Wpływ mediów na człowieka jest wielki i stale się pogłębia. Ich odbiór pociąga za sobą różnorakie skutki - również negatywne. Media stały się więc poważnym problemem moralnym
współczesnego człowieka. W związku z tym podejmuje się dziś liczne wysiłki, aby negatywny wpływ mediów wyeliminować, a pozytywny - spotęgować. Dlatego potrzebne
jest wychowanie do mediów.
Z negatywnych oddziaływań mediów wymienia się najczęściej takie, jak: nowa mitologia, kamuflaż, manipulacja, pochwała zła moralnego, pornografia, wpływy na podświadomość człowieka.
Najgroźniejszą jednak postacią wpływu wywieranego przez media jest uzależnienie człowieka. Prowadzi ono do negatywnych następstw w jego osobowości, a nawet do jej dezintegracji.
Problem staje się tym poważniejszy, że odbiór mediów odbywa się w kontekście dwóch „cywilizacji”, które się krzyżują i nakładają - cywilizacji obrazu i cywilizacji
konsumpcji. Ich wpływy są dziś wyzwaniem dla szkoły i dla rodziny.
W tytule wykładu sugeruje się, że uzależnienie jest antytezą rozwoju. Na obszarze swoich uzależnień człowiek nie może się rozwijać i trwa w niebezpiecznej stagnacji. Dotyczy
to również sfery jego kontaktów z mediami.
Korzystaniu z mediów towarzyszy stały dylemat: uzależnienie albo rozwój. Wybór należy zawsze do człowieka.
Odbiorcy mediów należy zapewnić takie warunki, aby z ich pomocą mógł wszechstronnie rozwijać swoją osobowość. Wyraźnym przejawem osobowej dojrzałości są dwie postawy - empatia i asertywność.
Pomóż w rozwoju naszego portalu