Chrześcijanie przez pierwsze trzy wieki w zasadzie nie budowali
swoich świątyń (kościołów). Gromadzili się natomiast regularnie w
Dniu Pańskim (niedzielę) na Łamaniu Chleba (Eucharystii) w prywatnych
domach. Najodpowiedniejszym pomieszczeniem w owym starożytnym domu
na sprawowanie Liturgii była jadalnia lub triclinium (sala biesiadna),
w której znajdował się stół i trzy sofy. Było to wystarczające miejsce
dla gminy stosunkowo nielicznej. Jednak sytuacja zmieniała się w
III w., kiedy to chrześcijanie zaczęli stanowić duży procent społeczeństwa.
Dla przykładu, w Azji Mniejszej czy Afryce Północnej co drugi mieszkaniec
był wyznawcą Chrystusa, w samym zaś Rzymie gminy skupiały ponad 50
tys. wiernych. Tertulian wspomina, że chrześcijanie dominowali już
w radach miejskich, pałacach cesarskich, na forum czy w senacie.
Nie zmieniły tego nawet liczne prześladowania. Wobec takiej sytuacji
na cele liturgiczne zaczęto przeznaczać całe domy mieszkalne, które
określano jako domus Ecclesiae (oikos ekklesias, domy Kościoła, wspólnoty)
. Z zewnątrz niczym nie odróżniały się one od innych zabudowań starożytnego
miasta, dopiero wnętrze ujawniało prawdziwe ich przeznaczenie.
Największa sala owego domu stawała się miejscem sprawowania
Liturgii. W niej, w samym centrum, umieszczano podium (katedrę, tribunal)
dla celebransa i drewniany ołtarz (mensa). Obok stawiano mniejszy
stół dla składowania darów ofiarnych. Do owej sali (kaplicy) najczęściej
przylegało kolejne duże pomieszczenie, w którym gromadzili się katechumeni
i pokutnicy, bowiem nie mogli oni uczestniczyć w najważniejszej części
zgromadzania Eucharystycznego. Zazwyczaj w domus Ecclesiae były także
osobne pomieszczenia do sprawowania sakramentu chrztu (baptysterium)
i bierzmowania (consignatorium). Pod koniec III w. w samym tylko
Rzymie było 25 takich domów określanych jako tituli (od łac. titulus
- kamiennej tabliczki z imieniem właściciela umieszczanej na budynku)
. Regularne nabożeństwo pierwszych chrześcijan składało się z dwóch
części: Missa catechumenorum (czytanie Pisma Świętego, homilia, modlitwy
wspólne), w której brali udział wszyscy wierni, i Missa fidelium (
procesja z darami, modlitwa eucharystyczna, Komunia św.), w której
udziału nie brali katechumeni i pokutnicy. Układ przestrzenny domus
Ecclesiae doskonale temu sprzyjał - pokutnicy i katechumeni opuszczali
kaplicę i przenosili się do pomieszczenia obok, z którego tylko już
słyszeli ciąg dalszy akcji liturgicznej.
Przykładem takiego właśnie domu jest domus Ecclesiae
z Dura Europos (Mezopotamia) z ok. 232 r. Posiadał on dużą kaplicę (
divan) z miejscem przewodniczenia i śladami po drewnianym ołtarzu,
pomieszczenie dla katechumenów i pokutników oraz dobrze zachowane
baptysterium z fragmentami malowideł o tematyce biblijnej i pozostałościami
po basenie do udzielania sakramentu chrztu (kadź z baldachimem).
Bardzo podobnie wyglądać musiały domy Kościoła w całym
cesarstwie, choć mogły się odrobinę różnić bogactwem, wielkością
i wyposażeniem. Jedno natomiast jest pewne - mianowicie fakt, że
służyły chrześcijanom przez pierwsze trzy wieki jako miejsca sprawowania
Eucharystii i gromadzenia się młodego Kościoła.
Pomóż w rozwoju naszego portalu