Europejskie Spotkanie Młodych w Lizbonie

Kolejne Europejskie Spotkanie Młodych odbyło się w Lizbonie 28.12.04 - 01.01.05. Z par. Chrystusa Króla w Rzeszowie do dalekiej Portugalii wyruszyło 250 osób, którym towarzyszyło sześciu kapłanów z ks. Józefem Kulą, głównym organizatorem wyjazdu.
Pielgrzymów czekała bardzo długa podróż, zatem wyruszyli w drogę już w drugi dzień Świąt, po porannej Mszy św. Każdy uczestnik tej wyjątkowej pielgrzymki wiązał z nią własne intencje, oczekiwania i nadzieje.
Miałam szczęście również brać w niej udział.
Na pielgrzymim szlaku zatrzymaliśmy się we Francji, w znanym na całym świecie ośrodku kultu maryjnego - Lourdes. Pobliska grota była miejscem objawień Matki Bożej Bernardetcie Soubirous. W sanktuarium uczestniczyliśmy w Eucharystii celebrowanej przez naszych księży, a potem odmówiliśmy różaniec idąc spod groty objawień aż do miejsca gdzie mieszkała Bernardetta. Każdy z nas napełnił butelkę cudowną wodą bijącą ze źródła przy grocie.
Następnie ruszyliśmy w dalszą drogę, aby 28 grudnia znaleźć się u celu pielgrzymowania w Lizbonie. Miasto przywitało nas słońcem, a Portugalczycy oczekujący na nas w parafiach - życzliwością, radością i uśmiechem. Każdy pielgrzym został przyjęty przez tamtejsze rodziny, u których gościliśmy na czas naszego pobytu w Lizbonie. Gdy mówiliśmy jak długo trwała nasza podróż - oni łapali się za głowy! Większość z nich o Polsce wiedziała niewiele, ale każdy łączył ją z osobą Jana Pawła II.
Codziennie rano modliliśmy się w parafiach, a następnie spotykaliśmy się w mniejszych grupach. Rozważaliśmy różne kwestie, odwołując się do specjalnie napisanego na to spotkanie listu brata Rogera, który zachęcał młodych ludzi, aby na drodze modlitwy umacniali w sobie wiarę, pokój i zaufanie, tak ważne w czasach przemocy, zniechęcenia i sceptycyzmu. W południe i wieczorem, w ogromnych halach, odbywały się spotkania z medytacją brata Rogera i modlitwą wokół krzyża. Na lizbońskich uliczkach ciągle spotykało się Polaków, metro tętniło młodzieżą, obce języki mieszały się ze sobą. Było to prawdziwe święto ludzi młodych duchem!
Podczas pobytu na portugalskiej ziemi nasza pielgrzymka zawędrowała także do Fatimy, miejsca bliskiego wielu sercom. W sanktuarium uczestniczyliśmy we Mszy św. Wielu z nas przyniosło przed oblicze Matki Bożej Fatimskiej swe intencje, zawierzało niepokoje i dziękowało za otrzymane łaski.
Sylwestrowy wieczór i noc spędziliśmy w goszczących nas parafiach. Najpierw modliliśmy się przy blasku zapalonych świec śpiewając kanony Taizé i słuchając Słowa Bożego. Potem było przyjęcie i zabawa! Mieliśmy okazję zakosztować portugalskich specjałów!
Nazajutrz, 1 stycznia, po uroczystej Eucharystii zasiedliśmy wraz z goszczącymi nas rodzinami do noworocznego obiadu. Był też czas na rozmowy i po raz kolejny zasmakowaliśmy portugalskiej pysznej kuchni. Po pożegnaniach, ostatnich wspólnych zdjęciach, niejednokrotnie zaopatrzeni w portugalskie przysmaki, ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.
W Hiszpanii zatrzymaliśmy się w „katalońskiej Częstochowie”, czyli Montserrat, słynnym klasztorze Benedyktynów, w którym znajduje się figura Czarnej Madonny. Klasztor jest malowniczo położony w Górach Katalońskich, zatem podziwialiśmy piękne zapierające dech w piersiach widoki.
W Hiszpanii zatrzymaliśmy się raz jeszcze - w Barcelonie. To ogromne miasto, w którym podziwialiśmy zamek, oryginalną architekturę Gaudiego z kościołem Sagrada Familia oraz rozległe obiekty olimpijskie.
Mieliśmy jeszcze przystanek w Pradze, aby wieczorową porą pospacerować po starówce, a na moście Karola zrobić kilka zdjęć.
Do Polski wróciliśmy zmęczeni, ale bardzo radośni. W naszych sercach głęboko zapadła portugalska gościnność, refleksje z modlitewnych spotkań i wiele, wiele wspaniałych przeżyć, które trudno ująć w słowa. Pielgrzymka ta była dla każdego z nas wielką łaską od Boga.

2005-12-31 00:00

Papież do Polaków: módlcie się o pokój

2024-05-01 10:05

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

„Módlcie się za Kościół i Ojczyznę, o pokój na Ukrainie i na Bliskim Wschodzie” - zachęcił Franciszek Polaków podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Uroczystość poświęcenia kamienia węgielnego pod kościół św. Jana Pawła II w Villaricca

2024-05-01 15:49

Portret Jana Pawła II (aut. Zbigniew Kotyłło), fot. wikimedia / CC BY-SA 3.0

We Włoszech powstaje nowy kościół dedykowany św. Janowi Pawłowi II i kompleks parafialny pod wezwaniem polskiego Papieża. We wtorek 30 kwietnia w Villaricca w diecezji Neapolu poświęcono i położono kamień węgielny pod nową świątynię.

Prezydent o 20 latach obecności Polski w UE: to bardzo dobry czas dla Polski

2024-05-01 10:52

PAP/Radek Pietruszka

Dwadzieścia lat obecności Polski w Unii Europejskiej to był i to jest bardzo dobry czas dla naszego kraju; w tym czasie dokonała się ogromna zmiana, m.in. niezwykle dynamiczny rozwój naszego kraju - podkreślił w środę prezydent Andrzej Duda.

Ks. Michał Olszewski pozostanie w areszcie

Św. Józef - Rzemieślnik

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

Czy postępuję tak, jak postępowałby Chrystus?

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Święta Mama

Matka Boża Dobrej Rady

Znamy datę prawnego objęcia urzędu biskupa...

Niedziela Sosnowiecka

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst