Reklama

X Rzeszowski Marsz na Rzecz Trzeźwości

2017-09-11 12:17

W dniu 29 sierpnia 2017r., we wspomnienie męczeńskiej śmierci św. Jana Chrzciciela, odbył się X Rzeszowski Marsz na Rzecz Trzeźwości pod honorowym patronatem bp. Jana Wątroby - ordynariusza rzeszowskiego.

Podczas Marszu przyjęto dwa listy otwarte skierowane do Narodowego Kongresu Trzeźwości oraz Prezesa Telewizji Polskiej. Pierwszy związany z poparciem uczestników Marszu dla tego Kongresu w przekonaniu, że może nn przynieść przełom w walce z alkoholizmem w Polsce. Aby tak się stało potrzeba zgodnego działania państwa, Kościoła, rodziny, samorządu oraz mediów. Drugi list otwarty skierowany jest do Telewizji Polskiej. Przypomina o misji publicznej, którą Telewizja powinna pełnić, służąc m. in. umacnianiu rodziny i zwalczaniu patologii społecznych. Uczestnicy Marszu zażądali całkowitego zakazu reklamy alkoholu. Upoważniono Rzeszowskie Porozumienie na Rzecz Trzeźwości do złożenia w Sejmie RP odpowiedniej petycji.


Reklama


Reklama

List Otwarty

Narodowy Kongres Trzeźwości

Jego Ekscelencja Ks. Biskup Tadeusz Bronakowski

Przewodniczący Zespołu Apostolstwa Trzeźwości przy Konferencji Episkopatu Polski

My, uczestnicy X Rzeszowskiego Marszu na Rzecz Trzeźwości składamy na ręce czcigodnego Księdza Biskupa List Otwarty skierowany do uczestników Narodowego Kongresu Trzeźwości.

Akceptujemy i popieramy przeprowadzenie w bieżącym roku wielu działań trzeźwościowych, których finałem jest ten Narodowy Kongres Trzeźwości. W pełni podzielamy pogląd Kościoła o wielkim zagrożeniu dla naszej Ojczyzny, płynącym z przenikającej nasze struktury społeczne i rodzinne patologii alkoholowej. Hasło Kongresu „Ku trzeźwości Narodu. Odpowiedzialność państwa, Kościoła, rodziny, samorządu” wzywa nas wszystkich do wielkiego, zgodnego wysiłku na rzecz zdecydowanej poprawy sytuacji w tym zakresie.

Ze szczególną troską myślimy o zjawisku rozpijania, a nawet rozpicia naszych dzieci

i młodzieży. Dane statystyczne są alarmujące. Potwierdza je praktyczna obserwacja. Niestety większość mediów nie zauważa tych zatrważających sytuacji. Brak jest aktywności dziennikarzy w zakresie przedstawiania sytuacji rozpijania, często jeszcze dzieci, na różnego typu dyskotekach, czy imprezach masowych. Media powinny wszechstronne i obiektywne przedstawiać te trudne sytuacje i problemy. Niedopuszczalne jest ośmieszanie, czy osłabianie przez „odpowiedni” komentarz, różnych inicjatyw trzeźwościowych. Media elektroniczne (publiczne - ustawowo) mają obowiązek przeciwdziałać patologiom społecznym, a nie je powiększać. Niestety popularne seriale i filmy czasami wręcz zachęcają do picia.

Niepokojem napawa też bierność różnego rodzaju władz w podjęciu skutecznych działań

w tym zakresie. Obserwujemy brak woli skutecznego rozwiązywania problemów alkoholowych. Nasze Najwyższe Władze powinny niezwłocznie przygotować i przeprowadzić odpowiednie zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zmiany te są, w naszym przekonaniu, proste i oczywiste, i mogą być łatwo wprowadzone. Jednocześnie obserwujemy nie realizowanie obowiązujących przepisów np. w sprawie ograniczenia dostępności alkoholu (przez samorządy), czy pełnego respektowania ograniczeń w reklamach alkoholu (odpowiedzialność KRRiT).

Dlatego jako zgromadzeni na Rzeszowskim Marszu zdecydowanie popieramy program wszechstronnych działań na rzecz trzeźwości proponowany przez Polski Episkopat, w tym w szczególności dotyczący zmian prawnych, prowadzących do m. in. ograniczenia fizycznej i ekonomicznej dostępności alkoholu, czy całkowitego zakazu jego reklamy. Informujemy Kongres, o upoważnieniu przez nas Rzeszowskiego Porozumienia na Rzecz Trzeźwości do przygotowania petycji skierowanej do Sejmu RP z projektem całkowitego zakazu reklamy alkoholu.

Wielka, niezastąpiona, pozytywna rola Kościoła katolickiego w Polsce, jest powszechnie znana i przynosi praktyczne owoce, również w zakresie zwalczania patologii społecznych. Rozpoczynając nowy etap walki o trzeźwość Narodu, potrzebujemy tego nauczającego głosu w każdej parafii, czy nauczaniu katechetycznym.

Polska potrzebuje też grona aktywnych abstynentów - ludzi dorosłych i pełnej abstynencji dzieci i młodzieży. Postanowienia pierwszokomunijne, czy młodzieży bierzmowanej, muszą być przez nich, ich otoczenie oraz nauczających, z całą powagą danego słowa traktowane. Trzeba pamiętać, że to nie jest tylko przyrzeczenie dziecka, ale też w pewnym sensie rodziców, którzy mają stać na straży jego wychowania.

Wielkie znaczenie, w walce o trzeźwość Narodu, mają również nauczyciele i wychowawcy. Pozytywne świadectwo, jakie dają w tym zakresie, jest bardzo cenne. Jednocześnie, obserwowane czasami, ich przyzwolenia na alkoholowe zabawy, picie alkoholu na wycieczkach przez młodzież, są ciężkim przewinieniem moralnym i zawodowym.

Kończąc serdecznie pozdrawiamy wszystkich uczestników Narodowego Kongresu Trzeźwości i życzymy owocnych obrad. Niech Narodowy Kongres Trzeźwości przełamie bierność wielu środowisk w zwalczaniu alkoholizmu na rzecz powszechnej woli, aby doprowadzić Polskę do pełnej trzeźwości. Ufamy, że z Bożą pomocą tego dzieła dokonamy.

W imieniu organizatorów i uczestników X Rzeszowskiego Marszu na Rzecz Trzeźwości

Waldemar Sikora




X Rzeszowski Marsz na Rzecz Trzeźwości, Rzeszów 29.08.2017r.

List Otwarty

Szanowny Pan Jacek Kurski

Prezes Telewizji Polskiej

My uczestnicy X Rzeszowskiego Marszu na Rzecz Trzeźwości zwracamy się do Pana Prezesa z gorącą prośbą o podjęcie wszechstronnych działań, przez Telewizję Polską, mających na celu skuteczne i systematyczne ograniczanie rozmiarów patologii alkoholowej. Przypominamy, że ustawa o Radiofonii i Telewizji nakłada na publiczne media elektroniczne m. in. obowiązek służenia umacnianiu rodziny oraz przeciwdziałania patologiom społecznym. Równocześnie przypominamy, że bieżący rok jest rokiem szczególnej troski o trzeźwość Narodu (uchwala Sejmu RP) oraz czasem Narodowego Kongresu Trzeźwości. Proponujemy żeby w najbliższych tygodniach, przed tym Kongresem przeprowadzić intensywną promocję przygotowującą medialnie to Wydarzenie. Powinien to być wysiłek medialny porównywalny np. do reklamowania w ubiegłych latach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Przypominamy również o ustawowym obowiązku zakazującym emisji audycji mogących zagrażać prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży przed godziną 23.00. Dotyczy to w naszym przekonaniu też wielu reklam alkoholu. Prosimy również

o analizę tych reklam pod kątem przestrzegania aktualnie obowiązujących ograniczeń w reklamie alkoholu i nie dopuszczanie do ich emisji jeśli zachodzi wątpliwość, co do ich zgodności z prawem.

Jeszcze raz postulujemy, aby relacjonując w pełnym zakresie obrady Narodowego Kongresu Trzeźwości przyjąć proponowane przez ten Kongres rozwiązania do pełnej ich realizacji.

Z należnym szacunkiem

W imieniu organizatorów i uczestników X Rzeszowskiego Marszu na Rzecz Trzeźwości

Waldemar Sikora

Tagi:
marsz list

Wybrane dla Ciebie

Reklama

Najpopularniejsze

Podsumowanie  385. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski

Podsumowanie 385. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski

Lech Dyblik na Pielgrzymce Bezdomnych

Lech Dyblik na Pielgrzymce Bezdomnych

Trzeci dzień biskupich rekolekcji

Trzeci dzień biskupich rekolekcji

101. rocznica urodzin

101. rocznica urodzin

Przegląd prasy

Przegląd prasy

Prezentacja nr 47/ 2019

Prezentacja nr 47/ 2019

Wizyta studyjna u duchaczy

Wizyta studyjna u duchaczy

Międzynarodowy kongres

Międzynarodowy kongres "Katolicy a tożsamość wspólnoty narodowej"

INSIEME znaczy razem

INSIEME znaczy razem

Najnowsze

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem