Reklama

"Nowe" przykazania kościelne (2)

Niedziela włocławska 29/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

2. Przykazania według "Corrigendy"

25 kwietnia 1998 r. miała miejsce bardzo ważna wypowiedź Kongregacji Nauki Wiary w sprawie przykazań kościelnych, a szczególnie wspomnianych już nr. 2042 i 2043 Katechizmu Kościoła Katolickiego. Otóż w tym dniu Kongregacja zatwierdziła teksty poprawek do przykazań kościelnych. W świetle korekty Kongregacji pierwsze przykazanie kościelne brzmi: " W niedzielę i w inne nakazane dni świąteczne wierni są zobowiązani uczestniczyć we Mszy św. i powstrzymywać się od prac służebnych". Jednocześnie poprawka wymaga od wiernych święcenia dnia, w którym wspomina się zmartwychwstanie Pańskie, a także najważniejsze święta liturgiczne, w które czcimy tajemnice Chrystusa, Najświętszej Maryi Panny i Świętych, przede wszystkim przez uczestnictwo w celebracji eucharystycznej, gromadzącej chrześcijańską wspólnotę. W myśl wypowiedzi Kongregacji Nauki Wiary, należy także uwolnić się od tych wszystkich prac i spraw, które ze swej natury przeszkadzają święcić te dni. Biorąc po uwagę treść kan. 1247 Kodeksu Prawa Kanonicznego, do takich prac i zajęć należy zaliczyć te, które utrudniają oddawanie czci Bogu, przeżywanie radości właściwej dniowi Pańskiemu oraz korzystanie z należnego odpoczynku, zarówno duchowego, jak i fizycznego.

W kolejnych dwóch przykazaniach nie wprowadzono istotnych zmian w treści, jedynie dokonano nieco innego zapisu. Przykazanie drugie otrzymało brzmienie: "Każdy wierny jest zobowiązany przynajmniej raz w roku spowiadać się ze swoich grzechów", natomiast przykazanie trzecie: "Każdy wierny jest zobowiązany przynajmniej raz w roku na Wielkanoc przyjąć Komunię św.".

Wprowadzone poprawki spowodowały, że zmieniło swoje brzmienie czwarte przykazanie (w pierwszej edycji Katechizmu Kościoła Katolickiego z 1992 r. - przykazanie piąte), które otrzymało nową, bardziej rozbudowaną treść, a mianowicie: "W dni pokuty wyznaczone przez Kościół wierni są zobowiązani powstrzymywać się od spożywania mięsa i zachować post" . Natomiast część dotychczasowego komentarza do ostatniego przykazania, odnosząca się do troski o materialne potrzeby Kościoła, stała się nową treścią przykazania piątego. Na skutek tej modyfikacji piąte przykazanie kościelne dzisiaj brzmi: "Wierni są zobowiązani dbać o potrzeby Kościoła". Kongregacja dodała jednocześnie, że przykazanie to mówi, iż wierni powinni dbać o nie, "każdy według swoich możliwości" . Jest to zatem nawiązanie do normy Kodeksu Prawa Kanonicznego, w którym prawodawca stwierdził, że wierni mają obowiązek zaradzać potrzebom Kościoła, aby posiadał środki konieczne do sprawowania kultu, prowadzenia dzieł apostolstwa oraz miłości, a także do tego, co jest konieczne do godziwego utrzymania szafarzy. Kanon ten wskazuje także na obowiązek popierania sprawiedliwości społecznej, jak również, "pamiętając o przykazaniu Pana, do udzielania pomocy biednym z własnych dochodów" ( kan. 222 KPK).

Poprawki naniesione przez Kongregację Nauki Wiary zostały również opublikowane w języku polskim przez Wydawnictwo "Pallottinum" w 1998 r. jako tzw. Corrigenda. Kongregacja Nauki Wiary zaznaczyła ponadto, iż Konferencje Episkopatu mogą wprowadzić inne przykazania kościelne na swoim terytorium, co jest zgodne z przepisami kan. 455 KPK.

3. Przykazania w wersji polskiej adaptacji "Katechizmu Kościoła Katolickiego"

Komisja Episkopatu Polski ds. Wychowania Katolickiego, idąc za poleceniem Ojca Świętego, by opracowane zostały katechizmy przystosowane do lokalnego środowiska i kultury, a jednocześnie zachowujące jedność wiary, 20 czerwca 1998 r. zatwierdziła Polską adaptację Katechizmu Kościoła Katolickiego. Adaptacja ta, opracowana na zlecenie Komisji Episkopatu przez zespół kierowany przez jezuitów - ks. prof. Jana Charytańskiego i ks. prof. Andrzeja Spławińskiego, ukazała się drukiem w Wydawnictwie Apostolstwa Modlitwy w Krakowie w 1999 r. pod tytułem Katechizm dla dorosłych. Polska adaptacja "Katechizmu Kościoła Katolickiego" opracowana na zlecenie i zatwierdzona przez Komisję Episkopatu Polski ds. Wychowania Katolickiego. W Katechizmie tym przykazania kościelne otrzymały następujące brzmienie: "1. W niedzielę i święta obowiązkowe we Mszy św. nabożnie uczestniczyć i od prac służebnych się powstrzymywać. 2. Przynajmniej raz w roku spowiadać się. 3. Przynajmniej raz w roku w czasie wielkanocnym Komunię św. przyjąć. 4. Posty nakazane zachowywać. 5. Potrzebom materialnym Kościoła zaradzać".

20 czerwca br. Episkopat Polski na konferencji w Łowiczu na nowo podjął kwestię zapisu pięciu przykazań kościelnych w brzmieniu Katechizmu Kościoła Katolickiego, z uwzględnieniem zmian naniesionych w Corrigenda i po dyskusjach opublikował nowe brzmienie pięciu przykazań, które będzie przekazane do zatwierdzenia Stolicy Apostolskiej.

To "nowe" brzmienie, wyrażające treść pięciu przykazań kościelnych w bardziej współczesnym języku brzmi następująco: 1. W niedzielę i święta nakazane uczestniczyć we Mszy św. i powstrzymać się od prac niekoniecznych. 2. Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty.

3. Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię św. 4. Zachowywać nakazane posty, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach. 5. Troszczyć się o potrzeby wspólnoty Kościoła.

Zanim przykazania kościelne w brzmieniu przyjętym przez Episkopat Polski zostaną publicznie ogłoszone, wcześniej wypowie się na ich temat Stolica Apostolska. Po wydaniu aprobaty przykazania kościelne zostaną podane do wiadomości wiernych w Polsce. Przyjęte przez biskupów

20 czerwca br. brzmienie przykazań kościelnych jest bardzo zbliżone do tego, które jest powszechnie znane wiernym. Zostały one jedynie wyrażone bardziej współczesnym językiem. Aby nie było żadnych wątpliwości co do interpretacji zobowiązań płynących z przykazań kościelnych, biskupi postanowili dołączyć do nich obszerny komentarz. Dokument ten ma przygotować Komisja Wychowania Katolickiego Episkopatu Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2001-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Wigilia Bożego Narodzenia: znaczenie i obyczaje

Karol Porwich/Niedziela

Uroczystość Bożego Narodzenia wprowadzono do kalendarza świąt kościelnych w IV wieku. Dwieście lat później ustaliła się tradycja wieczornej kolacji, zwanej wigilią. Wieczerza wigilijna jest niewątpliwie echem starochrześcijańskiej tradycji wspólnego spożywania posiłku, zwanego z grecka agape, będącego symbolem braterstwa i miłości między ludźmi.

Więcej ...

Wyrazy współczucia abp. Andrzeja Przybylskiego po śmierci górników

2025-12-23 11:10

Vatican Media

Abp Andrzej Przybylski zapewnia o swojej modlitwie po wypadku w KWK Pniówek.

Więcej ...

Prezydent Nawrocki w Wigilię spotkał się z żołnierzami i funkcjonariuszami niedaleko wschodniej granicy

2025-12-24 13:26

PAP/Artur Reszko

Prezydent Karol Nawrocki spotkał się w Wigilię Bożego Narodzenia z żołnierzami i funkcjonariuszami w Jaryłówce niedaleko granicy polsko-białoruskiej. Przekonywał, że pokoju i bezpieczeństwa nie uda się osiągnąć w przyszłości bez ich codziennego poświęcenia.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do Dzieciątka Jezus

Wiara

Nowenna do Dzieciątka Jezus

Kalendarz Adwentowy: Dom Boga i Świt Boga

Wiara

Kalendarz Adwentowy: Dom Boga i Świt Boga

Czy w Wigilię obowiązuje post i kiedy należy iść do...

Polska

Czy w Wigilię obowiązuje post i kiedy należy iść do...

Ks. prałat Henryk Jagodziński nuncjuszem apostolskim w...

Niedziela Kielecka

Ks. prałat Henryk Jagodziński nuncjuszem apostolskim w...

Oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji...

Kościół

Oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji...

Komunikat rzecznika kurii diecezji radomskiej ws. ks....

Wiadomości

Komunikat rzecznika kurii diecezji radomskiej ws. ks....

Nowenna do Świętej Rodziny

Wiara

Nowenna do Świętej Rodziny

Kalendarz Adwentowy: Sprawiedliwy Potomek, Bóg-z-nami

Wiara

Kalendarz Adwentowy: Sprawiedliwy Potomek, Bóg-z-nami

Kalendarz Adwentowy: Wdzięczność, która oddaje wszystko

Wiara

Kalendarz Adwentowy: Wdzięczność, która oddaje wszystko