Reklama

Chrystus jednym fundamentem Kościoła

Niedziela warszawska 19/2005

Z okazji przypadającej w maju Niedzieli Biblijnej, publikujemy kazanie bp. Janusza Narzyńskiego z Kościoła ewangelicko-augsburskiego, wygłoszone podczas nabożeństwa ekumenicznego w katedrze warszawsko-praskiej 29 stycznia 2005 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Fundamentu bowiem nikt nie może położyć innego niż ten, który jest położony, a którym jest Jezus Chrystus
(1Kor 3, 11)

Reklama

Trójjedyny Bóg chce mieć Kościół. W Polsce. Nad Wołgą. Nad Renem. W całym świecie. Sakrament Kościoła nie zna granic. Jest ekumeniczny. Odwieczną wolą Boga Ojca jest „jeden, święty, powszechny, apostolski Kościół”. O taki Kościół modli się Jezus Chrystus w Wieczerniku, prosząc Ojca, „aby wszyscy byli jedno”.
Inny obraz ukazuje się naszym oczom tu i teraz. Kościół jest podzielony. Nasz grzech dokonał tego dzieła. Rozłam w Kościele jest tragedią, gorszącym skandalem. Serdecznym bólem naszych serc...
Zapomnieliśmy, że Kościół jest jeden albo wcale go nie ma. Marcin Luter cierpiał z powodu rozłamu w Kościele. Dramatycznie brzmią słowa jego modlitwy o jedność Kościoła: „Boże wieczny i miłosierny... błagamy, abyś mocą Ducha Świętego zgromadził nas w jedno... oraz... udzielił daru... do porzucenia wszelkiego rozdarcia”.
Dzisiaj o jedność Kościoła modli się żarliwie Sługa Sług i Apostoł Jedności naszych czasów, Papież Jan Paweł II. Jego słowa są przejmującym wołaniem o jedność wszystkich chrześcijan. Ojciec Święty Jan Paweł II głosi: „Modlić się o jedność chrześcijan jest zadaniem leżącym w zasięgu każdego chrześcijanina. Nawet jeśli nie wszyscy uczestniczymy w budowaniu jedności, wszyscy chrześcijanie bez wyjątku, są zaangażowani w poszukiwaniu powszechnej jedności, która wywodzi się z naszego Chrztu”.
Na drodze do jedności trzeba przyjąć pryzmat wspólnej modlitwy i modlitewnego zjednoczenia wokół Jezusa Chrystusa. Źródłem i wzorem takiej jedności i wspólnoty chrześcijan jest tajemnica życia Boga Trójjedynego.
I. Kościół jest ciałem Jezusa Chrystusa, ludem Bożym, Świątynią Ducha Świętego.
II. Kościół - jego fundamentem i przestrzenią naszego życia jest żywy Jezus Chrystus, którego Bóg Ojciec ustanowił Głową Kościoła... „który jest Jego Ciałem, pełnią Tego, który wszystko... wypełnia” (Ef 1, 22).
III. Kościół jest i będzie sakramentalną wspólnotą chrztu świętego, wspólnotą Eucharystii i wspólnotą wzajemnej służby w miłości.
I. Marcin Luter głosił: „Całe życie i istota Kościoła jest w Słowie Bożym. Ze Słowa Bożego... jest on żywiony”. Kościół jest niewidzialny wraz z tymi, którzy do niego należą”. Poglądy M. Lutra Kościół potępił. Jego samego z Kościoła wykluczył.
Dzisiaj inaczej patrzymy na Lutra. Ojciec Święty Jan Paweł II napisał: „Dziś zaczyna go się wspólnie uważać za świadka Ewangelii, nauczyciela w dziedzinie wiary nawołującego do duchowej odnowy”.
Darem Bożym i błogosławieństwem dla całego chrześcijaństwa jest ekumeniczna posługa Jana Pawła II. Po wiekach podziału między katolikami i ewangelikami, orędzie Ojca Świętego poświęcone Marcinowi Lutrowi unaocznia, jak głęboko imperatyw jedności i pojednania jest wpisany w pontyfikat Jana Pawła II. Odwołując się do nauki o jedności Kościoła Soboru Watykańskiego II, Ojciec Święty Jan Paweł II uznał ekumenię w posłudze Kościoła katolickiego za sprawę priorytetową, nieodwołalną i centralną. Dzięki niestrudzonej działalności ekumenicznej Ojca Świętego Jana Pawła II trwa i rozwija się dialog ekumeniczny.
Trudny proces poszukiwania wspólnoty ma swoje blaski i cienie, szczyty i mielizny. Pomimo zagrożeń i trudności pragniemy zawierzyć słowom abp. Alfonsa Nossola, wybitnego promotora i rzecznika ekumenizmu w Polsce,...że „nowego ekumenicznego zlodowacenia”, z pewnością nie będzie, ani nad Wisłą, ani też w innych krajach na świecie.
Historycznym zwieńczeniem dialogu Kościoła katolickiego z Kościołami ewangelickimi jest Wspólna Deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu Światowej Federacji Luterańskiej i Papieskiej Rady do spraw Jedności Chrześcijan. Ważny ten dokument został podpisany 31 października 1999 r. Po wiekach podziału mamy porozumienie. Usprawiedliwienie przed Bogiem dokonuje się przez łaskę, ale objawia się i konkretyzuje w dobrych uczynkach.
Kościół ewangelicko-augsburski zajął pozytywne stanowisko wobec Wspólnej Deklaracji. Ojciec Święty Jan Paweł II nazwał wspólną Deklarację: „Kamieniem milowym na niełatwej drodze przywrócenia pełnej jedności pomiędzy chrześcijanami”.

Ekumenizm jest chrystocentryczny

W jego centrum jest Jezus Chrystus. Chrystocentryczny wymiar ekumenizmu podkreśla Dekret o ekumenizmie Kościoła katolickiego z 1964 r. Osnową Dekretu są słowa: „Fundamentu bowiem nikt nie może położyć innego niż ten, który jest położony, a którym jest Jezus Chrystus” (1Kor 3, 11).
Kiedy próbujemy opisać tajemnicę Kościoła odkrywamy jak głęboko nasze wspólne poglądy są zakorzenione w Piśmie Świętym.
Kościół jest Ciałem Jezusa Chrystusa. Głową tego Ciała jest Jezus Chrystus. A członkami są wierni ochrzczeni: w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego.
Jedność Kościoła jest konkretyzacją jedności istniejącej w samym Jezusie Chrystusie. Kościół widzialny, jako Ciało Jezusa Chrystusa jest permanentnym Wcieleniem Syna Bożego. Jedność Kościoła dana w Jezusie Chrystusie ma swe źródło w Trójjedynym Bogu.
Na drodze do wspólnoty Kościelnej przełomowe znaczenie ma nauka Soboru Watykańskiego II: „Kościoły i Odłączone Wspólnoty, choć podlegają brakom, nie są pozbawione wagi w tajemnicy zbawienia. Duch Chrystusa nie wzbrania się posługiwać nimi, jako środkami zbawienia”.
To stanowisko otwarte i nacechowane duchem braterstwa łączy się z ujmującym świadectwem, że Kościół nie tylko potrzebuje stale oczyszczenia i odnowy, ale On sam musi stale pogłębiać częściową jedność (partykularną), ponieważ rozbicie „jest dla Kościoła zaporą do urzeczywistnienia pełni katolickości.
„Słowa Dekretu o ekumenizmie są braterskim zaproszeniem do dialogu na temat otwartych zagadnień Wieczerzy Pańskiej - Eucharystii i urzędu Kościelnego”. W tym duchu odczytałem serdeczne zaproszenie Papieża Jana Pawła II sformułowane w encyklice Ut unum sint, na temat sprawowania prymatu papieskiego. Widzialna posługa jedności sprawowana pod przewodem następców Apostoła Piotra jest bardzo potrzebna całej wspólnocie Kościoła Chrystusowego, powszechnego. Słusznie napisał Dietrich Bonhoeffer: „Ciało Chrystusa wraz z przestrzenią orędzia wymaga też przestrzeni i hierarchii wspólnoty Kościoła”.
F. Melanchton, współpracownik M. Lutra pisał: „Gotowi jesteśmy być posłuszni Kościołowi katolickiemu, z szacunkiem odnosimy się autorytetu Papieża i do wszystkich założeń Kościoła, ile tylko Papież nas nie odrzuci”.

Droga do jedności

Dość daleko odeszliśmy od Wieczernika, gdzie Pan nasz Jezus Chrystus modlił się o naszą jedność, „aby świat uwierzył”. Mimo postępów, jakie poczynił dialog ekumeniczny i mimo zbliżenia w miłości, we wzajemnych stosunkach między chrześcijanami, nie wszystkie rozbieżności i przeszkody zostały usunięte na drodze do jedności Kościoła.
Ojciec Święty Jan Paweł II w liście apostolskim Na początku nowego tysiąclecia pisze: „Niestety, przenieśliśmy przez próg nowego Tysiąclecia smutne dziedzictwo przeszłości. Ale droga przed nami jest jeszcze daleka”.
To jest ból i cierpienie Ojca Świętego. To jest nasz ból. Najbardziej rana podziału unaocznia się przy Stole Eucharystycznym. Eucharystia jest prawdziwą obecnością Jezusa Chrystusa w całej Jego Osobie, który jest nam dany w świętych darach Ciała i Krwi. Wiara w realną obecność Ciała i Krwi naszego Pana jest nam wspólna. Jedna jest Eucharystia i nie może być podzielona, bo: „Czy Chrystus jest podzielony?” (1Kor 1,13).
Braci katolików i ewangelików w Polsce łączy jednomyślny pogląd, że uczestniczą w jednym i tym samym chrzcie świętym. Deklaracja o wzajemnym uznaniu ważności chrztu świętego, podpisana 23 stycznia 2000 r. przez najwyższych przedstawicieli Kościoła katolickiego w Polsce i zwierzchników Kościołów należących do Polskiej Rady Ekumenicznej uobecnia naszą jedność i katolickość w jednym Ciele Jezusa Chrystusa i w jednym Duchu Świętym. Za to braterskie porozumienie w pojmowaniu chrztu świętego winni jesteśmy Kościołowi katolickiemu serdeczną wdzięczność.
Brak wspólnoty przy Stole Eucharystycznym jest dla nas otwartą raną i prawdziwym bólem nieprzezwyciężonego rozdzielenia. Śp. bp Zygmunt Michelis, jeden z pionierów ekumenizmu w Polsce, pozostawił nam w swoim ekumenicznym testamencie świadectwo: „by uznać, że w Eucharystii Chrystus przyjmuje wszystkich ochrzczonych do swojej społeczności i czyni dziećmi Bożymi. Taka wiara eucharystyczna stanowi podstawę jedności wszystkich wiernych Kościoła”. Bp. Michelis zostawił nam ważne wskazanie: „Jeżeli nawrócimy się do Chrystusa i Jego Ewangelii, nawrócimy się również i do siebie”.
Tę wizję ekumenizmu podjęła śp. s. Joanna Lossow, franciszkanka, Służebnica Krzyża, z klasztoru przy kościele św. Marcina w Warszawie, na Starym Mieście, tak otwartego na ekumenizm.
Wielce czcigodna s. Joanna Lossow była Matką rodzimej ekumenii nad Wisłą. Jej największą miłością był Kościół, Chrystus Ukrzyżowany i Zmartwychwstały. Niestrudzona w swoim powołaniu przylgnęła do Krzyża, by wszystkie swoje siły oddać ekumenizmowi. Kochała Kościół, jako urzeczywistnioną w Eucharystii miłość. W swojej posłudze niestrudzonej ukazywała katolickość Kościoła rodzącą wspólnotę. Uczyła wspólnej modlitwy, karmiła Chlebem Słowa, abyśmy byli Kościołem Miłości.
Była darem i służbą dla nas. Matka Joanna zostawiła krótkie, wymowne orędzie: „Kochaj i czyń co chcesz”. Przypominając Jej słowa prosimy: Kochaj Kościół, kochaj Żywego Chrystusa w Sakramencie Eucharystii. Kochaj Żywego Jezusa Chrystusa w Jego i Twoim Kościele, bo tylko w Nim nasz polski ekumenizm może być prawdziwym „ekumenizmem życia” (W. Kasper). Amen.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2005-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Dwulatek w Oknie Życia. Sprawą zajęła się prokuratura

2025-07-26 15:22

Zofia Białas

2-letni chłopiec pozostawiony w oknie życia w Katowicach - bez żadnych dokumentów, bez aktu urodzenia. Zgodnie z przepisami dziecko trafiło pod opiekę lekarzy. Przewieziono go do Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach. Sprawą zajęła się prokuratura.

Więcej ...

Komunikat Archidiecezji Warszawskiej w związku ze zbrodnią dokonaną przez księdza

2025-07-26 19:01
Abp Adrian Galbas

BP KEP

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas zwrócił się do Stolicy Apostolskiej z wnioskiem o wymierzenie najwyższej kary przewidzianej w prawie kanonicznym dla duchownego - wydalenia ze stanu kapłańskiego, a we wszystkich kościołach archidiecezji zostanie odprawione nabożeństwo ekspiacyjne - czytamy w przesłanym KAI komunikacie Archidiecezji Warszawskiej.

Więcej ...

Orędzie Leona XIV na Światowy Dzień Dziadków i Osób Starszych

2025-07-27 07:58

Vatican Media

„Błogosławiony, kto nie stracił nadziei” (por. Syr 14, 2) – tak brzmi temat V Światowego Dnia Dziadków i Osób Starszych i orędzia przygotowanego przez papieża Leona XIV na tę okazję. Dzień ten – ustanowiony przez papieża Franciszka – będzie obchodzony w Kościele katolickim w niedzielę, 27 lipca tego roku.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do św. Szarbela

Wiara

Nowenna do św. Szarbela

Mazowieckie: Zarzut zabójstwa znajomego dla proboszcza z...

Wiadomości

Mazowieckie: Zarzut zabójstwa znajomego dla proboszcza z...

Siekiera w dłoni księdza - mordercy. Zgorszenie...

Kościół

Siekiera w dłoni księdza - mordercy. Zgorszenie...

W dzisiejszej Ewangelii na plan pierwszy wysuwają się...

Wiara

W dzisiejszej Ewangelii na plan pierwszy wysuwają się...

Rodzina zmarłego harcerza prosi media o uszanowanie...

Kościół

Rodzina zmarłego harcerza prosi media o uszanowanie...

Komunikat dotyczący aktualnego statusu kanonicznego ks....

Kościół

Komunikat dotyczący aktualnego statusu kanonicznego ks....

Zmiany kapłanów 2025 r.

Kościół

Zmiany kapłanów 2025 r.

Nowenna do św. Krzysztofa

Wiara

Nowenna do św. Krzysztofa

Kielce: Noworodek pozostawiony w Oknie Życia

Kościół

Kielce: Noworodek pozostawiony w Oknie Życia