25 kwietnia przypada uroczystość św. Marka Ewangelisty. Marek
to imię łacińskie (Marcus), pochodzące od imienia Mart-icos - mitycznego
boga wojny Marsa. Marek Ewangelista używał też imienia Jan (z hebr.
Johanan - Bóg jest łaskawy, por. Dz. 12, 12-25; 15, 37). Był Palestyńczykiem.
Jego ojca nie znamy, natomiast jego matka Maria pochodziła z Cypru
i była prawdopodobnie właścicielką Wieczernika, gdzie Pan Jezus spożył
z Apostołami Ostatnią Wieczerzę. Jest również możliwe, że była również
właścicielką ogrodu Getsemani na Górze Oliwnej.
Marek był uczniem św. Piotra, a ze św. Pawłem odbył kilka
podróży misyjnych. Znajdujemy o nim wzmianki w tekstach obydwu Apostołów (
por. 1 P 5,13; Kol 4,10; Flm 24). Związany był ze swoim kuzynem Barnabą,
cieszącym się wielkim autorytetem i zaufaniem Apostołów (por. Dz
4, 36-37), Barnaba przedstawił go Kościołowi w Antiochii Syryjskiej (
por. Dz 12, 25) i wprowadził w pracę misyjną. Marek towarzyszył św.
Barnabie i św. Pawłowi w podróży do Antiochii. Wyruszył z nimi także
na Cypr, w pierwszej wyprawie misyjnej (45-48), a następnie do Perge,
skąd powrócił do Jerozolimy (Dz 13, 13). Pragnął wziąć udział w drugiej
wyprawie misyjnej, ale sprzeciwił się temu Paweł (por. Dz 15, 37-39),
co było powodem ich rozdzielenia. Marek z Barnabą udali się na Cypr,
natomiast Paweł na duchowy podbój Europy (druga wyprawa misyjna:
50-53). Po latach Marek przybył do Rzymu, gdzie spotkał się w roku
61 z Pawłem. Prawdopodobnie przebywał także w Efezie. Paweł, pisząc
z Rzymu do Efezu, prosił, aby Tymoteusz przybył do niego wraz z Markiem: "
Weź Marka i przyprowadź ze sobą; jest mi bowiem przydatny do posługiwania" (
2 Tm 4, 9-11). Tak się stało. Marek pozostał w Rzymie, gdzie związał
się z Apostołem Piotrem, był to powrót do ich dawnej przyjaźni. Odtąd
zacierają się ślady Marka.
Według tradycji, założył gminę chrześcijańską w Aleksandrii,
w milionowym wówczas mieście i ośrodku kultury, i został jej pierwszym
biskupem. Przyjmuje się, że poniósł śmierć męczeńską w Aleksandrii
za czasów cesarza Trajana (98-117). Odnośnie do jego męczeństwa nie
mamy żadnych danych. Oto jaki opis śmierci pozostawił Piotr Skarga
na podstawie średniowiecznych rękopisów: "Tam (w Aleksandrii), gdy
ofiarę Mszy św. uczynił, pogaństwo w Kościół wpadło i mocą porwawszy
św. Marka, związali i na szyje włożywszy, ciągnęli go po błocie i
kamieniach (...). Padało mięso z członków Ewangelisty, i wszystko
ciało srodze zranione i zbite zostało, a krew jego oną drogę polewała...
Tak strapionego i na pół żywego do ciemnej wieży wsadzili, radząc
się, jaką go śmiercią zgubić mieli. Nazajutrz postanowiło pogaństwo,
aby go takimże włóczeniem jako pierwej do końca umożyli. I włożywszy
powróz na szyję, włóczyli go tak długo po ostrych kamieniach... aż
w tym Święty Boży Ducha Chrystusowi w ręce wypuścił".
Św. Marek pozostawił po sobie cenne świadectwo, jakim
jest Ewangelia - pierwsza chronologicznie, a według kanonu nowotestamentalnego
- druga. Przyjmuje się, że Ewangelia mogła powstać w latach 50.-60.
Św. Marek rozpoczyna ją od Chrystusa Pana Jezusa i od powołania św.
Piotra. Podaje charakterystyczny szczegół - pobyt Pana Jezusa w domu
św. Piotra i uzdrowienie jego teściowej (por. 1, 29-31). Św. Marek
znał doskonale język aramejski i grecki. Ewangelię pisał nie dla
Żydów, przeznaczył ją szczególnie dla nawróconych Greków i Rzymian.
Często tłumaczył słowa aramejskie na język grecki, jak również zwyczaje
żydowskie.
O genezie napisania tej Ewangelii pisze Euzebiusz, pierwszy
historyk Kościoła, następująco: "Takim blaskiem płonęło światło religii
w sercach słuchaczy Piotrowych, że było im za mało, iż raz tylko
słyszeli ustne opowiadanie nauki Bożej. Usilnie przeto prosili Marka,
autora Ewangelii i towarzysza Piotrowego, by im na piśmie pozostawił
pamiątkę ustnie podanej im nauki. Prosić zaś nie przestawali, póki
ich życzenia nie spełnił. W ten sposób spowodowali napisanie Ewangelii
według św. Marka".
Relikwie św. Marka zostały przewiezione w 828 r. z Aleksandrii
do Wenecji, gdzie zbudowano katedrę budzącą do dzisiaj powszechny
zachwyt. Uroczystość św. Marka obchodzono w różnych okresach: 23
września, 11 stycznia. Natomiast w Rzymie wspomnienie doroczne przypadało
25 kwietnia, i data ta następnie przyjęła się w całym Kościele.
Św. Marka swoim patronem ogłaszali pisarze, murarze,
koszykarze, szklarze. Jest czczony w Polsce i w wielu innych krajach
jako patron wiosennych zasiewów, dlatego w jego święto Kościół odprawia
błagalne procesje o szczęśliwe plony i odmawia modlitwy o dobre urodzaje: "
Boże, Ojcze nasz, wesprzyj trud pracujących na roli i spraw, aby
ziemia przyniosła oczekiwane plony. Pozwól nam z zebranego ziarna
nakarmić głodnych i naucz nas szacunku dla chleba. A chleb przemieniony
na ołtarzu w Ciało Twego Syna niech stanie się dla nas pokarmem na
życie wieczne".
Pomóż w rozwoju naszego portalu