Reklama

W świetle Encykliki „Laborem Exercens”

Napięcia między pracą a kapitałem

Niedziela kielecka 10/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedną z cech wyróżniającą człowieka spośród innych bytów jest praca; człowiek ze swej natury jest powołany do pracy (por. Rdz 1,28; Rdz 3,17), którą rozumieć należy jako każdą działalność spełnianą przez człowieka.
Praca znajduje się w centrum społecznego nauczania Kościoła. Mówią o tym dokumenty Urzędu Nauczycielskiego i wypowiedzi papieży. Istnieje ośrodek koordynacji inicjatyw Kościoła w kwestii społecznej: Papieska Komisja „Iustitia et Pax”. Temu zagadnieniu poświęcił jedną ze swych encyklik również Jan Paweł II. Co podpowiada nam Papież w czasach, w których nie szanuje się ludzkiej pracy, kiedy tak o nią trudno, a zarazem kiedy godność człowieka zdaje się być na drugim planie w stosunku do pracy, którą trzeba wykonać?
W encyklice Laborem exercens Jan Paweł II, pisząc o wartości pracy, wskazuje na jej „przechodni” charakter. Praca bierze swój początek w ludzkim podmiocie, a skierowana jest ku zewnętrznemu przedmiotowi i zakłada panowanie człowieka nad światem.
Ta prawda dotycząca pracy, w myśleniu materialistycznym czy kapitalistycznym, jest pomijana lub niedostrzegana. Pracę ludzką traktuje się jako towar. Człowiek jest postrzegany jako narzędzie pracy i staje się „przedmiotem”. A przecież praca nie może naruszać godności ludzkiej. Godność człowieka nigdy nie może zostać zapomniana, bowiem wynika z pierwotnego zamiaru Boga wobec człowieka. Przez pracę człowiek przekształca przyrodę, „bardziej staje się człowiekiem” i uczestniczy w akcie stwórczym Boga, a nie ma być jej podporządkowany.
Rozwój przemysłu ujawnił wielki konflikt między „światem pracy” a „światem kapitału”, czyli między wąską, ale wpływową grupą właścicieli posiadających środki produkcji, a rzeszą ludzi bez tych środków uczestniczących w procesie produkcji. Posiadacze reprezentujący kapitał, mając na celu zysk, nie dostrzegają człowieka.
Ten konflikt społeczno-ekonomiczny o charakterze klasowym przekształcił się w „walkę ideologiczną” między liberalizmem, czyli kapitalizmem, a marksizmem, rozumianym jako ideologia socjalizmu. Marksizm, który dążył do uspołecznienia środków produkcji, kierował się właściwym przesłaniem - chodziło o zabezpieczenie się przed wyzyskiem. Jednakże błędna koncepcja człowieka dokonała straszliwych spustoszeń. Dążenie do ustroju kolektywnego - pozbawienie człowieka własności - jest błędem antropologicznym.
Kościół w swoim nauczaniu kładzie nacisk na pierwszeństwo pracy przed kapitałem. Jest to bardzo ważna zasada wynikająca z historycznych doświadczeń człowieka. Tam gdzie pierwszoplanową rolę grają środki techniczne, będące owocem ludzkiej pracy, mamy do czynienia z zaburzeniem naturalnego porządku i z przyczyną wielu konfliktów wynikających z niewłaściwego rozumienia tej prawdy. Bogactwo i zasoby świata widzialnego człowiek zastaje, zostaje nimi obdarowany przez naturę, przez Stwórcę. „Kapitał” jest tylko zespołem środków służących do przyswajania i przetwarzania skarbów natury, jest historycznym dorobkiem człowieka, społeczeństwa i całej ludzkości.
Dlatego narzędzia pracy, będące jej owocem, powinny służyć człowiekowi z zachowaniem właściwej proporcji - a nie tylko kapitałowi. Człowiek, wykonując jakąkolwiek pracę, może i musi zdawać sobie sprawę, że wchodzi w dziedzictwo tego, co inni wypracowali i co jest mu dane w zasobach natury. „Taki obraz pracy jest humanistyczny i posiada wymiar teologiczny”. Instrumenty pracy warunkują pracę człowieka, ale nie mogą stanowić „anonimowego podmiotu”.
Ten spójny obraz został rozbity. Pracy przeciwstawia się kapitał i odwrotnie. Mamy tutaj do czynienia z błędem ekonomicznym - gdzie celem jest osiągnięcie zysku, bez względu na podmiot pracy oraz z błędem materialistycznym - celem jest przekształcanie i uszlachetnianie materii, a człowiek jest środkiem służącym do realizacji celu. Jest to materializm praktyczny. Pomnażanie bogactw materialnych z pominięciem celu - człowieka rodzi potrzebę zmiany teorii i praktyki w kwestii pracy a kapitału, przeświadczenie o pierwszeństwie osoby przed rzeczą.
Tradycja chrześcijańska prawo to rozumie w kontekście powszechnym jako prawo wszystkich do korzystania z dóbr „całego stworzenia. Prawo osobistego posiadania jest podporządkowane prawu powszechnego użytkowania”. Własność zdobywa się przez pracę, aby służyła pracy - dotyczy to szczególnie środków produkcji. Środki produkcji nie powinny być posiadane wbrew pracy, tylko dla samego posiadania. Mają służyć dobru wspólnemu: należy więc niektóre środki produkcji uspołecznić, jednakże pod pewnymi warunkami.
Nie do przyjęcia jest taki kapitalizm, który broni wyłącznie prawa własności prywatnych środków produkcji.
Z kolei przejęcie przez państwo kolektywne środków produkcji na własność nie oznacza uspołecznienia tej własności. Urząd Nauczycielski Kościoła proponuje współwłasność środków pracy - udział pracowników w zysku. Wniosek ten wypływa z zasady sprawiedliwości społecznej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2005-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Jasna Góra: rozpoczęły się obrady Rady Stałej KEP

2024-05-02 15:05

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Na Jasnej Górze, zgodnie ze zwyczajem, w wigilię uroczystości Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, odbywają się obrady Rady Stałej Konferencji Episkopatu. Podjęte zostały bieżące sprawy Kościoła w Polsce, wśród tematów: lekcje religii w szkołach, standardy ochrony małoletnich oraz inicjatywy związane z jubileuszami kościelnymi 2025 i 2033 roku. Zostaną też poruszone aktualne zagadnienia życia wiernych Kościoła w Polsce i misji duszpasterskiej.

Więcej ...

Fatima: sanktuarium udostępniło możliwość rezerwacji noclegu przez internet

2024-05-02 15:55
Przed Bazyliką w Fatimie

Ks. Krzysztof Hawro

Przed Bazyliką w Fatimie

Władze Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie ogłosiły uruchomienie witryny internetowej booking.fatima.pt, za pośrednictwem której można zarezerwować nocleg w placówkach hotelowych prowadzonych w tym miejscu kultu maryjnego. Pielgrzymi mogą za pośrednictwem portalu dowiedzieć się również o historii tych miejsc, służących zarówno jako nocleg oraz miejsce rekolekcji.

Więcej ...

Maryjna trasa w Ogrodach Watykańskich

2024-05-02 19:19
Figura Matki Bożej w Ogrodach Watykańskich

Vatican News/www.vaticannews.va/pl

Figura Matki Bożej w Ogrodach Watykańskich

Przez cały maj Muzea Watykańskie proponują pielgrzymom maryjny spacer po Ogrodach Watykańskich, połączony z modlitwą o pokój. Można wziąć w nim udział dwa razy w tygodniu: w sobotę rano i w środę po audiencji ogólnej, po uprzedniej rezerwacji - mówi s. Emanuela Edwards, kierownik Biura Działalności Edukacyjnej Muzeów Watykańskich.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów...

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone...

Kościół

Bytom: Profanacja Najświętszego Sakramentu. Rozrzucone...

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

Kościół

Papież wyniósł ks. Nykiela do godności biskupiej

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Wiara

Nabożeństwo majowe - znaczenie, historia, duchowość +...

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Rodzina

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Święta Mama

Kościół

Święta Mama

Matka Boża Dobrej Rady

Wiara

Matka Boża Dobrej Rady

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2024 roku

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 1.): Bez przesady