Najpiękniejszym wzorem modlitwy o jedność jest modlitwa arcykapłańska
Chrystusa w Wieczerniku (J 17). W tej modlitwie Jezus modli się za
swoich uczniów, czyli Kościół żyjący w świecie, który narażony jest
na różne niebezpieczeństwa, jak: rozbicie wspólnoty, nienawiść świata,
niewierność Bogu, ekspansja i dynamika zła. Wśród tych próśb dominuje
sprawa jedności, o którą Chrystus czterokrotnie prosi Ojca. Pierwsza
prośba łączy trwanie uczniów w jedności z zachowaniem ich w Imieniu
Boga. Jedność Kościoła otrzymuje tu najwyższe uzasadnienie: powinna
to być jedność na wzór tej, jaka łączy Ojca i Syna. Jest ona wewnętrzna,
duchowa, zakłada nie tylko trwanie w znajomości Boga, objawionej
przez Chrystusa, lecz również w świętości, sprawiedliwości i miłości.
Jedność chrześcijan nie tylko czerpie wzór z jedności Osób Boskich,
lecz z niej pochodzi. Pojęcie jedności łączy się z ideą "chwały",
którą należy rozumieć jako udział w życiu Bożym. To życie Boże obecne
i rozwijające się w społeczności kościelnej jest gwarantem prawdziwej
miłości.
Chrystus modli się o doskonałą jedność. A gwarantuje
ją miłość Ojca do uczniów na miarę Jego miłości do Syna. To ta miłość
gromadzi, jednoczy i spaja rozproszonych uczniów Jezusa w jeden Kościół,
jedną owczarnię, której On jest jedynym pasterzem. O ile w pozostałych
rozdziałach Ewangelii Chrystus daje różne wskazówki, polecenia i
poucza, to w siedemnastym rozdziale Ewangelii wg św. Jana jedności
nie poleca, nie poucza o niej, lecz o jedność się modli. Można ją
tylko wymodlić. Modlitwa jest głównym elementem kultu chrześcijańskiego
w pojęciu autora listu do Tymoteusza: "Zalecam więc przede wszystkim,
aby prośby, modlitwy, wspólne błagania, dziękczynienia odprawiane
były za wszystkich ludzi" (Tm 2, 1). Modlitwa wspólna chrześcijan,
całego Kościoła jest czymś zasadniczym. Ma to więc być modlitwa uniwersalna,
prawdziwie ekumeniczna, obejmująca wszelkie aspekty kontaktu człowieka
z Bogiem i ogarniająca swym zasięgiem wszystkich i wszystko. Kościół
zawsze polecał modlitwy o jedność chrześcijan. Okazją do nich będzie
rozpoczynający się 18 stycznia i trwający do 25 stycznia br. kolejny
Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan. Ojciec Święty
Jan Paweł II w Liście apostolskim Novo millennio ineunte na zakończenie
Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 napisał: "Modlitwa Chrystusa przypomina
nam, że ten dar (jedności) winien być przyjmowany i nieustannie pogłębiany.
Wezwanie ´ut unum sint´ jest dla nas wiążącym poleceniem i jednocześnie
siłą, która nas wspomaga oraz zbawiennym napomnieniem pomagającym
przezwyciężać nasze lenistwo i ciasnotę serca. Właśnie na modlitwie
Jezusa, a nie na naszych umiejętnościach opiera się ufność, że możemy
także w rzeczywistości doczesnej ustanowić pełną i widzialną komunię
wszystkich chrześcijan" (por. nr 48).
Przyjmijmy ten apel Papieża i włączmy do naszych modlitw
tak bardzo bliską sercu naszego Rodaka intencję jedności wszystkich
wyznawców Jezusa Chrystusa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu