Obecnie, zgodnie z deklaracjami respondentów, najbardziej zaangażowanym pokoleniem w pomoc charytatywną są osoby w wieku 57+. Aż 57% z nich twierdzi, że wspiera różne akcje charytatywne. Najmniej zaangażowani są respondenci najmłodsi (20-33 lat), grupa ta jednak najbardziej skłania się ku większej aktywizacji w przekazywaniu pieniędzy w przyszłości - wzrost o 15%.
Najbardziej rozpoznawalną akcją charytatywną jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Na kolejnych miejscach Polacy wskazują Caritas Polska, akcję "Cała Polska Czyta Dzieciom" oraz "Szlachetną Paczkę", której pomysłodawcą jest ks. Jacek Stryczek.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Z kolei Polsat i TVN przodują ex aequo w rankingu najbardziej aktywnych sponsorów działalności charytatywnej. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazł się koncern Orlen.
Reklama
"Nasze badanie pokazuje, że coraz więcej osób chciałoby angażować się w pomoc charytatywną. Podstawy ku takiej działalności tworzą często media społecznościowe, których użytkownicy nawzajem udostępniają sobie informacje na temat akcji charytatywnych i aktywizują się do działania. Poza tym, prowadzona od lat kampania dotycząca przekazywania 1% podatku przedsięwzięciom charytatywnym również zwiększa świadomość Polaków w tym zakresie. Rosnąca świadomość i deklaratywna chęć intensyfikacji tych działań świadczy o tym, że polskie społeczeństwo skłania się w stronę bezinteresowności i filantropii, o czym świadczą coraz efektywniejsze zbiórki pieniędzy prowadzone choćby przez WOŚP" - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że łączna kwota 1 proc. należnego podatku przekazana na rzecz organizacji pożytku publicznego z ostatniego rozliczenia (za 2015 r.) wyniosła 617,5 mln zł.
Spośród ubiegających się o 1 proc. Caritas diecezjalnych, największymi kwotami obdarzono Caritas Diecezji Tarnowskiej (1,25 mln zł), Caritas Archidiecezji Krakowskiej (1,06 mln zł), Caritas Archidiecezji Warszawskiej - 691 tys. zł, a Caritas Poznańska - 671 tys. zł. Caritas Polska uzyskała z odpisu prawie 1,1 mln zł.
Wyniki pochodzą z dwóch badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia. Pierwsze to "25 trendów konsumenckich" - zrealizowane w dniach 22-27 grudnia 2016 r. metodą CAWI (ankiety online na epanel.pl), na próbie N=500 respondentów (próba reprezentatywna dla populacji Polski pod względem demograficznym: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania).
Drugie badanie to "Sponsoring Monitor" na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. W badaniu za rok 2016 zastosowano technikę CATI - wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny(N=1510) i CAWI (N=3751). Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski według płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.