Reklama

Ach, co to był za koncert!

Niedziela toruńska 44/2008

Tymi słowami bp Józef Szamocki podsumował - w obecności blisko 500 osób zgromadzonych w kościele pw. Ducha Świętego w Toruniu 12 października - ucztę muzyczną w wykonaniu Chóru Katedralnego Archidiecezji Pampeluńskiej, który ubogacił przeżywanie VIII Dnia Papieskiego. „Capilla de Musica de la Catedral de Pamplona”, tak brzmi nazwa ponad 800-letniego chóru, należy do najstarszych instytucji muzycznych Nawarry, regionu Hiszpanii zaprzyjaźnionego z naszym województwem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecność w Toruniu podczas tak ważnego dla Polaków Dnia Papieskiego świadczy nie tylko o zacieśnianiu przyjaźni między strukturami społeczno-politycznymi, lecz przede wszystkim między środowiskami muzycznymi naszych diecezji. 2 lata temu to Nawarra gościła Chór Katedralny „Pueri Cantores Torunienses” po dyr. prof. Romana Gruczy, a tym razem to Toruń stał się dla pampeluńskich muzyków miastem, które przyjęło ich z niezwykłą serdecznością. Tym większa radość i zaszczyt dla nas, że chór, należący do elity hiszpańskiej chóralistyki, wybrał sobie za cel jedynego zagranicznego tournée w tym roku Gród Kopernika. O wyjątkowej randze zespołu świadczy również częste koncertowanie podczas celebracji papieskich w Watykanie. Chór w Pampelunie jest świadkiem historii Nawarry. Nie było żadnego ważnego wydarzenia w życiu religijnym czy społecznym regionu, w którym nie wystąpiłyby chór oraz orkiestra katedralna: czy podczas przysięgi królewskiej w katedrze, objęcia urzędu przez biskupów, oficjalnych wizyt etc. Nawet hymn Nawarry „Marsz na wejście królestwa” narodził się w murach katedry.
Obecnie chór liczy 35 członków, chórzyści są osobami świeckimi, a organista oraz dyrygent są kanonikami Kapituły Katedralnej w Pampelunie. „Capilla de Musica de la Catedral de Pamplona” nagrała i wydała 12 płyt CD, przede wszystkim z muzyką z Archiwum Katedralnego. W 2006 r. chór przeżywał 800-lecie założenia, uświetnione koncertami, publikacjami dzieł mistrzów kapeli katedralnej. Postanowił przywrócić do użytku oraz odnowił instrumenty muzyczne, które zostały zrekonstruowane na podstawie ikonografii gotyckiego krużganka katedry. W tym samym roku otrzymał „Złoty Medal Miasta”, przyznany jednogłośnie przez Radę Miasta Pampeluny. Chór prowadzi ks. kan. Aurelio Sagaseta, który jest dyrygentem od 1962 r. Był profesorem Wyższego Konserwatorium Muzycznego Pablo Sarasatego w Pampelunie, członkiem Sztuk Pięknych San Fernando w Madrycie oraz prezesem Stowarzyszenia Muzykologów Kościelnych Konferencji Episkopatu Hiszpanii.
W wykonaniu „Capilla de Musica de la Catedral de Pamplona” mieliśmy okazję usłyszeć najstarsze dzieła spośród przechowywanych w Archiwum Katedralnym w stolicy Nawarry. Chórzyści zaprosili nas do podróży przez wieki swej muzycznej historii, ukazując utwory, które wyrosły z ich doświadczenia wiary, skomponowane przez mistrzów z Nawarry, takich jak: Miguel de Irizar, Miguel Navarro, J. Francés de Iribarren, Hilarión Eslava, Pascual Aldabe, Fernando Remacha, T. L. de Victoria, Juan García de Salazar, Juan Cererols, Felipe Gorriti.
Goście z Pampeluny przebywali w Toruniu 3 dni, ale zdążyli rozkochać w swoim śpiewie wielu mieszkańców Grodu Kopernika. W tym czasie mieliśmy okazję usłyszeć chór trzykrotnie: w sobotę podczas Mszy św. w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, w niedzielę podczas Eucharystii sprawowanej przez bp. Józefa Szamockiego w katedrze Świętych Janów oraz na Koncercie Papieskim w kościele pw. Ducha Świętego 12 października. Podczas śpiewu w czasie Eucharystii chórowi towarzyszył prof. Roman Grucza, który zaprezentował kunszt gry na organach.
Tegoroczny Dzień Papieski Toruń przeżywał razem z pampeluńskimi przyjaciółmi, którzy swym śpiewem stworzyli klimat modlitwy, a zamierzeniem koncertu było oddanie hołdu Janowi Pawłowi II, którego Hiszpanie zwykli określać wielkim. Koncert przygotowany przez przyjaciół z Nawarry, w który włączyli się instrumentaliści Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz Schola „Portamus Gaudium”, zgromadził rzesze Torunian.
Z niezwykłą siłą zabrzmiało „Tu es Petrus” autorstwa Hilarióna Eslavy, który jest jednym z największych reprezentantów religijnej muzyki hiszpańskiej XIX wieku. Katedra w Pampelunie przechowuje niektóre jego partytury, a wśród nich błyskotliwe „Tu es Petrus”, skomponowane i po raz pierwszy przedstawione w Madrycie dla uczczenia dogmatu o nieomylności papieża za pontyfikatu Piusa IX, podczas Soboru Watykańskiego I.
Niezwykłe wrażenie na słuchaczach zrobiło dzieło zatytułowane „Elegía sin pala bras” („Elegia bez słów”) Fernanda Remacha, którego uważa się za najlepszego kompozytora nawarskiego XX wieku. Jest ono krzykiem bólu po śmierci przyjaciela. Napisane na chór o głosach białych, bez wymawiania słów (jedynie przejmujące westchnięcie „ach”), mówi więcej niż niektóre przemówienia.
Ciekawym punktem koncertu było wykonanie przez organistę Marcina Łęckiego dzieła ks. kan. Aurelio Sagaseta „Toccaty en do mayor”, trudnego pod względem techniki gry na organach. Toccata bazuje na znanym „Ave Maris Stella”, często rozbrzmiewającym w sanktuarium w Lourdes.
Toruńczycy, którzy licznie przybyli do kościoła ojców jezuitów, mieli okazję wysłuchać ekspresyjnego „Regina caeli”. Chór zaprezentował 3 wersje tej pieśni z różnych wieków, bazując głównie na prostym śpiewie gregoriańskim. Do śpiewu wraz z 800-letnim chórem włączyła się młodziutka, toruńska Schola „Portamus Gaudium”. Koncert zwieńczyła Modlitwa Pańska wyśpiewana w języku francuskim.
Pożegnaniem z publicznością był utwór „Agur Jesusen Ama”, popularna melodia z Nawarry, z tekstem w języku baskijskim. Pieśń jest pożegnaniem: „Do widzenia (po baskijsku agur) Matko Boża, ja muszę już iść, ale moje serce pozostaje z Tobą, do widzenia, agur, agur”. Chór ma w zwyczaju kończyć koncerty tą pieśnią, wykonywaną przed wizerunkami Matki Bożej na świecie. Tego dnia zadedykował ją Matce Bożej Częstochowskiej, której Jan Paweł II powiedział: „Totus Tuus”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2008-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Papież: katakumby będą ważnym miejscem jubileuszowym; tam wszystko mówi o nadziei

2024-05-17 14:42

Monika Książek

W katakumbach wszystko opowiada o życiu po śmierci, o uwolnieniu od niebezpieczeństw i samej śmierci przez Chrystusa - mówił Franciszek do członków Papieskiej Komisji Archeologii Sakralnej, troszczącej się o dawne chrześcijańskie cmentarze. Jak przypominał papież, to tam pielgrzymowali pierwsi chrześcijanie, choćby po to, by oddać cześć świętym: Piotrowi i Pawłowi. To wszystko sprawia, że katakumby idealnie wpisują się w temat Jubileuszu 2025 r., który brzmi: „Pielgrzymi nadziei”.

Więcej ...

Litania nie tylko na maj

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Więcej ...

Madonno Inwałdzka, módl się za nami...

2024-05-17 20:50

Karol Porwich/Niedziela

Pod koniec XIX stulecia kult Matki Bożej Inwałdzkiej zaczął powoli zanikać. Na odpusty przybywało coraz mniej pielgrzymów, głównie z najbliższej okolicy. Reszty dokonał pożar kościoła w 1889 r., podczas którego został uszkodzony cudowny obraz, zniszczone wota i ozdoby.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Czy miłujesz Mnie?

Wiara

Czy miłujesz Mnie?

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

Kościół

Kard. Ryś: neutralność religijna polega na wspieraniu...

#PodcastUmajony (odcinek 17.):  Ale nudy!

Wiara

#PodcastUmajony (odcinek 17.): Ale nudy!

Bp Ważny do księży z diecezji sosnowieckiej: Musimy się...

Kościół

Bp Ważny do księży z diecezji sosnowieckiej: Musimy się...

Anioł z Auschwitz

Wiara

Anioł z Auschwitz

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Wiara

10 mało znanych faktów o objawieniach w Fatimie

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

Wiara

Świadectwo Raymonda Nadera: naznaczony przez św. Szarbela

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Wiara

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

Nowenna do św. Andrzeja Boboli

Wiara

Nowenna do św. Andrzeja Boboli