Przeżywany w Kościele katolickim Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan poprzedzony Dniem Judaizmu (17 stycznia), zakończył się, wprowadzonym jedynie w Kościele
katolickim w Polsce, Dniem Islamu (26 stycznia). W tym roku Dzień Islamu był obchodzony po raz czwarty. Organizatorami obchodów są Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi
Rady ds. Dialogu Religijnego Konferencji Episkopatu Polski oraz Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów. Główne uroczystości odbyły się w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego przy
sanktuarium św. Andrzeja Boboli w Warszawie, gdzie zaproszono ambasadorów krajów islamskich w Polsce, członków ruchów i stowarzyszeń oraz wiernych, natomiast w całym
Kościele polskim podczas Mszy św. do Modlitwy Powszechnej włączona jest modlitwa w intencji wyznawców islamu, a księża nawiązują do idei uroczystości w homiliach.
IV Dzień Islamu był uroczyście obchodzony w społeczności Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Dzięki inicjatywie ks. Stanisława Grodzia SVD i Tomasza Bogacza (Katedra Historii
i Etnologii Religii) z Instytutu Teologii Fundamentalnej KUL, w kościele akademickim odbyło się spotkanie, podczas którego katolicy i wyznawcy islamu (przedstawiciele
Lubelskiego Oddziału Stowarzyszenia Studentów Muzułmańskich w Polsce) wspólnie uwielbiali Boga. Monorecytacja wersetów Koranu rozbrzmiewała na zmianę z kanonami śpiewanymi przez
Chór Duszpasterstwa Akademickiego KUL pod batutą Kingi Bogacz oraz recytowaną modlitwą psalmami. Licznie zgromadzeni w świątyni akademickiej modlili się o pokój na świecie, dar mądrości
Bożej dla przywódców religijnych oraz za rządzących państwami, by pamiętali o godności człowieka. Wspólna modlitwa miała być dawaniem świadectwa wiary, bo bez względy na formę, zgromadzeni
modlili się do tego samego Boga. Znak pokoju przypieczętował szczere szukanie jedności.
Islam jest jedną z największych religii współczesnego świata o charakterze monoteistycznym. Liczbę jej wyznawców szacuje się na ok. 900 mln. Nazwa "islam" pochodzi od arabskiego rdzenia salama i oznacza "pogodzenie się z wolą Bożą, przystanie na Boga, poddanie się Bogu". Twórcą islamu był Muhammad (ok. 570-632, w Europie znany jako Mahomet), który ogłosił się w Mekce (dzisiejsza Arabia Saudyjska) wysłannikiem Boga i Jego prorokiem. Muhammad twierdził, że Bóg przekazał mu objawienie, które miało odnowić pierwotną religię ludzkości. Objawienie to zostało zawarte w - spisanym już po śmierci Muhammada - Koranie. Podstawą doktryny islamu jest wiara w jedynego Boga - Allaha, zaufanie do Koranu i tradycji. Człowiek - stworzenie i sługa Allaha - jest obdarzony wolną wolą, zasługuje swym postępowaniem na zbawienie i pobyt w raju lub na potępienie. Wyznawcą islamu można stać się przez wygłoszenie ze szczerą intencją formuły: "Nie ma Boga prócz Allaha, a Mahomet jest jego prorokiem" i przyjęcie na siebie obowiązków wynikających z Koranu, tradycji i prawa. Każdego wyznawcę islamu obowiązuje tzw. pięć filarów islamu: wyznanie wiary, modlitwa, jałmużna, post oraz pielgrzymka do Mekki przynajmniej raz w życiu. W islamie podstawowe źródła prawa wynikają z Koranu i tradycji (sunny). Na ich podstawie opracowano zbiór przepisów prawnych obejmujących zarówno życie religijne, jak i świeckie każdego muzułmanina. Największą zbrodnią w islamie jest odstępstwo od wiary, a następnie morderstwo, nierząd, sodomia, picie wina, kradzież, fałszywe świadectwo, oszczerstwo i odmowa jałmużny.
Kard. Pizzaballa: musimy pracować na rzecz zawieszenia broni
2024-05-02 16:29
tom/KAI
Włodzimierz Rędzioch
Pierbattista Pizzaballa OFM
"Musimy pracować na rzecz zawieszenia broni jako pierwszego kroku w kierunku innych perspektyw politycznych, które jednak należy budować" - uważa kard. Pierbattista Pizzaballa. Dzień po objęciu kościoła tytularnego Sant'Onofrio w Rzymie łaciński patriarcha Jerozolimy, wygłosił "lectio magistralis" (wykład mistrzowski) na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim (PUL) na temat: „Postaci i kryteria duszpasterstwa pokoju”. Kardynał mówił o słabości społeczności międzynarodowej i wezwał religie, aby nie "dolewać benzyny do ognia": potrzebni są wiarygodni i uczciwi świadkowie, to w Ewangelii można znaleźć wszystkie kryteria budowania pokoju.