W lipcu, w ramach comiesięcznych spotkań, organizowanych przez
Radę Terenową AWS, dom parafialny przy kościele Najświętszego Ciała
i Krwi Chrystusa w Dąbrowie Górniczej, gościł posła Józefa Korpaka,
członka Komisji Samorządu i Polityki Regionalnej. Tematem spotkania
z mieszkańcami miasta były zasady wspierania rozwoju regionalnego.
Józef Korpak posłem jest od niedawna. W lutym tego roku
zastąpił Edmunda Srokę, który złożył mandat, ponieważ nie chciał
łączyć funkcji posła z funkcją prezydenta miasta Rudy Śląskiej. Korpak,
aby należycie pełnić swoje obowiązki zrezygnował z członkostwa w
Radzie Powiatu oraz z funkcji radnego powiatowego.
W czasie spotkania poseł przedstawił nową ustawę, uchwaloną
12 maja, o zasadach wspierania rozwoju regionalnego. "Ustawa jest
bardzo istotna - mówił poseł - dlatego, że stanowi przełom w polityce
państwa. Do tej pory rząd i jego przedstawiciele w terenie - wojewodowie
prowadzili politykę regionalną w oparciu o budżety poszczególnych
ministerstw, i raczej była to polityka resortowa niż regionalna".
Zmiany w polityce regionalnej zaczęły się od wprowadzenia w życie
reformy samorządowej. Trzeba nadmienić, że pierwsze próby tworzenia
polityki regionalnej miały miejsce w dawnym województwie katowickim.
Pierwszą większą inicjatywą było opracowanie kontraktu dla województwa
katowickiego. Choć ta próba nie zakończyła się pełnym sukcesem, podwaliny
zostały położone. Z kontraktu pozostał fundusz górnośląski, którego
kapitał założycielski wynosił 100 milionów złotych i do dziś funkcjonuje
odgrywając niepoślednią rolę na lokalnym rynku finansowym.
Zdaniem Korpaka, ustawa precyzuje pojęcie rozwoju regionalnego
i wylicza zadania, które ma realizować. Zalicza się do nich przede
wszystkim rozwój przedsiębiorczości, zwłaszcza małych i średnich
przedsiębiorstw, wprowadzanie i rozwój nowych technologii, restrukturyzację
wybranych dziedzin usług publicznych oraz gospodarki lokalnej i regionalnej,
tworzenie nowych, stałych miejsc pracy, inwestycje w zakresie infrastruktury
technicznej i transportowej, przedsięwzięcia z zakresu edukacji,
kultury regionalnej, inwestycje poprawiające stan środowiska, rozwój
instytucji działających na rzecz pobudzania aktywności samorządowej. "
Generalnie można powiedzieć - mówił poseł - że jest to bardzo szeroki
zakres, mamy tutaj zarówno przedsięwzięcia natury technologicznej,
administracyjnej, jak i społecznej".
Zadania te mają być zrealizowane poprzez instytucje rozwoju
regionalnego takie jak: Ministerstwo ds. Rozwoju Regionalnego i Radę
Rozwoju Regionalnego. Zaś instrumentem działania tej ustawy ma być
kontrakt wojewódzki i jego finansowanie. Programowanie rozwoju regionalnego
jest możliwe dzięki reformie administracyjnej, bowiem wskutek zmian
powstały kolejne szczeble samorządu terytorialnego - samorząd wojewódzki
i powiatowy. Gdyby ich nie było, nie byłoby z kim podpisywać kontraktów.
Natomiast po wprowadzeniu zmian samorząd województwa jest gospodarzem
regionu. Kluczowych zadaniem samorządu wojewódzkiego jest opracowanie
strategii rozwoju. To jest jeden z dokumentów, który ma służyć programowaniu
rozwoju regionalnego. Wszystkie województwa opracowują taki dokument.
Następnie jest on przekazywany do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego
i w oparciu o nie jest tworzona narodowa strategia. Dopiero w oparciu
o nią formułowane są tzw. programy wsparcia dla poszczególnych regionów,
na podstawie których zawierane będą kontrakty wojewódzkie już na
konkretne cele np. program edukacyjny, budowę oczyszczalni ścieków.
Jeżeli chodzi o finanse na działanie programów regionalnych - przekonywał
Korpak - pochodzić będą głównie z środków pomocowych Unii Europejskiej.
Obecnie jesteśmy w okresie przedakcesyjnym, za niedługi czas będziemy
w okresie akcesyjnym, a następnie staniemy się pełnoprawnymi członkami
UE. W oparciu o układ stowarzyszeniowy z UE możemy korzystać z unijnych
środków na dostosowanie swojej infrastruktury, prawa, wymogów ekologicznych
do norm państw zachodnioeuropejskich. Jeśli chodzi o kwoty, to najprawdopodobniej
w latach 2000-2002 planuje się wydać 4 miliardy 776 milionów złotych,
a w latach 2003-2006 - 38 miliardów 270 milionów złotych". W przekonaniu
posła są to duże środki, gdyż budżet państwa w tym roku wyniósł 144
miliardy złotych. W ustawie jest także zapis na co, w pierwszej kolejności,
pieniądze te mają być wydane. I jest to: restrukturyzacja bazy ekonomicznej
regionu, rozwój zasobów ludzkich, na obszary zagrożone marginalizacją,
czyli wszędzie tam, gdzie zanika przemysł lub nie da się pozyskać
inwestora.
Nowa ustawa dotknęła również kwestii działania agencji
i funduszy rządowych, które w regionie operują znacznymi kwotami.
Narzucono w niej pewną dyscyplinę, by projekty programów działań,
w tym planów finansowych agencji, były przedkładane Ministrowi ds.
Rozwoju Regionalnego w celu ustalenia narodowej strategii rozwoju
regionalnego. Ma to pomóc w integracji działań na rzecz swojego regionu
i zapobiegać marnotrawieniu pieniędzy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu