W procesie nauczania - od przedszkola przez szkołę podstawową, gimnazjum, średnią, po szkołę wyższą - istotną rolę, obok zdobywania wiedzy, odgrywają kwestie wychowawcze, czyli kształtowanie
odpowiednich wzorców zachowań, aspiracji kulturalnych, odpowiedzialności, właściwych kontaktów między rówieśnikami.
Dobre zasady kulturowe znajdują coraz trudniejszy grunt do realizacji np. w wieku gimnazjalisty. Wzrasta wpływ grupy rówieśniczej, częstsze są postawy buntu, używanie alkoholu, narkotyków.
Problemy te pogłębiają procesy ubóstwa rodzin, bezrobocia, patologii społecznych. Środowisko rodzinne powinno być wspomagane odpowiednią ofertą kulturalną (zbyt mało środków przeznaczanych jest na
kulturę). Również media są pomocne w kształtowaniu osobowości. W swojej praktyce pedagogicznej wykorzystywałem audycje i lekcje telewizyjne. Udział w konkursach w studiu telewizyjnym był niezapomnianą
lekcją dla uczniów.
W dużej liczbie domów zagościł już komputer. Korzystanie z Internetu wymaga jednak kontroli nad treściami pornograficznymi, erotycznymi, propagującymi przemoc i agresję.
Dobrze, że duży odsetek młodzieży podejmuje współpracę na płaszczyźnie kulturalnej i religijnej z ośrodkami chrześcijańskimi, parafialnymi, np. realizuje się w działalności Ruchu Światło-Życie. Wzrastający
ruch pątniczy wśród młodzieży, chóry i zespoły, redagowanie gazetek parafialnych - to dobre przykłady kształtowania postaw religijnych, obywatelskich otwartych na kontakty i szacunek dla drugiego
człowieka.
Pomóż w rozwoju naszego portalu