Ordynariusz diecezji Gozo na Malcie, bp Mario Grech skrytykował duchownych, którzy traktują sakrament pokuty jako „izbę tortur” dla pokutujących lub formę psychologicznego doradztwa. - Spowiedź nie jest sądem, lecz doświadczeniem przebaczenia grzechów - podkreślił hierarcha podczas noworocznego spotkania z księżmi. Za papieżem Franciszkiem wezwał ich, by naśladowali Boga i nigdy nie przestawali przebaczać.
Sprzeciwił się też sprowadzaniu spowiedzi do roli „paszportu”, dopuszczającego do przyjęcia komunii św. Wskazał, że jest to „o wiele bogatsze doświadczenie”. Zaapelował o reformę tego sakramentu, która mogłaby doprowadzić do reformy kościelnej wspólnoty.
Chciałby także promocji spowiedzi, np. poprzez jej dostępność w kościołach otwartych raz w tygodniu do późnych godzin wieczornych.
Kard. Müller subiektywna ocena nie upoważnia, by przystępować do sakramentów
st (KAI) / Waszyngton
Włodzimierz Rędzioch
Na znaczenie sakramentu pokuty i Eucharystii w życiu chrześcijańskim, a także prawidłowo ukształtowanego sumienia zwraca uwagę kard. Gerhard Ludwig Müller. Na portalu amerykańskiego magazynu „The First Things” ukazał się artykuł emerytowanego prefekta Kongregacji Nauki Wiary, który przytaczamy w tłumaczeniu na język polski.
- Nie można żądać od Kościołów, żeby zgodziły się - mówiąc obrazowo - na przyłożenie noża do gardła i czekały aż nastąpi cięcie. A chodzi tu o coś więcej niż tylko racje religijne, chodzi o model demokracji - mówi w rozmowie z KAI prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Dodaje, że „ewentualne wystąpienie Kościołów do instytucji międzynarodowych w tym do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, będzie swoistym "non possumus" - na miarę obecnych czasów i okoliczności”.
Pierwszy list pasterski nowego metropolity warszawskiego
2024-12-13 17:25
Ł. K.
Łukasz Krzysztofka/Niedziela
Słowo do wiernych archidiecezji warszawskiej na III Niedzielę Adwentu – Niedzielę Gaudete – skierował abp Adrian Galbas. Nowy metropolita warszawski wyjaśnia w nim m.in. symbolikę swojego herbu biskupiego oraz wskazuje, co będzie wyznaczać wspólną drogę, którą chce kroczyć z Kościołem Warszawskim.