Koncertujący pielgrzymi

18 sierpnia Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Hrubieszowskiej wraz z kapelą, kierownikiem artystycznym i choreografem - Grażyną Temporowicz, wrócił z tournee po Hiszpanii i Portugalii, trwającego prawie 3 tygodnie. Wyjazd, na którym prezentowaliśmy piękno polskiego folkloru połączony był również z pielgrzymką po największych sanktuariach maryjnych w Europie Zachodniej: Montserrat, Fatimie i Lourdes.

W Hiszpanii na wybrzeżu Costa Brava pogoda była wspaniała. Cały dzień plażowania i kąpieli w morzu sprawił, że każdemu z nas dopisywał humor. Następnego dnia zwiedziliśmy stolicę Katalonii - Barcelonę, która swoim urokiem potrafi zaczarować każdego turystę. Będąc w rejonie Katalonii, odwiedziliśmy również górę Montserrat - z dziwacznie ukształtowanymi skałami, klasztorem i zrujnowanymi już dziś pieczarami pustelników. 50 lat po narodzeniu Chrystusa św. Piotr miał pozostawić w jednej z pieczar figurkę Matki Bożej wyrzeźbioną przez św. Łukasza. Inna opowieść głosi, że tutaj właśnie rycerz Parsiwal znalazł Świętego Graala. Nieuniknionym zrządzeniem losu klasztor na górze nie jest już miejscem wolnym od gwaru ludzkiego. Zwiedzając zespół klasztorny podziwialiśmy piękno architektury sakralnej, zaś poza jego murami malownicze pejzaże. Był również czas na pamiątkowe zdjęcia i chwila ciszy na spokojną modlitwę w intencjach własnych.
W Hiszpanii na wybrzeżu Costa Blanca byliśmy na zaproszenie Polki, a zarazem Hrubieszowianki - Ewy Zin, która od lat mieszka w Villajoyosa. Będąc tam miło spędzaliśmy czas na plaży, a wieczorami zachwycaliśmy tamtejszą widownię pięknem polskiego folkloru. Na zakończenie każdego koncertu zespół śpiewał hiszpańską piosenkę El adios, co sprawiało, że tamtejsza widownia szalała z radości i zachwytu. Między koncertami a plażowaniem zwiedziliśmy fabrykę czekolady, poznając tajniki jej produkcji. Ogromne wrażenie wywarły na nas rzeźby wykonane w czekoladzie przez potomka Majów, który był naszym przewodnikiem po tej fabryce.
Kolejnym etapem tournee była Portugalia. Nasz pobyt w tym kraju to owoc wieloletniej przyjaźni z zespołem z Viegas. Gościli u nas 5 lat temu. Regularnie utrzymywane kontakty sprawiły, że w tym roku my zawitaliśmy u nich. Przez cały pobyt w Portugalii przebywał z nami członek tamtejszego zespołu - Tiago, pełniąc zarazem rolę przewodnika po wszystkich miejscach, które odwiedziliśmy w tym kraju.
Ogromne znaczenie dla nas miała wizyta w Fatimie - w jednym z największych sanktuariów maryjnych w Europie. Czas spędzony w tym miejscu pozostanie czasem szczególnym. Dla nas, Polaków, to ogromne przeżycie odwiedzić miejsce kultu maryjnego, gdzie papież Polak Jan Paweł II, po zamachu na swoje życie, zawierzył swój los Maryi właśnie w Fatimie. Zwiedzając sanktuarium i kaplicę z figurą Maryi każdy z nas pozostawał w modlitwie i zadumie nad własnym życiem.
Wraz z naszym wspaniałym przewodnikiem zwiedziliśmy również Lizbonę. Tiago pokazał nam największe i najstarsze zabytki stolicy Portugalii. Ogromne wrażenie wywarł na nas przepiękny Pomnik Odkrywców oraz wieża Belém - miejsce, z którego portugalscy żeglarze wypływali na podbój świata.
Koncerty w Portugalii dla miejscowej ludności w Viegas cieszyły się ogromnym powodzeniem. Podczas prezentacji polskiego folkloru brawa i okrzyki uznania na widowni nie milkły przez długi czas. Portugalczycy wypowiadali w naszym kierunku największe słowa uznania w podzięce za tak wspaniałe koncerty. Niezwykłym przeżyciem dla nas wszystkich był dzień spędzony nad oceanem. Bezmiar otaczającej wody wprawiał nas w osłupienie.
Pełni wrażeń prosto z Portugalii udaliśmy się do Lourdes - równie ważnego miejsca kultu maryjnego, podobnie jak Fatima w Europie. Mieszkając na terenie Polskiej Misji Katolickiej uczestniczyliśmy we Mszy św. w święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w dniu 15 sierpnia, odprawionej w języku polskim.
W zwiedzaniu Lourdes nie przeszkodziła nam nawet pogoda - intensywnie padający deszcz. Jak powiedziała jedna z sióstr pracujących na misji: „Przywieźliście deszcz, ale taki, dzięki, któremu spłynęły na was łaski Boże”. Te słowa sprawiły, że po zwiedzaniu, pomimo iż każdy z nas był przemoczony, nikt tego nie odczuwał. Każdy był dumny z siebie, że udało mu się odwiedzić tak ważne miejsce. Wieczorem udaliśmy się w strojach ludowych na procesję światła do groty, gdzie niegdyś objawiła się Maryja. Włączyliśmy się w wieczorny Różaniec procesję ze świecami. Zapadł zmrok. Tłumy z zapalonymi świecami zgromadzone pod Grotą pogrążyły się w modlitwie. Plac wypełniła zaduma, modlitwa i pieśni maryjne w różnych językach, również w polskim. W czasie modlitwy każdy z nas zawierzał Najświętszej Panience swoje troski, pragnienia i prośby o szczęśliwy powrót do domu, gdzie z utęsknieniem wypatrywali nas nasi bliscy. Ten dzień i cudowny wieczór spędzony z Maryją na długo pozostanie w naszej pamięci.
Z 18-dniowej wyprawy wróciliśmy do domu pełni wrażeń i uniesień duchowych. Podczas tego tournee udało nam się zobaczyć w tych krajach to, co najważniejsze dla turysty i to, co najważniejsze dla Chrześcijanina.

Anna Bartosz - Tancerka Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Hrubieszowskiej

2006-12-31 00:00

Co tysiące młodych przyciąga na Lednicę?

2024-05-31 10:56

Lednica 2000

Młodych na Lednicę przyciąga spotkanie z Panem Bogiem i z drugim człowiekiem, a jako organizatorzy bardzo staramy się o dobrą jakość tego, co robimy. Chodzi też o to, by młodzi mogli czuć radość i dumę z tego, co dzieje się w Kościele - powiedział O. Tomasz Nowak OP. Duszpasterze Lednicy w rozmowie z KAI opowiedzieli m.in. o tegorocznym 27. Spotkaniu Młodych Lednica 2000, które odbędzie się już jutro, 1 czerwca, pod hasłem „Wracaj do domu”.

Święty Justyn

pl.wikipedia.org

Duszpasterz do rodziców: chcecie przekazać dziecku wiarę? Budujcie relacje i dajcie świadectwo

2024-06-01 09:37

Radzę rodzicom, by zamiast zmuszać dzieci do praktyk religijnych, budowali z nimi dobre relacje i dawali swoim życiem czytelne świadectwo - powiedział PAP założyciel Oblackiego Centrum Młodzieży NINIWA ojciec Tomasz Maniura. Dodał, że młodzi chcą, żebyśmy uznali ich prawo do wolności.

W których diecezjach jest dyspensa w piątek po Bożym...

Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny

Święta i uroczystości

Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa

Coraz większe napięcie w Brukseli...

Wiadomości

Mecenas Wąsowski: ks. Olszewski prosił, abym Wam to...

Dekrety rozdane

Aspekty

Ida Nowakowska: Chcę być jak moja Mama!

Boże Ciało - 10 faktów, o których nie wiesz

Nawet wtedy, kiedy spała, Maryja czuwała nad jej...