Kapłaństwo
W Starym Testamencie kapłanem był ten, kto występował przed
obliczem Boga, przemawiał do Niego. W rozumieniu ówczesnych żydów
i pogan kapłan był pośrednikiem łaski i zbawienia, pośrednikiem pomiędzy
bóstwem a człowiekiem. W odróżnieniu od pozostałej społeczności może
przekraczać próg pomieszczenia zastrzeżonego dla Boga i przynosić
Mu w ofierze modlitwy i dary ludu (zob. Lb 16).
Tradycje opisane w Księdze Rodzaju wspominają budowanie
ołtarzy w Kanaanie przez patriarchów (Rdz 12,7; 13; 18; 26; 25) i
składanie przez nich ofiar (zob. Rdz 22; 31; 54; 46,1). Mówią również
o kapłaństwie rodzinnym, spotykanym u większości starożytnych ludów.
Kapłani tego okresu nie spełniają żadnych funkcji sakramentalnych,
są natomiast przygotowaniem i zapowiedzią kapłaństwa Jezusa.
W opisie przymierza, zawartego na Synaju z wybranym ludem
Izraela, znajdujemy słowa Boga dotyczące kapłaństwa skierowane do
Izraelitów za pośrednictwem Mojżesza z pokolenia Lewiego - "wy będziecie
Mi królestwem kapłanów i ludem świętym" (zob. Wj 19, 6). Świadczą
one o niezwykłej bliskości ze Stwórcą. Naród Izraela składa Bogu
właściwe ofiary i jest Jemu najbliższy. Taka bliskość nakłada jednak
na nich pewne obowiązki, m.in. staranie się o świętość. Na wzór kapłanów
lud izraelski ma być wierny w wykonywaniu Bożych poleceń (zob. Iz
61, 6; 1 P 2, 5.9).
Nowy Testament ukazuje nam jedynego pośrednika między
Bogiem a ludźmi i jednocześnie Najwyższego Kapłana - Jezusa Chrystusa (
zob. 1 Tm 2, 5), który całkowicie ofiarowuje się za nas Ojcu. Wypełnia
posługę kapłana poprzez słowo i wówczas, kiedy składa swoją ofiarę.
Każdego powołanego przez siebie ucznia wzywa do uczestniczenia w
tych dwóch funkcjach swojego służebnego kapłaństwa (zob. Łk 9, 60;
10, 1-16).
Chrystus chcąc, by kapłaństwo, które On zapoczątkował,
trwało nadal, udzielił pełnomocnictwa tym spośród swoich uczniów,
którzy będą je sprawować. Powołał i przygotował Dwunastu. Przekazał
im również część swojej władzy - "Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie
umarłych, oczyszczajcie trędowatych, wypędzajcie złe duchy" (Mt 10,
8), a podczas Ostatniej Wieczerzy wypowiadając słowa: "To czyńcie
na moją pamiątkę" (Łk 22, 19), powierzył im sprawowanie Eucharystii.
Uczniowie mają wykonywać tę czynność na pamiątkę tego
wydarzenia i jako kontynuację rzeczywistości, która trwa nadal - "
tu i teraz" w Jego zastępstwie, niejako "rękami samego Chrystusa"
. Kapłan staje przed ołtarzem in persona Christi (w osobie Chrystusa)
.
Pełnomocnictwo i misję otrzymuje kapłan przez modlitwę
i włożenie rąk (zob. Dz 13, 3) w sakramencie święceń kapłańskich.
Małżeństwo
W stwórczej woli Boga małżeństwo jest związkiem dwojga ludzi,
kobiety i mężczyzny, opartym na jedności i miłości. Człowiek stworzony
jako mężczyzna i niewiasta (Rdz 1, 27) odnajduje pełnię człowieczeństwa
w związku dwojga ludzi odmiennej płci, równych sobie co do natury,
którzy uzupełniają się wzajemnie i wypełniają braki.
Od zarania dziejów Bóg błogosławił małżeństwu (zob. Rdz
1, 28). Płodność stała się celem życia małżonków. Posiadanie jak
największej rodziny, dzięki której wzrastał prestiż mężczyzny i jego
narodu, doprowadził z czasem do szerzenia się poligamii. Boży plan
względem małżonków został w ten sposób przez wieki wypaczony na korzyść
mężczyzn.
W czasach Starego Testamentu mężczyźnie przysługiwało
np. prawo do rozwodu, czego nie mogła uczynić kobieta.
Obraz życia małżeńskiego i rodzinnego uległ zmianie dopiero
za czasów Jezusa, który przywrócił małżeństwu jego pierwotny kształt,
ustanowiony przez Stwórcę. Odtąd związek dwojga ludzi, których Bóg
połączył, stał się wspólnotą, w której kobieta ma w nim równe prawa
z mężczyzną (zob. Mk 10, 6-9).
Religijny wymiar małżeństwa został nadany przez Jezusa
Chrystusa i podniesiony do rangi sakramentu (zob. Mk 10, 6-9). Związek
mężczyzny i kobiety stał się poprzez sakrament najmniejszą wspólnotą
w Jezusie Chrystusie. Sakramentu udzielają sobie (są szafarzami)
sami nowożeńcy poprzez wyrażenie swojej woli w formie uroczystej
przysięgi, złożonej przed Bogiem. Kapłan, którego obecność wymagana
jest do ważnego zawarcia związku małżeńskiego, pełni funkcję świadka,
wyposażonego z urzędu w kościelną jurysdykcję.
Apostoł Paweł dostrzega w małżeństwie obraz Jezusa Chrystusa
zjednoczonego z Kościołem (zob. Ef 5, 32) oraz powołanie do pokoju.
Połączeni miłością mężczyzna i kobieta powinni mieć świadomość,
że sakrament, którego są uczestnikami, z własnej woli i za sprawą
Boga jest bardzo ważny i doniosły. Wymaga zatem dużej odpowiedzialności
za drugiego człowieka, a podejmowane decyzje nie powinny być pochopne.
Zanim więc oboje wypowiedzą przed Bogiem sakramentalne "tak", czy
mogliby za św. Janem Chryzostomem powiedzieć sobie:
"Wziąłem Cię w swoje ramiona i kocham Cię bardziej niż
moje życie.
Albowiem życie obecne jest niczym, a moim najgorętszym
pragnieniem jest przeżyć je z Tobą w taki sposób, abyśmy mieli pewność,
że nie będziemy rozdzieleni i w tym życiu, które jest dla nas przygotowane...
Miłość do Ciebie przedkładam ponad wszystko i nic nie
byłoby dla mnie boleśniejsze od niezgadzania się z Tobą".
Pomóż w rozwoju naszego portalu