Reklama

Z dziejów Krzeszowskiej Książnicy

Mało kto wie, że na terenie dzisiejszego opactwa krzeszowskiego w XVII i XVIII w. istniała wspaniała biblioteka klasztorna. Prawdziwym jej mecenasem był opat Bernard Rossa. Umiał docenić rolę książki religijnej jako nośnika idei kontrreformacyjnej i nie żałował środków finansowych na zakup nowych książek.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przekazy kronikarskie opactwa pod datą 1633 donosiły, że 4 czerwca plądrujące klasztor wojska króla szwedzkiego Gustawa Adolfa wznieciły pożar na terenie opactwa. Pastwą żywiołu ognia padła przede wszystkim opacka biblioteka. Całkowitemu zniszczeniu uległo parę tysięcy cennych manuskryptów i kodeksów o trzywiekowej metryce. Z tej pożogi ocalały jedynie te rękopisy, które były ukryte w podziemiach zakrystii. Uratowano rękopisy zawierające przepisy cysterskiej reguły zakonnej z końca XIV stulecia, spis przywilejów tego zgromadzenia nadanych mu przez papieży - począwszy od papieża Lucjusza III (1181-1185) do Bonifacego VIII (1294-1303) z połowy XIV wieku, zbiór rękopiśmiennych rozpraw teologicznych z XV stulecia, katalog krzeszowskich opatów oraz liczący 607 stron znacznych rozmiarów foliał zawierający wykaz przywilejów nadanych tutejszym mnichom w pierwszym stuleciu istnienia tego opactwa, zestaw umów, wykaz suplik i orzeczeń procesowych. Pożar krzeszowskiego księgozbioru z czerwca 1633 r. był pierwszą udokumentowaną informacją źródłową o jego istnieniu. W dwa lata po tym kataklizmie do odbudowy pomieszczeń bibliotecznych i uzupełniania dawnego jej zasobu przystąpił Walenty Ruling (1632-1653). Opat ten nie tylko odnowił pomieszczenia klasztornej biblioteki, ale wyposażył je w cenne książki. Kolejnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa opackiej biblioteki było ponowne zajęcie zabudowań klasztornych przez wojska szwedzkie w roku 1639. Opat wraz z podległymi sobie mnichami był zmuszony do opuszczenia murów klasztornych na okres kilku miesięcy. Podobny los w tym roku spotkał także opactwa cysterskie na Śląsku - w Henrykowie i Lubiążu.
Prawdziwym mecenasem klasztornej biblioteki okazał się opat Bernard Rossa (1660-1696). Ten wybitny intelektualista umiał doceniać rolę książki religijnej jako nośnika idei kontrreformacyjnej. Nie żałował środków finansowych na zakup nowych książek. Świadczyła o tym suma 20.000 talarów, jaką przeznaczył na ten cel. Bibliofilska pasja opata nie wynikała jedynie z jego głębokiej erudycji, ale przede wszystkim z tego, że klasztorny księgozbiór miał w zamyśle twórczym opata stanowić warsztat naukowy dla młodych słuchaczy Studium Teologicznego utworzonego przez niego na terenie opactwa. W systematycznym powiększaniu opackiej biblioteki Bernard Rossa miał godnych siebie kontynuatorów na tym urzędzie: Dominika Geyera (1696-1727), Innocentego Fritscha (1727-1734), Benedykta II Seidela (1734-1763) oraz Piotra II Keylicha (1787-1798).
Zakup książek dokonywany przez opatów spowodował, że książnica krzeszowska stała się najzasobniejszym z cysterskich księgozbiorów na Śląsku w końcu XVIII stulecia. Kres jej istnieniu, jak i pozostałym śląskim klasztornym księgozbiorom położył edykt sekularyzacyjny wydany przez rząd pruski 30 października 1810 r. Do likwidacji śląskich klasztornych księgozbiorów, w tym również i krzeszowskiej książnicy, rząd pruski powołał specjalną komisję, na czele której stanął Karol Hardenberg (1750-1822), kanclerz niemiecki. Realizację postanowień edyktu kasacyjnego komisja powierzyła Johannowi Bischungowi. On od tej pory miał decydować o dalszych losach 35 śląskich klasztornych księgozbiorów. Opiekę nad krzeszowskim księgozbiorem komisja zleciła Haeklowi, dyrektorowi sądu miejskiego. Pierwsze prace inwentaryzacyjne przeprowadzał Heinze, członek rady miejskiej w Kamiennej Górze, od listopada 1810 do początków maja 1811 r. W oparciu o dokonany przez siebie rejestr książek sporządził ogólną charakterystykę zawartości księgozbioru, w jego ocenie wymieniona biblioteka miała liczyć ok. 1.000 tomów. Tematycznie obejmowała wszystkie ówczesne dziedziny nauki. Najliczniej były w niej reprezentowane prace z zakresu filozofii scholastycznej, teoretycznej i spekulatywnej. Na regałach można było także spotkać dysertacje teologiczne, opracowania związane z nauką Ojców Kościoła, liczne podręczniki do homiletyki, ascetyki oraz prace z zakresu katolickiej doktryny wiary. W omawianym księgozbiorze, co warto podkreślić, zupełnie brakowało kodeksów i manuskryptów. Znaczna ich liczba spłonęła podczas groźnego pożaru opactwa 4 czerwca 1633 r. Nieliczne kodeksy i rękopisy ocalały od pożogi, gdyż były ukryte w podziemiach miejscowej opackiej świątyni. Biblioteka ta w ostatnich trzech dekadach swego istnienia powiększyła się zaledwie o kilka współcześnie wydanych książek.
Bardziej szczegółową analizę zawartości tematycznej biblioteki dał J. Bischung po przybyciu do Krzeszowa 2 października 1811 r. Przystąpił on niezwłocznie do prac inwentaryzacyjnych. Musiał pracować bardzo intensywnie, skoro już po upływie dwóch tygodni, 18 października, przesłał do komisji obszerne sprawozdanie o wynikach prac inwentaryzacyjnych. Według niego, pomieszczenia krzeszowskiej książnicy były bardzo obszerne. Książki były grupowane tematycznie w szafach i na regałach, na piętrze, w dwóch salach. Bischung szacował księgozbiór na ok. 13.000 tomów. W ciągu swych dwutygodniowych prac rejestracyjnych z tej ogólnej liczby wyselekcjonował ok. 1500 książek, które miały zaspokajać potrzeby istniejącego na terenie opactwa gimnazjum. Pozostała część księgozbioru licząca ok. 11.500 książek była nieskatalogowana. Można było w niej spotkać prace z zakresu dziejów Śląska tzw. silesiaka, dzieła związane z chronologią, genealogią, sztuką budowlaną, miedziorytnictwem, sławne kroniki, opracowania z zakresu dziejów powszechnych, dysertacje teologiczne, stare wydania Biblii, okazałe wydanie Nowego Testamentu z początków XIX stulecia, liczne podręczniki do liturgiki, rytu kościelnego, homiletyki, pisma Ojców Kościoła, inkunabuły zawierające zbiory praw „corporis iuris” z zakresu prawa kanonicznego i cywilnego oraz cenny 10-tomowy album monet i medalionów. Bischung po starannym wyselekcjonowaniu z krzeszowskiego księgozbioru i zasobów bibliotecznych z cysterskich prepozytur podległych krzeszowskiemu opactwu, wysłał do Wrocławia, do dawnego opactwa augustiańskiego, w którym mieściła się siedziba komisji, 22 skrzyń książek najcenniejszych pod względem bibliofilskim. W miesiąc później dosłał kolejny transport książek, tym razem 5 skrzyń.
Kontynuatorem prac inwentaryzacyjnych krzeszowskiej książnicy został Jerzy Hilscher, nauczyciel gimnazjalny z Krzeszowa. Podjął się tego zadania w lipcu 1812 r. Prace rejestracyjne zakończył pod koniec listopada. Liczący wówczas 5.772 egzemplarzy zasób biblioteczny J. Hilscher podzielił na siedem działów. Każdy z nich otrzymał oddzielną sygnaturę w postaci dużych liter alfabetu łacińskiego od A do G. Stan zasobności dawnego krzeszowskiego księgozbioru systematycznie się zmniejszał, w roku 1820 część dawnego krzeszowskiego księgozbioru przydzielono katolickim gimnazjom w Głogowie, Gliwicach i Nysie. W następnych latach przekazano pewną ilość księgozbioru na potrzeby szkolnych bibliotek ewangelickich w Jeleniej Górze, Głogowie i Świdnicy.
W roku 1919, po przeszło stu latach, dawne opactwo cysterskie w Krzeszowie objęli w swe posiadanie ich pierwsi włodarze, czescy benedyktyni, wkrótce na nowo odrodziła się klasztorna biblioteka. Pod opieką znakomitego humanisty, bibliofila i kronikarza dawnych dziejów tego monastyru - Mikołaja Lutterotiego, klasztorny księgozbiór rozrósł się do 10.000 tomów. Na regałach bibliotecznych ponownie pojawiły się XV-wieczne inkunabuły, symbol odnowy życia umysłowego. Pomieszczenia miejscowej klasztornej biblioteki zaczęły tętnić nowym życiem umysłowym. Postanowienia układu poczdamskiego z sierpnia 1945 r. położyły kres rozwijającej się fundacji krzeszowskich benedyktynów. Przez wiele dziesięcioleci, po roku 1945, dawne opactwo benedyktyńskie zaczęło pełnić rolę zwykłej placówki duszpasterskiej. Można mieć nadzieję, że w przyszłości dojdzie do odrodzenia się dawnego opactwa cysterskiego w Krzeszowie.

Literatura:
Ambrosius Rose, Kloster Grussau, Stuttgard 1947.
C. H. Rother, Die Sekularisation der Bibliothek des Cistercienserkloster Grussau, in: „Der Wanderer im Riesengebirge”, nr 5, 1925

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2005-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Cesarzowa i zakonnica

Św. Kunegunda, zakonnica

Wikipedia.org

Św. Kunegunda, zakonnica

Została koronowana na królową Niemiec i cesarzową, mimo to wyrzekła się wszystkich godności, aby poświęcić się służbie Bożej w zakonie. Z oddaniem wspierała ludzi, zwłaszcza ubogich.

Więcej ...

Zegnijmy kolana – 40 godzin przed Jezusem Eucharystycznym

2025-03-03 07:10

BPJG

- Chcesz zajrzeć na drugą stronę wieczności, przyjdź na adorację - zachęcają paulini. Na Jasnej Górze rozpoczęło się nabożeństwo 40-godzinne adoracji Jezusa w Najświętszym Sakramencie. To też zachęta do otwarcie się na Chrystusa, wołanie o ożywienie wiary swojej i świata, przygotowanie na wejście w „pustynię serca” Wielkiego Postu.

Więcej ...

Źródła watykańskie o stanie zdrowia papieża: "cierpienie osoby, której brakuje oddechu"

2025-03-03 21:23

Grzegorz Gałązka

To było trochę trudne popołudnie - tak źródła watykańskie opisały okoliczności dwóch poniedziałkowych epizodów ostrej niewydolności oddechowej, jakie miał papież Franciszek w 18. dniu pobytu w szpitalu. Wyjaśniły, że nie doszło do nowej infekcji, ale była to konsekwencja trwającego obustronnego zapalenia płuc.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Pojutrze Środa Popielcowa rozpoczynająca Wielki Post

Kościół

Pojutrze Środa Popielcowa rozpoczynająca Wielki Post

Papież doświadczył dwóch incydentów ostrej...

Kościół

Papież doświadczył dwóch incydentów ostrej...

Bóg patrzy na nas z miłością i cierpliwością

Wiara

Bóg patrzy na nas z miłością i cierpliwością

„Lisi plan” minister edukacji. Ruch kadrowy w szkołach...

Felietony

„Lisi plan” minister edukacji. Ruch kadrowy w szkołach...

Watykan: kard. Koch złożył rezygnację

Kościół

Watykan: kard. Koch złożył rezygnację

Oświadczenie Jezuitów ws. Krzysztofa Dzieńkowskiego

Polska

Oświadczenie Jezuitów ws. Krzysztofa Dzieńkowskiego

Nowenna do św. Kazimierza Królewicza

Wiara

Nowenna do św. Kazimierza Królewicza

W dzisiejszej Ewangelii trzy terminy są wskazane jako...

Wiara

W dzisiejszej Ewangelii trzy terminy są wskazane jako...

Opolskie: Dziesięciolatek jest kościelnym organistą - w...

Kościół

Opolskie: Dziesięciolatek jest kościelnym organistą - w...