Reklama

XXII Świętojański Festiwal Organowy

Niedziela toruńska 32/2006

Koncertem organowym w wykonaniu Marcina Łęckiego w bazylice św. Tomasza w Nowym Mieście Lubawskim 2 lipca zakończył się XXII Świętojański Festiwal Organowy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Recital toruńskiego organisty poprzedzony został referatem dr. hab. Czesława Grajewskiego z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie pt. Zanim zabrzmiały organy. Po referacie odprawiona została uroczysta, odpustowa Msza św. pod przewodnictwem biskupa toruńskiego Andrzeja Suskiego, podczas której dokonano poświęcenia wyremontowanych w kościele organów.
Koncerty festiwalowe w tym roku odbywały się tradycyjnie w pięciu toruńskich świątyniach: bazylice katedralnej Świętych Janów, kościele Ojców Jezuitów pw. Świętego Ducha, w kościele Miłosierdzia Bożego i św. s. Faustyny, Matki Bożej Królowej Polski oraz Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Ponadto recital organowy odbył się już po raz drugi w Grudziądzu w kościele Świętego Krzyża oraz po raz pierwszy w historii festiwalu, w farze chełmińskiej i w bazylice św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim.
Wśród wykonawców tegorocznych koncertów festiwalowych przeważali utalentowani organiści młodego pokolenia z Polski i Niemiec. Ponieważ w tym roku przypada 250. rocznica urodzin Wolfganga Amadeusza Mozarta, ważnym punktem każdego recitalu był utwór tego wybitnego kompozytora, bądź kompozycja nawiązująca do jego twórczości.
Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona została pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II, co w szczególny sposób wyrażał koncert inauguracyjny, który odbył się 13 maja w kościele Matki Bożej Królowej Polski na Rubinkowie I. Licznie zgromadzona publiczność miała okazję usłyszeć w wykonaniu prawie 300 chórzystów z 11 chórów akademickich Bydgoszczy i Torunia m.in. zadedykowany Janowi Pawłowi II utwór Tu es Petrus kompozycji ks. W. Gieburowskiego. Zgromadzonymi zespołami chóralnymi dyrygował dyrektor artystyczny festiwalu ks. Mariusz Klimek, a na organach akompaniował Marcin Łęcki. W programie koncertu znalazły się także dwa inne ciekawe dzieła: Wojciecha Kilara Angelus oraz Camila Saint-Saensa - III Symfonia organowa.
Wykonawcą drugiego i trzeciego koncertu festiwalowego był Wojciech Bednarski z Hamburga. Artysta wystąpił 20 maja w farze chełmińskiej, a 21 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów. W jego wykonaniu usłyszeliśmy utwory wybitnych kompozytorów włoskiego i niemieckiego baroku, a także dwa opracowania chorału Vater unser im Himmelreich kompozycji J. S. Bacha i niemieckiego kompozytora epoki postromantycznej - Maxa Regera. Interesującym punktem tego recitalu był utwór współczesnego kompozytora węgierskiego Zsolta Gardonyi - Mozart Changes, pokazujący typowy dla Mozarta ciąg harmoniczny, który stał się tutaj fundamentem sekwencji jazzowej.
Tydzień później, 28 maja w kościele pw. Świętego Ducha wystąpił znany już toruńskiej publiczności Adam Klarecki z Włocławka. W repertuarze koncertu znalazła się barokowa suita organowa francuskiego kompozytora Louisa-Nicolasa Clerambaulta, Preludium i fuga h-moll BWV 544 J. S. Bacha, nawiązująca do Ave verum W. A. Mozarta - Evocation a la Chapelle Sixtine Ferenca Liszta. Nie zabrakło także polskiej muzyki organowej. Artysta wykonał Preludium op. 9 nr 3 - Feliksa Nowowiejskiego, oparte na temacie Kyrie z Mszy XI (Orbis factor). Recital zakończył bardzo efektowny utwór współczesnego kompozytora francuskiego Jehana Alaina - Litanies.
Na szczególne wyróżnienie zasługuje recital Bartosza Jakubczaka z Warszawy, który odbył się 4 czerwca w kościele Miłosierdzia Bożego i św. Faustyny. Artysta z błyskotliwą wirtuozerią wykonał trzy dość trudne utwory J. S. Bacha - Preludium i fugę G-dur BWV 541, Trio G-dur BWV 1027a i Fugę G-dur Gigue BWV 577. Ponadto zaprezentował on angielską muzykę organową, a w szczególności utwory Johna Stanleya czy Alfreda Hollinsa oraz dwie współczesne kompozycje - Lionela Rogga - Partita sopra Nun freut euch i nastrojowe Preludium chorałowe - Zeuch ein zu deinen Toren - Johanna Ludwiga Krebsa. Perełką tego recitalu była niewątpliwie Fantazja f-moll KV 608 W. A. Mozarta wykonana przez artystę z dużym polotem.
Niezwykle uroczystą oprawę miał kolejny koncert tegorocznego XXII Świętojańskiego Festiwalu Organowego. 10 czerwca w bazylice katedralnej Świętych Janów w ramach obchodów 10. rocznicy powstania Diecezjalnego Studium Organistowskiego wystąpili jego profesorowie, uczniowie i absolwenci. W programie koncertu znalazła się muzyka gregoriańska w wykonaniu scholi gregoriańskiej DSO pod kierownictwem - ks. dr. Mariusza Klimka, muzyka wokalno-instrumentalna, prezentowana przez profesorów DSO i ich uczniów. Koncert zakończyły, wykonane przez uczniów i abolwentów DSO, jedne z najwybitniejszych kompozycji literatury organowej - Chorał a-moll C. Francka, Improwizacja na temat pieśni Święty Boże M. Surzyńskiego oraz monumentalny Finał IX Symfonii F. Nowowiejskiego.
Kolejny recital festiwalowy odbył się 11 czerwca w kościele Świętego Krzyża w Grudziądzu, a następnie wieczorem w bazylice katedralnej Świętych Janów. Wykonawcą recitali był Jan Bartłomiej Bokszczanin z Legionowa. Artysta zaprezentował bogaty program, obejmujący muzykę włoskiego baroku, niezwykle trudną Fantazję i fugę g-moll BWV 542 J. S. Bacha, ponadto dwa bachowskie opracowania chorałów - Wenn wir in hoechsten Noeten sein i Herzlich tut mich verlangen, angielską muzykę organową przełomu baroku i klasycyzmu oraz Fantazję f-moll W. A. Mozarta KV 608. Nie zabrakło też muzyki epoki romantycznej - zabrzmiał Chorał a-moll C. Francka, oraz opracowanie chorału Herzlich tut mich verlangen Johannesa Brahmsa. Ważnym punktem recitalu były utwory niedawno zmarłego, związanego z Toruniem współczesnego polskiego kompozytora - Mariana Sawy. Usłyszeliśmy zadedykowane Bokszczaninowi Wariacje na temat Kalinki, prawykonane przez artystę w moskiewskiej filharmonii oraz utwór zatytułowany Sekwens.
Motywem przewodnim koncertu festiwalowego z 18 czerwca była symfoniczna muzyka organowa, którą w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny wykonał Jerzy Kukla z Lublina. Trzeba przyznać, że artysta świetnie dobrał repertuar do możliwości brzmieniowych instrumentu, a przemyślana registracja oddała klimat wykonywanych utworów. Zabrzmiała - w pierwszej kolejności burzliwa Evocation a la Chapelle Sixtine F. Liszta, później nawiązujący do Kyrie z gregoriańskiej Missa De Angelis - II Koncert organowy op. 56 nr 2 - Feliksa Nowowiejskiego. Ponadto, usłyszeliśmy Fantazję pastoralis in g - czeskiego kompozytora epoki klasycyzmu, a także serdecznego przyjaciela W. A. Mozarta - Jana Krtitela Kuchara. Recital zakończył Chorał E-dur C. Francka.
Po zakończeniu tegorocznej edycji Świętojańskiego Festiwalu Organowego nasuwa się jedna zasadnicza refleksja - wyjście koncertów festiwalowych poza Toruń, które obserwujemy już od ponad roku, stało się doskonałą okazją do prezentowania brzmienia ciekawych instrumentów organowych nie tylko samego Torunia, ale całej diecezji toruńskiej. Pod tym względem mamy się czym pochwalić. Organizatorzy festiwalu mają nadzieję, że tendencja ta przyczyni się do remontu kolejnych instrumentów, a tym samym do dalszego rozszerzania się tej coraz popularniejszej imprezy muzycznej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2006-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie rzecznika prasowego

2024-05-17 19:43

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Ks. Przemysław Śliwiński, rzecznik prasowy kard. Kazimierza Nycza i archidiecezji warszawskiej, wydał dzisiaj oświadczenie w związku z decyzją Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy, zakazującej umieszczania symboli religijnych w publicznych przestrzeniach stołecznych urzędów. Publikujemy treść oświadczenia.

Więcej ...

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

Więcej ...

Ks. prof. dr hab. Robert Tyrała ponownie wybrany rektorem UPJPII

2024-05-17 19:27

Archiwum UPJPII

Nowa kadencja ks. prof. dr. hab. Roberta Tyrały na stanowisku rektora rozpocznie się 1 września br. i potrwa do 31 sierpnia 2028 roku.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Czy miłujesz Mnie?

Wiara

Czy miłujesz Mnie?

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

Kościół

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

#PodcastUmajony (odcinek 17.):  Ale nudy!

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 17.): Ale nudy!

Bp Ważny do księży z diecezji sosnowieckiej: Musimy się...

Kościół

Bp Ważny do księży z diecezji sosnowieckiej: Musimy się...

Anioł z Auschwitz

Wiara

Anioł z Auschwitz

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Wiara

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Wiara

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

Wiara

Nowenna do św. Andrzeja Boboli