Reklama

Wychowanie do uczestnictwa we Mszy św.

Postawy i gesty

Niedziela w Chicago 32/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnim artykule podjęliśmy temat postaw i gestów, w których wyraża się nasze uczestnictwo w Eucharystii. Wiemy, że nasze zewnętrzne postawy wyrażają nasze wewnętrzne doświadczenie i przeżywanie liturgii. Kontynuując to zagadnienie zatrzymajmy się nad kolejną postawą:
Postawa ofiary - „Uczestnicząc w Ofierze eucharystycznej, tym źródle o zarazem szczycie całego życia chrześcijańskiego, wierni składają Bogu boską żertwę, a wraz z nią samych siebie” (Konstytucja o Liturgii Soboru Watykańskiego II). Ofiara Ciała i Krwi Chrystusa jest i powinna być znakiem postawy wewnętrznej, daru ofiary z siebie. Chodzi o to, abyśmy bez lęku ofiarowali siebie Bogu, prowadzi to w konsekwencji do kształtowania codziennego życia w posłuszeństwie i zawierzeniu Bogu. Taką postawę realizuje w pełni Chrystus. My, poprzez współofiarę Boskiej Hostii, uczymy się samych siebie składać w ofierze. Czynimy to nie tylko przez ręce kapłana, ale i wraz z nim. Żeby jednak nie doszło do wypaczenia sensu postawy ofiarniczej musimy pamiętać, że uczestnicząc w kapłaństwie Chrystusa, na mocy sakramentu chrztu św., i jednocząc się z Jego oddaniem Ojcu składamy Bogu Jego samego. „On jest jedynym, drogocennym i skutecznym darem dla Boga w naszych rękach”. Nie oddajemy się Bogu poza darem składanym z Jego Syna, oprócz Niego, lecz razem z Nim i w Nim. „Tylko o tyle możemy oddać się Ojcu, o ile zjednoczymy się, staniemy się jedno z Jego umiłowanym Synem”. Postawa ofiary zakłada również - po pierwsze żywą wiarę, rozbudzoną w liturgii Słowa, po wtóre zakłada autentyczną miłość bliźniego ożywioną uczestnictwem w liturgii ofertoryjnej. Jeśli chcemy złożyć Bogu prawdziwą ofiarę, musimy najpierw przełamać wszelką obojętność wobec losu drugiego człowieka, musimy obudzić w sobie zainteresowanie tymi, wśród których żyjemy; okazać miłość, życzliwość, przebaczyć i pojednać się. Postawa ta weryfikuje się w życiu codziennym a swoją motywację znajduje w liście św. Piotra. Wyznawcy Jezusa Chrystusa stanowią „święte kapłaństwo dla składania duchowych ofiar, przyjemnych Bogu przez Jezusa Chrystusa” (1 P 2,5). Wyrażenie „duchowe ofiary” znaczy wszystko, czego wymaga życie według woli i na wzór Jezusa, oddane Bogu - Ojcu i ludziom - braciom. A więc: praca i modlitwy, radości i troski, życie rodzinne i zawodowe, wszystkie codzienne sprawy. W szerszym kontekście postawa ofiarnicza, czyli kapłańskie nastawienie życiowe powinno wyrażać się w poczuciu odpowiedzialności za Kościół i za zbawienie świata.
Zatrzymajmy się teraz przez moment na zewnętrznych postawach:
Postawa stojąca - oznacza szacunek wobec Boga, wdzięczność za zbawienie, czujność i aktywność tych, którzy mają nadzieję na zmartwychwstanie.
Postawa siedząca - jest wyrazem uwagi, gotowości do słuchania i otwarcia serca na działanie Boże.
Postawa klęcząca - wyraża usilne błaganie, pokorę, uniżenie i oddanie Bogu.
Uczestnicy liturgii powinni zachować zasadniczo jednakową postawę ciała. Jest ona znakiem wspólnoty i jedności zgromadzenia. Wyraża myśli i uczucia uczestników, a zarazem wywiera na nie wpływ.
Warto w tym miejscu zauważyć negatywne, czy też nieprawidłowe postawy:
Postawa nawyku - martwej rutyny. Spowodowana jest błędnym rozumieniem istoty Ofiary i jej wieczernikowego ujęcia.
Postawa bierna - wyrażająca się w pojmowaniu Mszy św. jako obowiązku, a uczestniczenie w niej wynika ze względu na kogoś (rodzice, krewni, znajomi) lub na korzyść materialną.
Postawa powierzchowna - wyraża się w praktykowaniu pobożności prywatnej, która nierzadko zbliżona jest do jakiegoś zabobonu.
Znaki, gesty stosowane tylko czysto zewnętrznie, gdy nie stoi za nimi „rzeczywistość serca” są pustymi formami. Przybieranie postaw czy gestów wymaga nie tylko poprawnego ich wykonania, lecz zrozumienia ich sensu. Zatrzymajmy się teraz nad wyjaśnieniem niektórych z nich:
Znak krzyża - jest formą wyznania, że jesteśmy odkupieni i wyzwoleni przez Chrystusa i stanowimy jego własność. Jest wspomnieniem faktu „pieczętowania” nas w misterium chrztu, wpisania naszej egzystencji w Paschę Chrystusa. Jest ogarnięciem całego naszego bytu i działania.
Dary ofiarne - są symbolem kapłańskiej gotowości oddania się Panu, rezultatem osobistego trudu i wyrzeczenia, oznaką ludzkiej radości i wdzięczności serca za niezliczone bogactwa odkupienia.
Podniesienie Hostii - ma na celu podwójnego adresata: Boga i zgromadzoną wspólnotę. Właściwym aktem wiernych w tym momencie powinno być ofiarowanie. Nie wyklucza to aktów uwielbienia i czci wobec Eucharystii, które wierni mogą wyrazić przez głęboki pokłon równoczesny z przyklęknięciem kapłana.
Znak pokoju - symbolizuje pojednanie ze wszystkimi. „Ten, komu podaję dłoń jest reprezentantem tych, z którymi mam pokój Chrystusowy szerzyć i tych, których tym darem pokoju będącego twórczym niepokojem chcemy obdarzyć”. Gest ten zmusza również do rewizji, do zmiany usposobienia, do usunięcia aktu niechęci czy wrogości.
W powyższym tekście dotknąłem zaledwie tematyki naszego uczestnictwa w Eucharystii wyrażającego się w zewnętrznych postawach i gestach. Pragnąłem jednak pokazać, iż strona zewnętrzna naszego spotkania z Panem musi być ekspresją naszych wewnętrznych przeżyć i doświadczeń. Wiedząc, iż to Duch Święty jest w nas Autorem „chcenia i działania zgodnie z wolą Bożą”, prośmy Go o taką wrażliwość serca, aby nasze uczestnictwo w Eucharystii dokonywało się w harmonii i jedności postaw wewnętrznych z zewnętrznymi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2005-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Leon XIV podkreśla aktualność ekologicznej encykliki Franciszka

2025-07-02 12:45

Niech encyklika Laudato si’ nadal nas inspiruje, a ekologia integralna niech będzie coraz częściej wybieraną i wspólnie podzielaną drogą, którą należy podążać - pisze Ojciec Święty w opublikowanym dziś Orędziu na obchodzony 1 września Światowy Dzień Modlitwy o Ochronę Świata Stworzonego. Jest ono zatytułowane „Ziarna pokoju i nadziei”.

Więcej ...

Kard. Ambongo: nie tylko Afrykańczycy przeciwni są błogosławieniu związków homoseksualnych

2025-07-02 10:48
Papież Leon XIV i kard.Fridolin Ambongo Besungu OFM Cap

PAP/EPA

Papież Leon XIV i kard.Fridolin Ambongo Besungu OFM Cap

Nie tylko katolicy afrykańscy sprzeciwiali się deklaracji Watykanu z 2023 r. zezwalającej na udzielanie błogosławieństw parom tej samej płci - powiedział 1 lipca w wywiadzie dla EWTN News kardynał Fridolin Ambongo Besungu OFM Cap. Dodał, że ich stanowisko w tej kwestii było również stanowiskiem wielu biskupów w Europie. Jego zdaniem homoseksualizm jest zasadniczo „problemem doktrynalnym i teologicznym”, a nauczanie moralne Kościoła w tej kwestii nie uległo zmianie.

Więcej ...

100 osób niesie intencję trzeźwości w pieszej pielgrzymce z Radomia do Niepokalanowa

2025-07-02 17:56

Karol Porwich/Niedziela

Z Radomia wyruszyła 26. Piesza Pielgrzymka w Intencji Trzeźwości do Niepokalanowa. Pątnicy mają do pokonania 120 kilometrów. Towarzyszy im hasło "Odpowiedzialni za trzeźwość".

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Zmiany kapłanów 2025 r.

Kościół

Zmiany kapłanów 2025 r.

Rodzice mogą iść do sądu. Jak szkolne świadectwo bez...

Wiadomości

Rodzice mogą iść do sądu. Jak szkolne świadectwo bez...

Śląskie/ Zginął 18-letni motocyklista; policja...

Wiadomości

Śląskie/ Zginął 18-letni motocyklista; policja...

Czechy: biskup częściowo znosi obowiązek uczestnictwa w...

Kościół

Czechy: biskup częściowo znosi obowiązek uczestnictwa w...

27 czerwca nie obowiązuje wstrzemięźliwość od...

Kościół

27 czerwca nie obowiązuje wstrzemięźliwość od...

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

Wiara

Nowenna do Przenajdroższej Krwi Chrystusa

Zmiany personalne 2025

Kościół

Zmiany personalne 2025

#LudzkieSerceBoga: Poznaj Serce Jezusa, tak bliskie...

Kościół

#LudzkieSerceBoga: Poznaj Serce Jezusa, tak bliskie...

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Wiara

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką