Podczas spotkania podkreślano, że szkolna katechizacja bogaci się o nowe doświadczenia. Od ubiegłego roku ocena z religii wliczana jest do średniej ocen na świadectwie. Druga nowość to wpisanie przez małopolskiego kuratora oświaty konkursu biblijnego na listę konkursów przedmiotowych. Obecna na spotkaniu wicekurator oświaty w Krakowie Agata Szuta podkreślała: - Jesteśmy jedynym województwem w Polsce, gdzie konkurs biblijny ma charakter konkursu przedmiotowego, wpisanego na listę konkursów Małopolskiego Kuratora Oświaty. W ubiegłorocznej edycji konkursu w całej Małopolsce wzięło udział 20 tys. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.
Ks. prof. Tadeusz Panuś przedstawił „Raport na temat współpracy katechetów w parafii i w szkole w archidiecezji krakowskiej”, przygotowany na podstawie kilkuset ankiet przeprowadzonych wśród katechetów i księży całej archidiecezji. Jak podkreślał, opracowanie wykazało, że w małopolskich parafiach dzieje się wiele dobra, a katecheci świeccy gotowi są na większe jeszcze zaangażowanie w pracę w parafii. Jak ocenili ankietowani, współpraca księży i katechetów świeckich układa się dobrze. Doceniono fakt, że katecheci świeccy są gotowi poświęcić się całkowicie katechizacji oraz że stale rośnie ich liczba w szkołach archidiecezji. Gdy katecheza wróciła do szkół, w roku 1990 w szkołach archidiecezji krakowskiej katechizowało zaledwie 52 katechetów świeckich. Obecnie na ogólną liczbę 1475 katechizujących 508 osób to świeccy (pozostali: księża: 739 i siostry zakonne: 228).
Referat do dyskusji wygłosił ks. Grzegorz Ryś, rektor krakowskiego Seminarium Duchownego. - W Kościele dwie dziedziny są szczególnie ważne: ewangelizacja i katechizacja. Różnią się od siebie tym, że nauczanie religii oznacza przekazywanie prawdy, natomiast ewangelizacja oznacza przekazywanie zbawienia! - mówił. Opierając się na przykładzie Apostoła Narodów, przekonywał, że św. Paweł - katecheta przemawia przede wszystkim listami apostolskimi. Paweł jako ewangelizator pokazuje nam się na ateńskim Areopagu. - Przejście z katechezą do szkoły było w pewnym sensie przejściem na Areopag. W szkole spotykamy bardzo różnych młodych ludzi, którzy przynoszą ze sobą mnóstwo idei. Pytania i postawy młodzieży bardzo często wypływają nie z ich osobistych przemyśleń, poszukiwań, ale wprost z mediów, które obszernie i często dowolnie przekazują informacje o Kościele, świecie i życiu.
Św. Paweł tłumaczył Grekom na Areopagu, że wszystko, co czczą, jest tylko stworzeniem. Dlatego rozpoczął im głoszenie Ewangelii od nauki o stworzeniu świata. Podobnie dzisiaj papież Benedykt XVI podkreśla konieczność głoszenia, że to Bóg stworzył świat. Historia bowiem zatoczyła koło i współczesny świat oddaje się bałwochwalstwu czcząc rzeczy stworzone - dzisiaj ta „religia” to konsumpcjonizm.
Pomóż w rozwoju naszego portalu