Reklama

UNITAS IN VARIETATE

Niedziela łomżyńska 10/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

20 lutego 2002 r. podczas sympozjum na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w

Lublinie zaprezentowano po raz pierwszy polskie tłumaczenie i wydanie Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich (Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium). Trudne dzieło kodyfikacji ustawodawstwa wspólnego dla wszystkich Katolickich Kościołów Wschodnich rozpoczął papież Pius XI.

Po upływie 63 lat trudnych prac legislacyjnych Katolickie Kościoły Wschodnie posiadające bogatą tradycję kanoniczną, nawiązującą do znakomitych zbiorów starożytności chrześcijańskiej, otrzymały jednolitą kodyfikację prawa kanonicznego w postaci Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich. Kodeks ten został promulgowany 18 października 1990 r. przez papieża Jana Pawła II konstytucją apostolską Sacri Canones i wszedł w życie z dniem 1 października 1991 r. Obowiązuje on wszystkie Kościoły Wschodnie sui iuris, a więc należące do pięciu wielkich tradycji: aleksandryjskiej (Koptyjski i etiopski), antiocheńskiej ( syryjski, maronicki i malankarski), ormiańskiej (ormiański), konstantynopolitańskiej ( melchicki, ukraiński, rumuński, italo-albański, słowacki, rusińsko-zakarpacki, węgierski, bułgarski, białoruski, jugosłowiański, albański, rosyjski, grecki) i chaldejskiej (chaldejski i malabarski).

Promulgowanie Kodeksu stało się wydarzeniem historycznym, albowiem w dziejach Kościoła po raz pierwszy Katolickie Kościoły Wschodnie w takiej postaci otrzymały jednolitą i wspólną kolekcję prawa kanonicznego. Kodeks Kanonów Kościołów Wschodnich razem z Kodeksem Prawa Kanonicznego Kościoła łacińskiego z 1983 r. i Konstytucją Apostolską o Kurii Rzymskiej Pastor bonus stanowi integralną część prawodawstwa Kościoła katolickiego, jako jeden Corpus Iuris Canonici. Osiągnięte więc zostało kanoniczne uregulowanie całego Kościoła Zachodniego i Kościołów Wschodnich. Wypada zauważyć, że unormowania prawne omawianego Kodeksu obowiązują jednakowo wszystkie Katolickie Kościoły Wschodnie, respektują jednak własne prawo poszczególnych Kościołów uwzględniając ich liturgię, a nade wszystko ich własne hierarchie. Bardzo często, bo aż w 183 przypadkach Kodeks zawiera delegacje odsyłające do prawa partykularnego, które ustalają odpowiednio Synody lub bezpośrednio Stolica Apostolska.

Zbiór wschodni ze zrozumiałych względów eksponuje urząd patriarchy ukazanego jako "ojciec i głowa" własnego Kościoła, kierowanego w harmonijnej równowadze odpowiedzialności ze swoimi biskupami.

Godny podkreślenia jest rys ekumeniczny i pastoralny Kodeksu wschodniego, a także wierność tradycji wschodniej w zakresie prawa karnego, które nie zna kar latae sententiae. Poza tym szerokie zastosowanie znajduje w kanonach kodeksowych zasada subsydiarności. Bardzo korzystnie w Kodeksie wschodnim prezentuje się ujecie sakramentologii, zwłaszcza sakramentu małżeństwa. Szereg rozwiązań zawartych w tej kolekcji prawa należy ocenić wyżej od ujęć zawartych w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r.

W nowym Kodeksie dla Kościołów Wschodnich został także podkreślony charakter misyjny tych Kościołów. Wskazania dotyczące apostolstwa misyjnego, oparte na tradycji różnych Kościołów Wschodnich, mogą wywrzeć skuteczny wpływ na ewangelizację tych ludów i narodów - niechrześcijan, z którymi wspólnie zamieszkują te same terytoria. Szczególną troską nakazuje Kodeks otaczać tych wiernych, którzy znajdują się chociażby czasowo poza terytorium własnych patriarchatów, arcybiskupstw większych, czy też poza granicami własnej metropolii. Dla nich powołano do życia nowe jednostki administracyjne, a mianowicie eparchie i egzarchaty podległe biskupom lub innym hierarchom mianowanym bezpośrednio przez Stolicę Apostolską.

Gdy chodzi o eklezjologię Kodeksu wschodniego, to nie odbiega ona od eklezjologii zawartej w Kodeksie łacińskim. Jak zauważa jednak E. Eid, wiceprzewodniczący Papieskiej Komisji Rewizyjnej, zbiór wschodni można nazwać wiernym uzupełnieniem Soboru. Z radością należy powitać polskie tłumaczenie i wydanie Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich. Trzeba żywić nadzieję, że polskie wydanie Kodeksu przyniesie wiele dobra zarówno w dziedzinie studiów nad kanonicznym prawem Kościołów Wschodnich, jak i w życiu Kościoła w Polsce. Korzyści należy upatrywać zwłaszcza w możliwości lepszego poznania naszych Kościołów wschodnich i poszerzenia współpracy pomiędzy Kościołami w sferze posługi duszpasterskiej. Z pewnością wspomniane wydanie Kodeksu wyostrzy też naszą uwagę na potrzebę wierności wobec starożytnych tradycji Kościoła. Nadto należy zauważyć, że dziedzictwo duchowe Kościołów Wschodnich jest naszym wspólnym dobrem i dziedzictwem Kościoła katolickiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podziel się:

Oceń:

2002-12-31 00:00

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś o komisji ds. nadużyć: mam wystarczająco dużo determinacji, by komisja powstała też w Krakowie

2025-12-19 12:47

PAP

Skoro komisja powstała w Łodzi, to znaczy, że mam wystarczająco dużo determinacji, by powstała też w Krakowie – powiedział w piątek kard. Grzegorz Ryś, który w sobotę obejmie urząd metropolity krakowskiego. Nie da się zrobić komisji ogólnopolskiej, jeśli się nie powoła komisji lokalnej – zaznaczył.

Więcej ...

Tarnów/Świdnica. Muzyczny sukces młodego organisty

2025-12-18 23:28
Uczniowie Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy. Z dyplomami od lewej siedzą: Filip Zabrzewski i Paweł Krawczyk, wraz pedagogami

Archiwum prywatne

Uczniowie Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy. Z dyplomami od lewej siedzą: Filip Zabrzewski i Paweł Krawczyk, wraz pedagogami

Środowisko muzyki kościelnej diecezji świdnickiej ma powód do dumy.

Więcej ...

Msza św. dla pracowników Jasnej Góry

2025-12-19 20:48
Msza św. dla pracowników Jasnej Góry

BPJG

Msza św. dla pracowników Jasnej Góry

Jasna Góra to Sanktuarium Narodowe Polaków. Dom dla ojców i braci paulinów. Miejsce pielgrzymek tysięcy rodaków. To także… zakład pracy. Setki osób świeckich wspierają zakonników w ich służbie pielgrzymom i jak podkreślają, wkładają w to swoje serce na chwałę Matki Bożej. Msza św. odprawiona była w intencji pracowników i wolontariuszy. Eucharystii przewodniczył przeor, o. Samuel Pacholski, a kazanie wygłosił kustosz, o. Waldemar Pastusiak.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do Dzieciątka Jezus

Wiara

Nowenna do Dzieciątka Jezus

Oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji...

Kościół

Oświadczenie rzecznika prasowego archidiecezji...

Nowenna do Świętej Rodziny

Wiara

Nowenna do Świętej Rodziny

Wiara

"Wesołych świąt" (tylko za bardzo nie wiadomo jakich),...

Oświadczenie rzecznika diecezji pelplińskiej w związku z...

Kościół

Oświadczenie rzecznika diecezji pelplińskiej w związku z...

Kalendarz Adwentowy: Ogień Eliasza, światło Jana

Wiara

Kalendarz Adwentowy: Ogień Eliasza, światło Jana

Dr Branca Acevedo: byłam lekarką s. Łucji dos Santos,...

Wiara

Dr Branca Acevedo: byłam lekarką s. Łucji dos Santos,...

Kalendarz Adwentowy: Pokorni, którzy wchodzą pierwsi

Wiara

Kalendarz Adwentowy: Pokorni, którzy wchodzą pierwsi

Kalendarz Adwentowy: Nowy początek!

Wiara

Kalendarz Adwentowy: Nowy początek!