Dyrektor Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. św. Brata
Alberta w Dąbrowie Górniczej Maria Chodkiewicz oraz przedstawiciele
społeczności szkolnej odebrali 23 listopada w Pałacu Staszica w Warszawie
z rąk dyrektora Agencji Narodowej Programu Socrates-Comenius oraz
przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej najwyższy laur uznania
w poziomie szkół średnich za realizację programu Virgil Project.
Projekt jest najszerszym projektem Comeniusa i uczestniczy w nim
12 szkół z Niemiec, Estonii, Francji, Irlandii, Włoch, Austrii, Szwecji,
Słowacji, Hiszpanii, Anglii, Węgier i, oczywiście, Polski. To pierwsze
i najważniejsze tej rangi wyróżnienie w historii szkoły.
Virgil Project jest częścią programu wychowawczego szkoły,
zakorzenionego w wierze chrześcijańskiej i prowadzi do pełnego rozwoju
osobowego ucznia, m.in. przez otwarcie na to, co dobre i piękne w
kulturze innych narodów, oraz na drugiego człowieka. Uczniowie pokonują
przy tym bariery narodowe, obyczajowe i językowe. "Program nawiązuje
do nauczania Ojca Świętego, który mówi, że jesteśmy częścią wielkiej
rodziny ludzkiej, tyle tylko, że podzieloną z powodów historycznych
i politycznych" - powiedziała Niedzieli Maria Chodkiewicz, dyrektor
szkoły. "Aby chronić dziedzictwo europejskie, musimy pogłębiać w
młodym pokoleniu poczucie więzi w rodzinie europejskiej i równocześnie
uświadomić młodzieży głębokie zakorzenienie kultury polskiej w kulturze
europejskiej" - dodała. Mottem programu są słowa zaczerpnięte z Eneidy
Wergiliusza Tak kroczy się ku gwiazdom. Wyrażają dążenie człowieka
do bogatszego życia duchowego przez nawiązanie kontaktów z drugim
człowiekiem.
Każdy rok pracy w ramach Virgil Project jest przeżywany
pod innych hasłem. Tematem tegorocznych rozważań są granice, jakie
oddzielają poszczególne państwa i narody. I tak do tej pory rozważano
już problem uprzedzeń narodowych, zapoznawano się z europejskimi
systemami edukacyjnymi, ale także zajmowano się tematem gier bez
granic, poznawano bajki Europy. Praca w ramach projektu jest możliwa
dzięki międzynarodowym konferencjom, w których biorą udział przedstawiciele
wszystkich szkół partnerskich. Dwa lata temu, w 1999 r., takie spotkanie
odbyło się w Dąbrowie Górniczej, a gospodarzem było Katolickie Liceum
Ogólnokształcące. W tym roku uczestnicy projektu spotkali się w Norden
w Niemczech.
W ramach projektu regularnie dochodziło do wymian grup
uczniów między szkołami. Uczniowie z dąbrowskiego liceum uczestniczyli
już w 10 wymianach, a że szkoła jest nieliczna, przez okres kilku
lat za granice wyjechali prawie wszyscy uczniowie. Wyjazdy posłużyły
pokonywaniu barier językowych i kulturowych, porównaniu tradycji,
obyczajów, a przede wszystkim nawiązaniu przyjaźni między uczniami.
Za granicę wyjeżdża nie tylko młodzież, ale także i nauczyciele. "
Z kolei te wyjazdy służą porównaniu programów nauczania, odnajdywaniu
wspólnych treści i wartości w nauczaniu, pokonywaniu trudności w
przekazywaniu treści programowych" - mówi dyrektor szkoły. Przyznawane
są również stypendia roczne i półroczne dla uczniów. Szkoły, w ramach
projektu, organizują międzynarodowe konkursy przedmiotowe np. matematyczne,
plastyczne, fotograficzne, ale i sportowe. Zacieśnieniu współpracy
służą także systematycznie przeprowadzane tematyczne ankiety, których
analiza służy do określenia cech systemów politycznych krajów oraz
mentalności narodów.
Wydawane jest również czasopismo Virgil Voice, na łamach
którego prezentowany jest dorobek i wyniki prac nad poszczególnymi
tematami. Dużym ułatwieniem komunikacyjnym jest opracowanie i wymiana
informacji przy tworzeniu wspólnej strony internetowej szkół uczestniczących
w projekcie. W sieci umieszczono m.in. rozmówki w 12 językach. Na
bieżąco zamieszczane są aktualne informacje związane z projektem.
"W sumie podjęte działania doprowadziły do pogłębienia
poczucia więzi między młodzieżą z różnych krajów. Młodzi ludzie z
nadzieją patrzą na swoją przyszłość, znając warunki, w jakich przychodzi
dorastać ich rówieśnikom z zachodniej i południowej Europy. Dzięki
virgilowskim działaniom uczniowie poznają w pełni swoją wartość -
mówi Maria Chodkiewicz. - Na pewno projekt przyczynił się do uświadomienia
głębokiego zakorzenienia kultury polskiej w kulturze europejskiej.
Spotkania i konferencje nie tylko otworzyły uczniów na swoich obcojęzycznych
rówieśników, ale i uformowały postawy tolerancji wobec różnic kulturowych.
Młodzi ludzie pokonali wiele uprzedzeń i stereotypów w myśleniu o
innych narodach. Najważniejszym rezultatem podjętych działań jest
fakt, że projekt przyczynił się do zawiązania przyjaźni i osobistych
kontaktów, które ukazały z całą mocą celowość i konieczność intensywnej
nauki języków obcych" - podkreśla z uznaniem dyrektor Maria Chodkiewicz.
Pomóż w rozwoju naszego portalu