Reklama

Czas muzyki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Muzyka wybiega poza ziemską rzeczywistość, unosząc nas ku wyższym światom, wyraża prawdę o istnieniu niewidzialnego, nadprzyrodzonego porządku. Językiem dźwięków zaprasza zbolałe serca do poszukiwania pociechy i ukojenia w tym, co Boże. Muzyka zdaje się mówić, iż czas poświęcony jej słuchaniu jest czasem ofiarowanym Stwórcy.

Jeden z recytatywów Bachowskiej Pasji wg św. Jana obwieszcza śmierć Jezusa: Und neiget das Haupt und verschied - I skłoniwszy głowę oddał ducha. Podczas pamiętnego wykonania Pasji w ramach "Niedzieli z muzyką u św. Mateusza" po cytowanych słowach zapadła niezmącona, przejmująca cisza. Publiczność szczelnie wypełniająca kościół dosłownie... przestała oddychać, zamarła, bojąc się naruszyć niezwykłą atmosferę tej prawdziwie mistycznej chwili. Można było odnieść wrażenie, że oto słuchacze w widoczny sposób otoczyli krzyż Zbawiciela, stając się milczącymi uczestnikami dramatu Golgoty.

Równie głębokich przeżyć dostarczyły melomanom dzieła sakralne zaprezentowane w minionym sezonie artystycznym przez Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Łódzkiej oraz doborowe grono solistów. Missa Solemnis Ludwika van Beethovena obok Bachowskiej Wielkiej Mszy h-moll należy do szczytowych osiągnięć kościelnej muzyki wokalnej. Utwór Beethovena jawi się jako wypowiedź kompozytora o jego osobistej religijności. Dzięki temu Missa jest bliższa wrażliwości współczesnego człowieka aniżeli genialna praca Bacha wyrastająca z obiektywnego stosunku do wiary. Obie kompozycje odrywają naszą uwagę od doczesności, kierując ją w stronę transcendencji. Obie też realizacje należy uznać za dużej miary dokonania twórcze łódzkich muzyków. Mszę Uroczystą przygotował Lyndon Woodside, arcydzieło Bacha poprowadził Tomasz Bugaj.

Muzyczną wizję wielkiego Misterium Wiary znacząco wzbogaciły surowe akordy Stabat Mater Karola Szymanowskiego. Japoński dyrygent Chikara Imamura z godnym podziwu wyczuciem oddał religijny wymiar partytury Stała Matka. W jego widzeniu arcydzieła Szymanowskiego dominował szlachetny artystyczny umiar finezyjnie eksponujący dramatyzm fraz Stabat... Pracowity sezon Symfoników zwieńczyła ciekawie zarysowana interpretacja Mozartowskiej Mszy c-moll zaproponowana przez Jerzego Swobodę, dyrektora artystycznego Filharmonii w Częstochowie.

Czułym organizmem, wyjątkowo precyzyjnie obok orkiestry współpracującym z mistrzami batuty, okazał się filharmoniczny chór. Jego spójny, pozbawiony intonacyjnych zakłóceń śpiew był mocną stroną realizacji wielkiej twórczości oratoryjnej.

"Niedziela z muzyką u św. Mateusza" to przede wszystkim spotkania ze sztuką znanych i cenionych organistów prezentujących atrakcyjny repertuar. Andrzej Chorosiński w świątyni ewangelicko-augsburskiej wykonał utwory F. Nowowiejskiego, J. S. Bacha, Ch. M. Widora. Spod palców artysty popłynęła błyskotliwa interpretacja Widorowskiej V Symfonii organowej. Słuchaliśmy mieniącej się bogactwem kolorów, rozmaitością nastrojów muzyki rodem z... paryskich ulic i bulwarów. Wyraziste echa melodyjnych francuskich walczyków z ich lekkością, wdziękiem i potoczystością odzywały się w grze solisty, przysparzając słuchaczom wyjątkowo przyjemnych doznań. Muzyczny kształt V Symfonii tryskał radosnym, pełnym optymizmu zadowoleniem z życia.

W innych klimatach był zatopiony recital Agnieszki Wrocławskiej, absolwentki łódzkiej Akademii Muzycznej. Skupione wewnętrznie, oszczędne Moto ostinato z "Muzyki Niedzielnej" Petra Ebena ujmowało powagą skoncentrowaną na wyrażeniu duchowych treści Mszy św. Obcując z muzyką tego kompozytora, można dostrzec, że najważniejszym źródłem inspiracji są dla niego Biblia i Eucharystia. Komunikatywny język Ebena ukazując nierozerwalne przymierze liturgii i sztuki dźwięków rodzi szczególną emocjonalną więź między twórcą a odbiorcą. Łódzka organistka z wrażliwością i wyczuciem prowadziła nas po obszarach świętości wykreowanych przez czeskiego kompozytora.

Występ A. Wrocławskiej, podczas którego usłyszeliśmy także Sonatę A-dur op. 65 nr 3 F. Mendelssohna - Bartholdyego, Chorał J. S. Bacha oraz Preludium i fugę na temat B - A - C - H F. Liszta, zakończył niedzielne popołudnia z muzyką u św. Mateusza sezonu 1999/2000. Wakacyjna przerwa nie oznacza całkowitej nieobecności muzyki w kulturalnym pejzażu naszego miasta.

30 czerwca koncertem Joachima Grubicha z Krakowa - organy oraz Chóru Kameralnego łódzkiej Akademii Muzycznej pod dyr. Zygmunta Gzelli rozpoczął się w kościele pw. św. Antoniego w Łagiewnikach XIII Festiwal "Muzyka w Starym Klasztorze". Stylową świątynię Ojców Franciszkanów z uwagi na obchodzony przez cały muzyczny świat Rok Bachowski wypełnią nade wszystko utwory Jana Sebastiana. Będziemy słuchali polskich i zagranicznych artystów specjalizujących się w wykonywaniu muzyki barokowej. Warto się wybrać do malowniczych Łagiewnik, aby w zabytkowych klasztornych murach chłonąć wspaniałą muzykę. Recitale mają miejsce w każdy piątkowy wieczór lipca i sierpnia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2000-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

Więcej ...

Eksperci: Zarządzenie prezydenta stolicy ws. symboli religijnych narusza Konstytucję RP

2024-05-17 19:16

flickr.com

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie chce symboli religijnych w publicznych przestrzeniach stołecznych urzędów. "Urząd jest świecki i jest neutralny światopoglądowo i religijnie, takich symboli, w przestrzeniach wspólnych, tam, gdzie przyjmowani są klienci urzędu, nie powinno być" - przekonuje rzeczniczka urzędu. Zdaniem Łukasza Bernacińskiego z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, zarządzenie prezydenta stolicy narusza gwarantowaną konstytucyjnie wolność sumienia i religii. Profesor UKSW, politolog ks. Piotr Mazurkiewicz ocenia z kolei, że takie inicjatywy nie mają nic wspólnego z neutralnością lecz są próbą ateizowania przestrzeni publicznej.

Więcej ...

Święcenia kapłańskie w Przemyśl

2024-05-18 13:30
Neoprezbiterzy z Pasterzami i Przełożonymi

kl. Krzysztof Bilik

Neoprezbiterzy z Pasterzami i Przełożonymi

Kapłan jutra ma mieć zatem serce podobne do serca Jezusowego, ma poznać swoje serce i mieć to serce otwarte tak jak serce Jezusa, otwarte na Pana Boga, na wolę Bożą, ale także na drugiego człowieka – mówił abp Adam Szal – metropolita przemyski w czasie święceń kapłańskich, w czasie których udzielił tego sakramentu sześciu diakonom Wyższego Seminarium Duchownego w Przemyślu.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do Ducha Świętego

Wiara

Nowenna do Ducha Świętego

Święty od trudnych spraw

Niedziela w Warszawie

Święty od trudnych spraw

#PodcastUmajony (odcinek 18.): Odmówisz dziewiątkę?

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 18.): Odmówisz dziewiątkę?

Dzień po dniu budujmy osobistą relację z Jezusem

Wiara

Dzień po dniu budujmy osobistą relację z Jezusem

Anioł z Auschwitz

Wiara

Anioł z Auschwitz

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Wiara

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Wiara

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Hiobowe wieści dla katechetów

Wiadomości

Hiobowe wieści dla katechetów