremium. Powiedział m.in.: "Serdecznie witam księży
biskupów, kapłanów, jak i świeckich obecnych na dzisiejszym spotkaniu.
Mam świadomość, że dla wszystkich jest to wielki trud. Sobota, dzień
wolny mogłaby być wykorzystana w innym celu. Niemniej to nasze spotkanie
jest także ważnym elementem duszpasterskiego zatroskania nad żywotnymi
problemami, które niosą nowe czasy. Cieszę się nade wszystko obecnością
laikatu. Jest to niejako owoc kilkuletniej pracy nad słowami Ojca
Świętego, który we wspomnianym liście napisał: ´Spośród konkretnych
problemów i zadań chciałbym zwrócić uwagę na potrzebę podjęcia przez
katolików świeckich właściwej im odpowiedzialności w Kościele. Dotyczy
to tych sfer życia, w których świeccy powinni we własnym imieniu,
ale jako wierni członkowie Kościoła, rozwijać myśl polityczną, życie
gospodarcze i kulturę, zgodnie z zasadami Ewangelii´.
Rada, każda rada - kontynuował Metropolita Przemyski
- ma radzić, doradzać. Ma tworzyć światła do rozpoznawania sytuacji
i podejmowania potrzebnych decyzji. Specyfikę rady tworzy niewątpliwie
jej przewodniczący dobierając tematy, ukierunkowując dyskusję. Niemożliwym
jest wyczerpanie wszystkich problemów, rodzących się tematów, dlatego
potrzebne jest pewne ukierunkowanie, selekcja tematów na zasadzie
intensywności ich pojawiania się. W mojej refleksji chciałbym zwrócić
uwagę na trzy, moim zdaniem, istotne zagadnienia:
1. Ocenić duszpasterstwo dotychczasowe. Chodzi o realizację
wyzwań, jakie przynoszą ´znaki czasu´ w kontekście całego Kościoła,
Kościoła w Polsce, ale nade wszystko w naszej lokalnej Wspólnocie.
Zdrowy, twórczy krytycyzm jest nam bardzo potrzebny i o ten proszę
zarówno Księży jak i Państwa tu obecnych. Próbujemy tworzyć program
duszpasterski. Jest co prawda program duszpasterski dla całego Kościoła
w Polsce. Nie zamierzamy go zastępować. Pragniemy jedynie go dostosować
do specyfiki naszej diecezji. W tej mierze bardzo oczekujemy na sugestie
Rady.
Realizujemy w tym roku temat Intronizacji Pisma Świętego
i Miłosierdzia. Był na ten temat list pasterski, będę do tych tematów
wracał w ewentualnych kolejnych listach, aby ten problem wpisał się
w duszpasterską świadomość księży i wiernych. Oczekuję od Rady pewnych
sugestii, propozycji.
2. Naszym zadaniem będzie praca nad wypunktowywaniem
duszpasterskich priorytetów, aktualnych w danym momencie pasterskiej
posługi. Noszę w sercu myśl o podkreśleniu znaczenia odpustów. Wprawdzie
skończył się Rok Jubileuszowy, w którym sporo się na ten temat mówiło.
Niemniej warto - jak sądzę - uaktualniać ten problem, bo dotyczy
on, dotyka kwestii eschatologii, która jest jakoś zaniedbywana, pomijana
w mentalności wiernych. Najnowsze badania socjologiczne mówią o tym,
że w Polsce jest 93% ochrzczonych, a tylko 60% wierzy w życie wieczne.
To ważna - jak mniemam - konstatacja, która domaga się duszpasterskiego
zainteresowania.
3. Ostatnim punktem mojej refleksji jest sprawa duchowości
kapłanów, ale także i świeckich. Temat rozległy, wymagający wielkiej
delikatności, ale i poważnego zainteresowania.
Kończąc, pragnę zaproponować na sekretarza Rady ks. prałata
Wacława Partykę. Poproszę teraz kanclerza ks. dr. Józefa Bara o wprowadzenie
nas w prawne uwarunkowania działalności Rady Duszpasterskiej".
Zgodnie z życzeniem Metropolity Ksiądz Kanclerz w sposób
bardzo popularny przybliżył prawne uwarunkowania działalności ciał
doradczych powoływanych przez biskupa Kościoła lokalnego. Poniżej
przytaczamy naszym Czytelnikom owo wystąpienie.
Miejsce Rady Duszpasterskiej Rady Społecznej w strukturze Kościoła lokalnego
Pojęciem jakby odkrytym po Soborze Watykańskim II jest słowo "
kolegialność". Słownik podaje, że jest to społeczna, zespołowa forma
działania np. pracy, rządów, sądzenia. Kolegialność została przypomniana
nie jako przeciwieństwo, ale uzupełnienie i ubogacenie hierarchicznego
ustroju Kościoła. I tak o elementy kolegialności został wzbogacony
urząd najwyższego Pasterza czyli Biskupa Rzymu, jej wyrazem są Synody
Kościoła Powszechnego czy różnego rodzaju Rady Papieskie w
centralnych strukturach Kościoła. Kolegialność została
zalecona również biskupom diecezjalnym jako forma sprawowania pełni
władzy: ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Wreszcie na kolegialność
jest miejsce w kierowaniu wspólnotą parafialną, tam również przewidziane
są zespoły ludzi, z możliwie licznym udziałem wiernych świeckich,
świadczących proboszczowi pomoc w kierowaniu parafią.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Rady w Kościele posoborowym
Reklama
Prawodawca kościelny przewiduje w Kościele lokalnym co najmniej
kilka ciał kolegialnych wspomagających biskupa diecezjalnego w jego
pasterskich zadaniach. Niektóre z nich mają być obowiązkowo powołane,
ustanowienie innych pozostawiono decyzji biskupa.
Są to: Rada Kapłańska czyli jakby senat biskupa oraz
wyłonione z tego zespołu Kolegium konsultorów w liczbie od sześciu
do dwunastu osób. Kodeks Prawa Kanonicznego szczegółowo określa,
w jakich sytuacjach biskup diecezjalny ma obowiązek wysłuchać opinii
tych ciał doradczych, których członkami są wyłącznie duchowni.
Prawodawca nakłada również na rządcę diecezji ustanowienie
Rady ds. ekonomicznych wyznaczając temu gremium ważne zadania w dziedzinie
troski o dobra doczesne. Członkami tej rady mogą być również wierni
świeccy.
W soborowym dokumencie o pasterskich zadaniach biskupów
czytamy, że "Bardzo pożądaną jest rzeczą, by w każdej diecezji utworzono
osobną Radę duszpasterską z samym biskupem diecezjalnym na czele,
w której by uczestniczyli specjalnie dobrani księża, zakonnicy i
świeccy. Zadaniem tej Rady będzie śledzenie i przemyślenie wszystkiego,
co ma związek z duszpasterskimi pracami, oraz wyciąganie z tego praktycznych
wniosków".
Realizacją tego postulatu są kanony 511-514 Kodeksu Prawa
Kanonicznego, gdzie zaleca się, o ile przemawiają za tym okoliczności,
ustanowienie w każdej diecezji Rady Duszpasterskiej, która winna,
pod władzą biskupa, badać wszystko, co dotyczy działalności pasterskiej
i przedstawiać praktyczne wnioski. Następny kanon zwraca uwagę, że
członkami Rady Duszpasterskiej, oprócz duchownych, winni być przede
wszystkim wierni świeccy, wyznaczeni w sposób określony przez biskupa
diecezjalnego. Skład Rady winien być rzeczywistym odzwierciedleniem
całej diecezji, z uwzględnieniem różnych regionów, warunków społecznych
i zawodowych oraz udziału w życiu apostolskim. Oczywistym jest postulat
ustawodawcy, aby do Rady powoływać wiernych odznaczających się pewną
wiarą, dobrymi obyczajami i roztropnością. Rada Duszpasterska jest
powoływana na czas określony, jej uprawnienia wygasają z chwilą wakansu
stolicy. Zgodnie ze swą naturą Rada duszpasterska posiada głos doradczy,
bardziej szczegółowe zasady jej funkcjonowania określa statut.
Kodeks zalecając ustanawianie rad duszpasterskich w Kościołach
lokalnych przestaje na określeniu w sposób ogólny ich kompetencji
i zadań. Pozwala to na kształtowanie ich działalności z
uwzględnieniem specyfiki sytuacji i potrzeb w poszczególnych
diecezjach.
Rada Duszpasterska i Rada Społeczna według Synodu Archidiecezji Przemyskiej
Reklama
Opierając się na przypomnianych wyżej normach powszechnych
Synod Archidiecezji Przemyskiej przewiduje powołanie Rady Duszpasterskiej,
która reprezentując Lud Boży całej archidiecezji, będzie wspomagać
biskupa diecezjalnego w sprawach duszpasterstwa. Strukturę i działalność
tego organu określa jej własny Statut. Dokument ten przypomina cel
istnienia Rady, wymienia członków należących z urzędu (biskupi pomocniczy,
wikariusze generalni oraz wikariusze biskupi, kanclerz kurii, dyrektor
Wydziału Duszpasterskiego jako sekretarz Rady, dyrektor Wydziału
Nauki Katolickiej Kurii oraz księża archiprezbiterzy).
Ponadto biskup diecezjalny powołuje do Rady członków
życia konsekrowanego oraz wiernych świeckich, których kandydatury
przedstawiają księża archiprezbiterzy. Statut nie precyzuje ilości
członków, powinna być zarazem reprezentatywna i operatywna. Kadencja
Rady trwa pięć lat.
Do kompetencji biskupa diecezjalnego należy zwoływanie
Rady co najmniej dwa razy w roku oraz przewodniczenie jej obradom.
W razie konieczności może delegować do przewodniczenia swego przedstawiciela.
Do obowiązków członków Rady należy wyrażanie opinii i
poglądów zarówno własnych jak i reprezentowanych środowisk w kwestiach
będących przedmiotem obrad. Opinie te mogą być również wyrażane na
piśmie. Celem opracowania określonych zagadnień dla potrzeb duszpasterstwa
biskup diecezjalny może powołać tematyczne zespoły.
Synod Archidiecezji Przemyskiej, oprócz Rady Duszpasterskiej,
przewiduje również powołanie Rady Społecznej, której celem jest analiza
procesów społecznych pod kątem programowania duszpasterstwa. Zespół
ten, choć nie jest bezpośrednio przewidziany przez Kodeks Prawa Kanonicznego,
to jednak jest kolejnym wyrazem kolegialności w Kościele oraz realizacją
uprawnień wszystkich do współpracy w tym, aby przepowiadanie zbawienia
rozszerzało się coraz bardziej na wszystkich ludzi każdego czasu
i całego świata. Rada Społeczna posiada również swój własny Statut
zamieszczony w dokumencie synodalnym. Ustawodawca diecezjalny określa
w nim w sposób następujący skład Rady: z urzędu wchodzą: biskupi
pomocniczy, wikariusze generalni oraz wikariusze biskupi, kanclerz
kurii, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego i wykładowca katolickiej
nauki społecznej w Wyższym Seminarium Duchownym. Innych członków
powołuje biskup diecezjalny spośród wiernych świeckich, przedstawionych
przez archiprezbiterów po konsultacji z dziekanami.
Również do biskupa diecezjalnego należy zwoływanie Rady,
przynajmniej raz w roku, przewodniczenie jej obradom osobiście lub
przez delegata. Także i z Rady Społecznej może biskup diecezjalny
wyłonić mniejsze zespoły do opracowania bardziej szczegółowych zagadnień.
Z chwilą wakansu Rada Społeczna podobnie jak i Rada Duszpasterska
przestaje istnieć.
Ustawodawca diecezjalny wprowadzając na stałe, poprzez
ustawy synodalne, do struktury Kościoła lokalnego dwa nowe organy
opiniodawcze dostrzega w nich niewątpliwie wartość dla wypracowywania
kierunków i metod duszpasterskich w oparciu o konsultację przedstawicieli
różnych środowisk. Statuty tych organów mają charakter ramowy, co
pozwala kształtować ich pracę w oparciu o rzeczywiste potrzeby oraz
z czasem ukazujące się możliwości. Bardzo otwarta formuła omawianych
zespołów sprzyjać będzie wypracowaniu metod pracy najlepiej służących.
Miejsce Rady Duszpasterskiej i Rady Społecznej w strukturze Kościoła lokalnego
Pojęciem jakby odkrytym po Soborze Watykańskim II jest słowo "
kolegialność". Słownik podaje, że jest to społeczna, zespołowa forma
działania np. pracy, rządów, sądzenia. Kolegialność została przypomniana
nie jako przeciwieństwo, ale uzupełnienie i ubogacenie hierarchicznego
ustroju Kościoła. I tak o elementy kolegialności został wzbogacony
urząd najwyższego Pasterza czyli Biskupa Rzymu, jej wyrazem są Synody
Kościoła Powszechnego czy różnego rodzaju Rady Papieskie w
centralnych strukturach Kościoła. Kolegialność została
zalecona również biskupom diecezjalnym jako forma sprawowania pełni
władzy: ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Wreszcie na kolegialność
jest miejsce w kierowaniu wspólnotą parafialną, tam również przewidziane
są zespoły ludzi, z możliwie licznym udziałem wiernych świeckich,
świadczących proboszczowi pomoc w kierowaniu parafią.
Rady w Kościele posoborowym
Reklama
Prawodawca kościelny przewiduje w Kościele lokalnym co najmniej
kilka ciał kolegialnych wspomagających biskupa diecezjalnego w jego
pasterskich zadaniach. Niektóre z nich mają być obowiązkowo powołane,
ustanowienie innych pozostawiono decyzji biskupa.
Są to: Rada Kapłańska czyli jakby senat biskupa oraz
wyłonione z tego zespołu Kolegium konsultorów w liczbie od sześciu
do dwunastu osób. Kodeks Prawa Kanonicznego szczegółowo określa,
w jakich sytuacjach biskup diecezjalny ma obowiązek wysłuchać opinii
tych ciał doradczych, których członkami są wyłącznie duchowni.
Prawodawca nakłada również na rządcę diecezji ustanowienie
Rady ds. ekonomicznych wyznaczając temu gremium ważne zadania w dziedzinie
troski o dobra doczesne. Członkami tej rady mogą być również wierni
świeccy.
W soborowym dokumencie o pasterskich zadaniach biskupów
czytamy, że "Bardzo pożądaną jest rzeczą, by w każdej diecezji utworzono
osobną Radę duszpasterską z samym biskupem diecezjalnym na czele,
w której by uczestniczyli specjalnie dobrani księża, zakonnicy i
świeccy. Zadaniem tej Rady będzie śledzenie i przemyślenie wszystkiego,
co ma związek z duszpasterskimi pracami, oraz wyciąganie z tego praktycznych
wniosków".
Realizacją tego postulatu są kanony 511-514 Kodeksu Prawa
Kanonicznego, gdzie zaleca się, o ile przemawiają za tym okoliczności,
ustanowienie w każdej diecezji Rady Duszpasterskiej, która winna,
pod władzą biskupa, badać wszystko, co dotyczy działalności pasterskiej
i przedstawiać praktyczne wnioski. Następny kanon zwraca uwagę, że
członkami Rady Duszpasterskiej, oprócz duchownych, winni być przede
wszystkim wierni świeccy, wyznaczeni w sposób określony przez biskupa
diecezjalnego. Skład Rady winien być rzeczywistym odzwierciedleniem
całej diecezji, z uwzględnieniem różnych regionów, warunków społecznych
i zawodowych oraz udziału w życiu apostolskim. Oczywistym jest postulat
ustawodawcy, aby do Rady powoływać wiernych odznaczających się pewną
wiarą, dobrymi obyczajami i roztropnością. Rada Duszpasterska jest
powoływana na czas określony, jej uprawnienia wygasają z chwilą wakansu
stolicy. Zgodnie ze swą naturą Rada duszpasterska posiada głos doradczy,
bardziej szczegółowe zasady jej funkcjonowania określa statut.
Kodeks zalecając ustanawianie rad duszpasterskich w Kościołach
lokalnych przestaje na określeniu w sposób ogólny ich kompetencji
i zadań. Pozwala to na kształtowanie ich działalności z uwzględnieniem
specyfiki sytuacji i potrzeb w poszczególnych diecezjach.
Rada Duszpasterska i Rada Społeczna według Synodu Archidiecezji Przemyskiej
Reklama
Opierając się na przypomnianych wyżej normach powszechnych
Synod Archidiecezji Przemyskiej przewiduje powołanie Rady Duszpasterskiej,
która reprezentując Lud Boży całej archidiecezji, będzie wspomagać
biskupa diecezjalnego w sprawach duszpasterstwa. Strukturę i działalność
tego organu określa jej własny Statut. Dokument ten przypomina cel
istnienia Rady, wymienia członków należących z urzędu (biskupi pomocniczy,
wikariusze generalni oraz wikariusze biskupi, kanclerz kurii, dyrektor
Wydziału Duszpasterskiego jako sekretarz Rady, dyrektor Wydziału
Nauki Katolickiej Kurii oraz księża archiprezbiterzy).
Ponadto biskup diecezjalny powołuje do Rady członków
życia konsekrowanego oraz wiernych świeckich, których kandydatury
przedstawiają księża archiprezbiterzy. Statut nie precyzuje ilości
członków, powinna być zarazem reprezentatywna i operatywna. Kadencja
Rady trwa pięć lat.
Do kompetencji biskupa diecezjalnego należy zwoływanie
Rady co najmniej dwa razy w roku oraz przewodniczenie jej obradom.
W razie konieczności może delegować do przewodniczenia swego przedstawiciela.
Do obowiązków członków Rady należy wyrażanie opinii i
poglądów zarówno własnych jak i reprezentowanych środowisk w kwestiach
będących przedmiotem obrad. Opinie te mogą być również wyrażane na
piśmie. Celem opracowania określonych zagadnień dla potrzeb duszpasterstwa
biskup diecezjalny może powołać tematyczne zespoły.
Synod Archidiecezji Przemyskiej, oprócz Rady Duszpasterskiej,
przewiduje również powołanie Rady Społecznej, której celem jest analiza
procesów społecznych pod kątem programowania duszpasterstwa. Zespół
ten, choć nie jest bezpośrednio przewidziany przez Kodeks Prawa Kanonicznego,
to jednak jest kolejnym wyrazem kolegialności w Kościele oraz realizacją
uprawnień wszystkich do współpracy w tym, aby przepowiadanie zbawienia
rozszerzało się coraz bardziej na wszystkich ludzi każdego czasu
i całego świata. Rada Społeczna posiada również swój własny Statut
zamieszczony w dokumencie synodalnym. Ustawodawca diecezjalny określa
w nim w sposób następujący skład Rady: z urzędu wchodzą: biskupi
pomocniczy, wikariusze generalni oraz wikariusze biskupi, kanclerz
kurii, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego i wykładowca katolickiej
nauki społecznej w Wyższym Seminarium Duchownym. Innych członków
powołuje biskup diecezjalny spośród wiernych świeckich, przedstawionych
przez archiprezbiterów po konsultacji z dziekanami.
Również do biskupa diecezjalnego należy zwoływanie Rady,
przynajmniej raz w roku, przewodniczenie jej obradom osobiście lub
przez delegata. Także i z Rady Społecznej może biskup diecezjalny
wyłonić mniejsze zespoły do opracowania bardziej szczegółowych zagadnień.
Z chwilą wakansu Rada Społeczna podobnie jak i Rada Duszpasterska
przestaje istnieć.
Ustawodawca diecezjalny wprowadzając na stałe, poprzez
ustawy synodalne, do struktury Kościoła lokalnego dwa nowe organy
opiniodawcze dostrzega w nich niewątpliwie wartość dla wypracowywania
kierunków i metod duszpasterskich w oparciu o konsultację przedstawicieli
różnych środowisk. Statuty tych organów mają charakter ramowy, co
pozwala kształtować ich pracę w oparciu o rzeczywiste potrzeby oraz
z czasem ukazujące się możliwości. Bardzo otwarta formuła omawianych
zespołów sprzyjać będzie wypracowaniu metod pracy najlepiej służących.
Ks. dr Józef Bar
Ojciec Święty we wspomnianym przesłaniu do Konferencji
Episkopatu apelował: "Bardzo poważną troską Kościoła jest młodzież,
od której zależy jego przyszłość. Kościół w Polsce ma swoje wspaniałe
doświadczenia związane z katechezą parafialną. Dziś nauczanie religii
odbywa się w szkole. Zrodziło to nowe wyzwania, wynikające między
innymi z przemian, jakie dokonały się w łonie społeczeństwa polskiego
w ostatnich latach. Do współczesnych dzieci i młodzieży należy przyjść
z tą samą Ewangelią, ale głoszoną w sposób nowy i bardziej dostosowany
do dzisiejszej mentalności i warunków, w których żyjemy.
Ks. prałat Tadeusz Biały - diecezjalny duszpasterz młodzieży
wprowadził zebranych w temat, który był wiodącym na pierwszym spotkaniu
Rady. Oto pełny tekst wystąpienia:
Problematyka duszpasterstwa młodzieży trudnej i zaniedbanej
Zagadnienie - temat wymaga najpierw pewnego doprecyzowania
przez teoretyczną refleksję, pogłębioną o wymiar teologiczny. Taka
bowiem refleksja pomoże odkryć rzeczywistość zdefiniowaną przez słowo "
duszpasterstwo". Z woli samego Chrystusa misją Kościoła jest prowadzenie
ludzi do zbawienia, w różnych czasach i środowiskach. To zbawcze
posłannictwo Kościół realizuje między innymi przez posługę duszpasterską.
Duszpasterstwo czyli pośrednictwo zbawcze, jest autentycznym ukazywaniem
Chrystusa, Jego obecności i działania; jest prowadzeniem człowieka
do osobowego spotkania z Bogiem w wierze poprzez Słowo i sakrament.
Dzięki duszpasterstwu Bóg może stanąć wobec człowieka, dając mu się
poznać; pozwalając mu się przyjąć aktem osobowej wiary.
Przez posługę duszpasterską Kościół pragnie dotrzeć do
wszystkich ludzi. W związku z tym wyodrębniły się różne jego rodzaje,
uwzględniające uwarunkowania zawodowe czy też uwarunkowania związane
z rozwojem osobowym człowieka. Biorąc pod uwagę to drugie kryterium,
bardzo ważnym adresatem duszpasterskiej posługi jest młodzież, która
stanowi niejako "uprzywilejowaną cząstkę Kościoła". Podczas spotkania
z dekanalnymi duszpasterzami młodzieży, w ośrodku rekolekcyjnym "
Nadzieja" w
Dubiecku (7 marca 2000 r.) abp Józef Michalik powiedział: "
Młodzież jest nie tylko przyszłością Kościoła, ale również Jego teraźniejszością,
dlatego winniśmy ją otoczyć szczególną opieką duszpasterską". Klasycznym
przykładem duszpasterskiej troski o dzisiejszą młodzież jest posługa
Ojca Świętego. Znakomitym świadectwem tej troski Papieża był XV Światowy
Dzień Młodzieży w Rzymie (15-20 sierpnia 2000 r. - z naszej archidiecezji
wzięło udział ponad 300 osób). Rzymskie spotkanie było znakiem młodości
Kościoła nie tylko dzięki Duchowi Świętemu, który Go wciąż ożywia,
ale i dzięki wierze młodych, przez którą identyfikują się z Kościołem.
Podczas nocy czuwania (19 sierpnia ub.r.) Ojciec Święty skierował
do młodzieży pamiętne słowa: "Widzę w was stróżów poranka o świcie
Trzeciego Tysiąclecia". Następnie przekazał jej Biblię jako Księgę
Kościoła i Księgę Życia, a podczas niedzielnej Mszy św. (20 sierpnia
ub.r.), Papież prosił młodzież, by przyjęła Eucharystię, która jest
największym skarbem Kościoła, bo "jest sakramentem obecności zmartwychwstałego
Pana".
Gdy mówimy o młodzieży i duszpasterskiej posłudze, trzeba
przywołać wydarzenie z Ewangelii, którego bohaterem jest bogaty młodzieniec.
Wielu "dzisiejszych" młodych, tak jak ich ewangeliczny rówieśnik,
przychodzi do Chrystusa z tym zasadniczym pytaniem: Co czynić, aby
osiągnąć życie wieczne. Bardzo wielu młodych, doświadczając miłującego
spojrzenia Chrystusa, podejmuje z Nim dialog i pozostaje już w DOMU
PANA. Są też i tacy, którzy jak ów bogaty młodzieniec odchodzą smutni,
a swoje zasadnicze pytania, często bez świadomego odniesienia do
Jezusa i Kościoła, artykułują w formie wulgarnego krzyku, buntu czy
nawet rozpaczy: co czynić, aby się wyrwać z nałogu; co czynić, aby
odnaleźć sens życia; co czynić, aby odnaleźć siebie... i motywację
do życia...
Kościół nie może nie słyszeć tych i takich pytań współczesnej
młodzieży. Na ile Kościół będzie starał się wsłuchiwać w pytania
i wątpliwości młodych; na ile Kościół będzie podejmował próbę odpowiedzi
na nie, na tyle młodzież będzie się z Nim identyfikowała. Nikt przecież
nie zabiega o względy grupy, która mu nic nie daje i niczego nie
oferuje. Nikt nie identyfikuje się z obcą sobie wspólnotą czy organizacją.
Jeżeli Kościół nie oferuje nic specjalnego współczesnemu, młodemu
człowiekowi, wówczas będzie on szukał sposobu realizacji siebie poza
Kościołem.
Troska o młodzież inspiruje do podejmowania wciąż nowej
twórczości duszpasterskiej, która może doprowadzić współczesnego,
młodego człowieka do odkrycia piękna Kościoła i obecnego w Kościele
Jezusa, który - rzec można - jest streszczonym Słowem Boga skierowanym
do człowieka; przez którego Bóg powiedział ludziom wszystko co miał
do powiedzenia i przez Którego odpowiedział na każde, nurtujące współczesnego
człowieka, pytanie.
Dzisiejsze posiedzenie i tematyka Rady Duszpasterskiej
są wyrazem duszpasterskiego zatroskania o młodzież. Są próbą krytycznej
refleksji nad duszpasterstwem młodzieży i próbą wypracowania formuły
dotarcia z orędziem do tych, którzy noszą w sobie zupełnie nieuświadomioną
jeszcze tęsknotę za Bogiem, a nadzieja jaką pokładają w "tym świecie" (
ostra muzyka, siła mięśni, horoskopy, czarna literatura), sprowadza
ich często na manowce i bezdroża życia, ogołaca z podstawowych wartości,
sprawia, że młodzi świecą pustkami, a beznadziejność przyjmują jako
sposób na życie.
Dlatego, używając słów ewangelicznego młodzieńca, trzeba
zapytać co czynić, aby dotrzeć z orędziem do 6 milionów młodych ludzi
w Polsce, którzy nie są objęci duszpasterstwem (pewnie chodzą na
religię, być może chodzą jeszcze na Mszę św., ale ich związek z Kościołem
jest tylko formalny i niepogłębiony). W badaniach przeprowadzonych
przez ks. Pawlinę, dotyczących religijności polskiej młodzieży, na
pytanie czy są wierzący, 75% młodych odpowiada twierdząco, w tym
11% badanych określa się jako głęboko wierzący. Za niezdecydowanych
uważa się 12%, zaś obojętność wobec wiary deklaruje 9% uczniów. Wśród
badanej młodzieży, praktykujących systematycznie było 37%, praktykujących
niesystematycznie 42%, a zupełnie niepraktykujących aż 20%.
Co czynić, by dotrzeć do tych młodych, dla których jedyną
lekturą są takie tytuły jak Bravo (dwutygodnik 850 tys.), Bravo Girl (
dwutygodnik dla dziewcząt zainteresowanych muzyką, modą, własnym
ciałem i seksem - 700 tys.), Dziewczyna (miesięcznik rozrywkowy dla
dziewcząt - 500 tys.), Popcorn (miesięcznik dla młodzieży - 450 tys.),
Nasza Miss (magazyn dla dziewcząt - 150 tys.), Filipinka (dwutygodnik
dla dziewcząt w wieku 15-20 lat - 100.500), gdy natomiast katolickie
pisma młodzieżowe mają maksymalnie 90 tys. nakładu - dotyczy to bardzo
dobrego dwumiesięcznika społecznej krucjaty miłości Miłujcie się (
w całości się rozchodzi). Z innych należy wymienić Drogę (32 tys.),
Jezus Żyje! (miesięcznik - 20 tys.), List (miesięcznik 20 tys.),
Wzrastanie (miesięcznik - 10 tys.), Być Sobą (miesięcznik - 10 tys.)
i do tego są jeszcze zwroty. Niepokojące są również statystyki dotyczące
przestępczości nieletnich. W roku 1998 popełniono w Polsce 1 073
042 przestępstw. Z tej liczby 78 758 - to przestępstwa popełnione
przez nieletnich. Czyny te popełniło 58 151 sprawców. Niepełnoletni
popełnili: 29 zabójstw; 1653 bójki lub pobicia; 40 739 różnego rodzaju
kradzieże; 3 022 uszkodzeń ciała i 195 gwałtów.
Warto zaznaczyć, że przestępstwa przeciwko zdrowiu i
życiu nacechowane były zachowaniem bezwzględnym, agresywnym, brutalnym
a nawet sadystycznym. Dominującą grupę wśród młodych przestępców
stanowią chłopcy w wieku 13-16 lat. Ogromnym zagrożeniem są dzisiaj:
pijaństwo nieletnich, nikotynizm i narkomania. W roku 1997 w izbach
wytrzeźwień przebywało 8.102 nieletnich. Stale wzrasta nikotynizm (
w roku 1994 paliło, w wieku 11-15 lat, 18% chłopców i 8% dziewcząt)
. Równie niebezpieczne jest uzależnienie od narkotyków (w 1997 roku,
7,5% wśród zażywających narkotyki, stanowili młodociani. Szokujące
są ostatnie wyniki badań, które plasują polskich narkomanów na drugim
miejscu w Europie, za Anglią, w zażywaniu tzw. mocnych narkotyków)
. I na koniec statystyka dotycząca samobójstw: w 1996 dokonano 5.334
samobójstw, w tym 100 poniżej 14 lat, 462 w wieku 15-20 lat, zaś
771 w wieku 21-30 lat.
Po tej czarnej "statystyce", z jeszcze większą siłą wraca
pytanie: co czynić, aby otworzyć oczy i serce młodych na wyższe wartości,
które kształtują osobowość i postawy oraz motywują życie. Wyżej postawione
pytania niech z równie wielką siłą inspirują do pastoralnej refleksji
nad problematyką duszpasterstwa młodzieży trudnej i zaniedbanej.
Na koniec, chciałbym Państwu zacytować wypowiedź jednej
z uczestniczek pieszej pielgrzymki z Rzeszowa na Jasną Górę. W szóstym
dniu pielgrzymki odkrywaliśmy tajemnicę Kościoła. Były modlitwy,
konferencje, rozmowy i dyskusje, chwilami nawet "drapieżne". Ona
podeszła do mikrofonu i powiedziała: "Kościół jest moją ojczyzną;
Kościół to mój świadomy wybór; jestem dumna, że należę do Kościoła
katolickiego".
Ta wypowiedź już nie wymaga komentarza. Należy sobie
tylko życzyć, aby przez posiedzenia Rady i naszą posługę duszpasterską,
jak najwięcej młodych ludzi i nie tylko młodych, odkrywało w Kościele
swoją Ojczyznę.
Ks. Tadeusz Biały
* * *
Dopełnieniem tego pierwszego spotkania było wystąpienie ks.
mgr. Jana Dąbala, który zapoznał zebranych z pracami związanymi z
uruchomieniem w najbliższym czasie diecezjalnej rozgłośni radia katolickiego.
Wystąpienie było bardzo aktualne, wszak referent wrócił ze spotkania
w Komitecie do Spraw Radia. Z relacji zebrani dowiedzieli się, że
diecezja otrzyma trzy częstotliwości, które pozwolą ogarnąć wielki
obszar diecezji zasięgiem tego niewątpliwie potrzebnego środka ewangelizacji.
Po tych wystąpieniach Ksiądz Arcybiskup zaprosił do dyskusji,
której owocem były pewne konkretne kierunki działań. Sam Metropolita
wyraził troskę i zachęcił do poszukiwania młodych księży, posiadających
dane do zajęcia się młodzieżą. "Trzeba się rozglądać i modlić, by
pojawili się księża obdarzeni tak potrzebnym charyzmatem do pracy
z młodzieżą".
Inne głosy zachęcały do częstszych spotkań w ramach archiprezbiteratów,
księży katechizujących w szkołach średnich.
Naturalnym niejako był postulat tworzenia instytucji
katechetów stałych, którzy w poszczególnych szkołach tworzyli by
klimat, a jednocześnie przez lata pracy w jednym miejscu nabywali
doświadczeń i znajdywali sposoby wyjścia naprzeciw oczekiwaniom młodzieży.
Wreszcie zwrócono uwagę na potrzebę wzmocnienia działalności
świetlic przyparafialnych, wszak w wielu miejscowościach jedyną propozycją
dla młodych są puby czy wiejskie sklepy oferujące alkohol, wulgarne
rozmowy.
Na zakończenie Ksiądz Arcybiskup wyraził jeszcze raz
wdzięczność za przybycie i swoją satysfakcję, że to pierwsze spotkanie
rokuje nadzieje na twórczy wkład Rady w owe lokalne "odczytywanie
znaków czasu".
Za tydzień zapoznamy PT. Czytelników z tematyką poruszaną
podczas spotkania Rady Społecznej.
Oprac. Ks. Zbigniew Suchy