Sześć tygodni przed Wielkanocą Kościół rozpoczyna Okres Przygotowania
Paschalnego (Wielki Post). Najstarsze wzmianki o liturgicznym przygotowaniu
do Świąt Wielkiej Nocy odnajdujemy w dziele Tertuliana (+ 240 r.)
De ieiunio i w wypowiedziach św. Ireneusza z Lyonu (+ 202). Obaj
wielcy Ojcowie Kościoła wspominają o dwudniowym poście poprzedzającym
Wielkanoc. Także Dionizy Aleksandryjski (+ 262 r.) i Didaskalia syryjska (
III w.) wymieniają kilkudniowy post przed Paschą. Z kolei już czterdziestodniowe
przygotowanie (Quadragesima Paschae) pojawia się w Kościele na przełomie
III i IV w. Zaświadczają o tym wyraźnie: sobór w Nicei (325 r.),
Egeria (Galia, IV w.), a także święci Atanazy z Aleksandrii (list
pasterski z 334 r.), Hieronim (Palestyna, IV w.), Cyryl Jerozolimski
i Ambroży.
Okres Przygotowania Paschalnego rozpoczyna się w Środę
Popielcową. Podczas sprawowanej Liturgii ma miejsce obrzęd posypania
głów popiołem. Początkowo (od V w.) popiołem posypywano głowy tylko
publicznych pokutników przed wyprowadzeniem ich z kościoła. Ale już
w IX w. do obrzędu tego zaczęli coraz częściej podchodzić także i
pozostali uczestnicy zgromadzenia liturgicznego nie odbywający pokuty.
Wychodząc zatem naprzeciw tej sytuacji, Ojcowie zgromadzeni na synodzie
w Benewencie (1091 r.) zalecili tę praktykę duchowieństwu i wiernym
w całym Kościele. Sam popiół uzyskuje się ze spalenia zeszłorocznych
palm poświęconych w Niedzielę Palmową. Kapłan, posypując głowę popiołem,
wzywa do pokuty, wypowiadając słowa: "Nawracajcie się i wierzcie
w Ewangelię" (Mt 1, 15) lub: "Pamiętaj, że jesteś prochem i w proch
się obrócisz" (por. Rdz 3, 19).
Okres Wielkiego Postu to czas pokuty, modlitwy i pogłębienia
życia religijnego. Chrześcijanie, naśladując poszczącego przez czterdzieści
dni Chrystusa (por. Mt 4, 2), wezwani do prawdziwego nawrócenia,
rozważają Jego mękę i śmierć na krzyżu. Przez cały ten czas Kościół
przybliża nam mękę Pana poprzez pieśni wielkopostne, nabożeństwa
Drogi Krzyżowej czy Gorzkich Żali. W wielu parafiach prowadzone są
rekolekcje, głoszone kazania pasyjne, a czasem wystawiane także Pasje.
Zamiast radosnego śpiewu Alleluja w liturgii pojawia się aklamacja:
Chwała Tobie, Królu Wieków lub Chwała Tobie, Słowo Boże. Poza tym
nie ozdabia się ołtarza kwiatami, a celebrans używa szat koloru fioletowego.
Wyjątek stanowi IV niedziela (Laetare), kiedy to kapłan może przywdziać
szatę koloru różowego. Kolor ten używany w liturgii od XVI w. nawiązuje
do róż, którymi niegdyś w kościele przyozdabiano relikwie Świętego
Krzyża. Na pamiątkę tych róż papież od X w. święcił rokrocznie stylizowaną
złotą różę, którą następnie ofiarowywał dla wyróżnienia jakiemuś
dostojnikowi bądź miastu. Obecny Ojciec Święty Jan Paweł II złotą
różę ofiarowuje zawsze zasłużonej kobiecie.
Inny zwyczaj to zasłanianie w kościołach krzyży w V niedzielę
Wielkiego Postu. Czyni się to dziś, aby krzyż - narzędzie zbawienia
- w całym blasku i pełni ukazał się nam w Wielki Piątek. Zwyczaj
zasłaniania krzyży ma pomóc wiernym skupić się na męce Jezusa Chrystusa.
Historia tej praktyki sięga czasów starożytności chrześcijańskiej (
IV w.), kiedy to krzyże przedstawiane były bez osoby Chrystusa, natomiast
wysadzane bogatymi kamieniami (tzw. crux gemmata). W epoce romańskiej
umieszczano wprawdzie już na nich postać
Chrystusa, ale jako triumfującego Króla w szacie kapłańskiej,
z koroną na głowie i bez oznak cierpienia. Zatem, aby rzeczywiście
wierni mogli dobrze rozważać Mękę Zbawiciela, po prostu krzyże te
w kościołach zasłaniano. Czyniono to najpierw przez cały Wielki Post,
a od XVIII w. przez dwa ostatnie tygodnie. Ostatni Sobór (Watykański
II) praktykę zasłaniania krzyży zachował fakultatywnie, pozostawiając
pełną swobodę episkopatom poszczególnych krajów. Episkopat Polski
starożytny ów zwyczaj pozostawił. Krzyże w polskich kościołach zostają
zatem w V niedzielę Przygotowania Paschalnego zasłonięte, aż do Nabożeństwa
Męki Pańskiej w Wielki Piątek, kiedy procesyjnie wniesiony krzyż
zostanie uroczyście ukazany i przez wiernych uczczony.
Pomóż w rozwoju naszego portalu