Hasło Tygodnia opracowane zostało przez grupę roboczą chrześcijan ze Słowacji. W jej skład weszli przedstawiciele protestantyzmu, prawosławia i rzymskiego katolicyzmu. Proponowana liturgia nabożeństwa ekumenicznego jest uproszczona i składa się z następujących elementów: przywitania, litanii dziękczynnej, czytania i zwiastowania Słowa Bożego, wyznania wiary, modlitw wstawienniczych, błogosławieństwa i rozesłania wiernych. Polska adaptacja materiału pomocniczego dokonana została wspólnie przez: Radę Episkopatu ds. Ekumenizmu Kościoła Rzymskokatolickiego oraz Polską Radę Ekumeniczną (PRE). Po raz siódmy w historii polskiego ekumenizmu publikowana jest wspólna broszura na Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. Teksty nowotestamentalne oraz Psalmy pochodzą z ekumenicznego przekładu zaakceptowanego przez 11 polskich Kościołów, a wydanego przez Towarzystwo Biblijne w Polsce. Pozostałe teksty pochodzą z Biblii Tysiąclecia, wydanej przez Kościół rzymskokatolicki w Polsce.
Zwyczajem przyjętym na nabożeństwach ekumenicznych w Polsce jest gościnna „wymiana” kaznodziei oraz zachęcanie wiernych własnych Kościołów do udziału w nabożeństwach Tygodnia. Jego hasło rozważane jest przez osiem kolejnych dni.
Trzeba dodać, że 17 stycznia jest obchodzony VIII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce, a 26 stycznia - V Dzień Islamu.
Tradycją kieleckich obchodów Tygodnia jest Msza św. pierwszego dnia z udziałem reprezentantów innych Kościołów, sprawowana w kościele Trójcy Świętej. Zazwyczaj Ewangelię śpiewa w języku staro-cerkiewno-słowiańskim ks. Stanisław Tyszuk, proboszcz parafii prawosławnej. Liturgię Słowa przygotowują klerycy, poszczególne czytania - przedstawiciele innych wyznań. Wypowiedzenie wspólnego błogosławieństwa przenika duch jedności.
W każdy wtorek w kościele pw. św. Franciszka z Asyżu odbywa się modlitwa ekumeniczna w duchu Taizé, która dzięki zaangażowaniu wiernych działaczy na rzecz ekumenizmu zyskuje w tym szczególnym Tygodniu specjalny wymiar. Radio Kielce i Radio Plus emitują audycje ekumeniczne, przygotowane przy współudziale księży specjalistów w dziedzinie ekumenizmu i Koła Ekumenicznego w Wyższym Seminarium Duchownym w Kielcach (obecnie Koło skupia kilkanaście osób, jego przewodniczącym jest kleryk Walery Orsik z Białorusi).
W pewnym okresie czasu praktykowane było odwiedzanie przez katolików innych wspólnot chrześcijańskich, ale obyczaj ten jest słabo podtrzymywany.
Natomiast zakończenie Tygodnia (25 stycznia) od kilku lat odbywa się w odrestaurowanym kościele Trójcy Świętej, zwanej Ekumeniczną Świątynią Pokoju (będącej własnością Kościoła ewangelicko-augsburskiego). Zazwyczaj przemawia wtedy reprezentant strony katolickiej.
Ks. dr Władysław Sowa, referent ds. ekumenizmu, przypomina początki działań ekumenicznych w Kielcach: „Gdy sięgam pamięcią do 1964 r., kiedy to wstąpiłem do Seminarium, powstało wtedy koło ekumeniczne, które założył alumn Przemysław Lutyński. Już wtedy przeżywaliśmy wspólną modlitwę o zjednoczenie chrześcijan w naszej seminaryjnej kaplicy, którą inspirowali nasz ksiądz wicerektor, późniejszy bp Mieczysław Jaworski oraz wykładowca teologii dogmatycznej i ekumenizmu ks. prof. Władysław Łydka. Brał w niej udział ks. Solar z Kościoła prawosławnego. Alumni wykonywali śpiewem Akatyst ku czci Bogarodzicy. Pomagali także w porządkowaniu cmentarza prawosławnego przed uroczystością Wszystkich Świętych. Opiekowali się również ks. Solarem w ostatnich latach jego życia. Później nawiązano kontakt z Kościołem ewangelicko-augsburskim. Wspominam miłą i owocną współpracę z pastorem tegoż Kościoła ks. Janem Szklorzem. Tydzień Modlitw o Zjednoczenie Chrześcijan miał już wtedy miejsce w seminaryjnym kościele pw. Trójcy Świętej, gdzie ks. Szklorz głosił Słowo Boże, a jego homilie były drukowane na łamach Współczesnej Ambony; uczestniczył także w obradach III Synodu Diecezji Kieleckiej. Wówczas w tych ekumenicznych działaniach brał udział ks. prawosławny Wł. Tyszuk.
Grono osób zaangażowanych w modlitwy ekumeniczne poszerzało się o aktualnie pracujących w Kielcach kapłanów i wiernych świeckich Kościołów: metodystycznego, zielonoświątkowego, polskokatolickiego i baptystycznego. Gromadziliśmy się nie tylko w kościołach parafii rzymskokatolickich, ale także w zborach ww. wyznań chrześcijańskich, a także w kaplicy Sióstr Karmelitanek i placówce DPS im. F. Malskiej czy też klasztorze Ojców Oblatów na Świętym Krzyżu. Obecnie dysponujemy kościołem ekumenicznym Świętej Trójcy (dawniej Piotra i Pawła), gdzie w pierwsze wtorki miesiąca mogą gromadzić się chrześcijanie różnych wyznań na wspólnej modlitwie. Przeżywaliśmy także święto Biblii - można było wysłuchać wówczas wykładów o tematyce biblijnej, m.in. ks. dr. Jana Nowaka z WSD i zapoznać się z ogromem prac, których owocem jest ekumeniczny polski przekład Pisma Świętego Nowego Testamentu i Psalmów na Trzecie Tysiąclecie”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu