Reklama

Raz jeszcze o odpustach

Niedziela łowicka 47/2004

Listopad to czas w sposób szczególny nastrajający do refleksji nad życiem i jego przemijaniem. Zatrzymujemy się dłużej nad grobami naszych bliskich i tych, o których już nikt nie pamięta. Przypominamy sobie, że kiedyś byli oni z nami, że radowali się i smucili, że żyli wśród nas. W tym miesiącu pamiętamy, by odwiedzić cmentarze, wyczyścić groby naszych bliskich, złożyć na nich kwiaty i zapalić znicze. W kościołach słyszymy, iż w dniach od 1 do 8 listopada włącznie można zyskać codziennie odpust zupełny za pobożne nawiedzenie cmentarza i odmówienie modlitw (choćby myślnie) za zmarłych. Odpust ten wolno ofiarować jedynie za zmarłych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W historii Kościoła praktyka odpustów wywoływała bardzo wiele kontrowersji. Najmocniej przeciwko nim protestował w XVI w. Marcin Luter, co doprowadziło do rozłamu w Kościele. Ale nie tylko Luter protestował przeciwko odpustom. Również niektórzy teologowie katoliccy po Soborze Watykańskim II oczekiwali, że papież Paweł VI wycofa się z praktyki odpustów. Nie uczynił tego, gdyż był głęboko przekonany, iż istnieją podstawy teologiczne udzielania odpustów. Na czym one polegają?
Popełnienie każdego grzechu, a zwłaszcza ciężkiego, rodzi w nas winę i karę. Uzyskanie sakramentalnego rozgrzeszenia gładzi winę za wypowiedziane podczas spowiedzi grzechy. Pozostaje natomiast kara za te grzechy. Jest ona w pewnym stopniu gładzona przez pokutę sakramentalną. Karę gładzą w części także różne praktyki pokutne, które podejmujemy jako zadośćuczynienie za nasze grzechy. Również wszystkie złe wydarzenia, zjawiska, które dzieją się w naszym życiu: cierpienia, choroby, przeciwności, niepowodzenia, warto ofiarować jako zadośćuczynienie za nasze grzechy. Wtedy możemy w dużym stopniu już tutaj, na ziemi, odpokutować za grzechy. Jest to ważne o tyle, że jeżeli nie odpokutujemy za nasze grzechy na ziemi, to będzie się to musiało dokonać po śmierci, w czyśćcu. W tej perspektywie widać, jak niezwykłym darem Kościoła są odpusty. Uzyskując je możemy w całości lub części, już na ziemi zadośćuczynić za nasze grzechy i tym samym uniknąć czyśćca.
Stąd właśnie w dniach 1-8 listopada słyszymy o możliwości uzyskania odpustu zupełnego za pobożne nawiedzenie cmentarza i odmówienie modlitw (choćby myślnie) za zmarłych. Jednocześnie księża przypominają nam pięć warunków, które należy spełnić, aby uzyskać ów odpust. Po pierwsze: należy być w stanie łaski uświęcającej. Po drugie: trzeba odmówić dowolną modlitwę w intencjach Ojca Świętego. Trzeci warunek to przystąpienie do Komunii św. Po czwarte: należy być wolnym od przywiązania do jakiegokolwiek grzechu. Chodzi o ogólne nastawienie przeciwko grzechowi. Ostatni, piąty warunek nakazuje wypełnienie jakiejś pobożnej praktyki, do której Kościół przypisał odpust. Np. pół godziny adoracji Najświętszego Sakramentu czy też pół godziny lektury Pisma Świętego.
Wspomniany czwarty warunek mówiący o konieczności braku przywiązania do jakiegokolwiek grzechu, budzi niekiedy u wiernych pewne niezrozumienie i kontrowersje. Powstaje pytanie: co w takiej sytuacji z osobami pogrążonymi w jakimś nałogu? Czy te osoby są w ogóle w stanie spełnić ten warunek? Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, należałoby odnieść się do jakiegoś porównania. Można np. odwołać się do sytuacji przyjmowania przez nas Komunii św. jeżeli jesteśmy w stanie łaski uświęcającej, sumienie nie wyrzuca nam żadnego grzechu ciężkiego, wówczas przystępujemy do Stołu Pańskiego. Jednak każdy z nas czuje, że jest słaby, grzeszny i niegodny przystępowania do Komunii św. Mimo tego jednak to czyni, bo wie, że jest ona dla nas na ziemi pokarmem dającym siły duchowe do tego, aby właśnie mniej grzeszyć i owocniej współpracować z łaską Bożą.
Podobnie wygląda sytuacja z osobą tak bardzo uwikłaną w grzech, że można mówić o nałogu. Jest on oczywiście czymś złym, ale ostatecznie liczy się aktualne nastawienie przeciwko grzechowi. Jeżeli w danym momencie taka osoba rozeznaje, że nie chce popełnić żadnego grzechu, to takie nastawienie wystarczy do spełnienia czwartego warunku. Nie należy myśleć o tym warunku jako o tak ciężkim, że w ogóle wykluczającym możliwość uzyskania odpustu.
Ktoś mnie kiedyś zapytał: „Proszę Księdza, dlaczego odpusty mogę ofiarować tylko za siebie lub za duszę cierpiącą w czyśćcu? Dlaczego nie mogę ich ofiarować za drugą osobę żyjącą?”. Otóż dlatego, że każdy osobiście odpowiada za swoje zbawienie i za swoje grzechy sam musi odpokutować. Ja nie mogę za kogoś odpokutować. Mogę się jedynie za kogoś modlić. Natomiast w przypadku zmarłych pojawia się prawda wiary o świętych obcowaniu. Mówi ona, że my, żyjący na ziemi, możemy realnie pomóc zmarłym cierpiącym w czyśćcu, przede wszystkim poprzez ofiarowanie za nich Eucharystii, a także odpustów. Święci, którzy są już w Królestwie Niebieskim, mogą się wstawiać u Boga za nami, wypraszając nam konkretne łaski. Tak więc za zmarłych możemy ofiarowywać odpusty, bo tylko tak jesteśmy w stanie im pomóc. W ten sposób wyrażamy im naszą miłość.
Zapyta ktoś: „A jeżeli ci zmarli, za których ofiaruję odpust, znajdują się w piekle?”. Tego nie wiemy. Tutaj stajemy przed boską tajemnicą. Wiemy jedynie, że mogą się znajdować już w Niebie. Wówczas odpust ofiarowany za takiego zmarłego nie będzie daremny, „zmarnowany”. Zostanie on ofiarowany w Bożym miłosierdziu za duszę w czyśćcu, która tego najbardziej potrzebuje. Możemy być pewni, iż po ofiarowaniu odpustu za duszę cierpiącą w czyśćcu jej kara za grzechy zostanie na pewno skrócona.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2004-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Pierwsze latorośle

Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika
Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także
umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek
chrześcijańskich w Rzymie

Arkadiusz Bednarczyk

Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek chrześcijańskich w Rzymie

30 czerwca Kościół wspomina Pierwszych Męczenników Kościoła Rzymskiego. Ich odwaga w wyznawaniu wiary była naprawdę imponująca.

Więcej ...

Abp Filipazzi w Poznaniu: święci Piotr i Paweł zapraszają do patrzenia na Kościół oczami Jezusa

2024-06-29 14:08
abp Antonio Guido Filipazzi

Jan Jeliński/Episkopat News

abp Antonio Guido Filipazzi

„Święci patronowie Poznania zapraszają nas do prawdziwego powrotu do początków religii, czyli do fundamentów relacji z Bogiem, przeżywanej w Kościele. W ten sposób jesteśmy zaproszeni do patrzenia na Kościół nie tylko ludzkimi oczami, ale oczami Jezusa, które są «oczami wiary»” - mówił 29 czerwca abp Antonio Guido Filipazzi. Nuncjusz apostolski w Polsce przewodniczył Mszy św. w patronalne święto pierwszej katedry na ziemiach Polski i miasta Poznania.

Więcej ...

Łódź: Niezwykły hołd dla żołnierzy

2024-06-30 11:30

Piotr Drzewiecki

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Zmiany kapłanów 2024 r.

Kościół

Zmiany kapłanów 2024 r.

ME 2024 - Dania ukarana za podróż samolotem

Sport

ME 2024 - Dania ukarana za podróż samolotem

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

Wiara

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

Gwiazda włoskiej koszykówki wybrała klauzurę:...

Kościół

Gwiazda włoskiej koszykówki wybrała klauzurę:...

Oświadczenie rzecznika KEP: ks. Marcin Iżycki zawieszony...

Kościół

Oświadczenie rzecznika KEP: ks. Marcin Iżycki zawieszony...

Matka Boża Nieustającej Pomocy – skąd Jej fenomen?

Wiara

Matka Boża Nieustającej Pomocy – skąd Jej fenomen?

Trzecia tajemnica fatimska

Wiara

Trzecia tajemnica fatimska

W. Brytania: Polski ksiądz Piotr G. oskarżony o 10...

Kościół

W. Brytania: Polski ksiądz Piotr G. oskarżony o 10...

Kielce: siostry boromeuszki odchodzą z seminarium, a tym...

Niedziela Kielecka

Kielce: siostry boromeuszki odchodzą z seminarium, a tym...