Stadion
Reklama
Jak na wrocławskie warunki stadion zlokalizowany zaledwie 15 min od centrum miasta i lotniska to prawdziwy gigant. 42771 osób komfortowo i bez ograniczeń będzie mogło podziwiać zmagania sportowców. Projektanci pomyśleli też o 204 miejscach dla osób niepełnosprawnych. Dla wszystkich kibiców dostępnych będzie 700 toalet. W wypowiedzi dla „Niedzieli Wrocławskiej” Sławomir Wojtas, prezes Wrocław 2012, zachwalał obiekt: - Dzięki nowoczesnemu projektowi, powstający we Wrocławiu stadion ma szansę zostać nowym symbolem Wrocławia. Nowoczesna i atrakcyjna architektonicznie forma obiektu, w połączeniu z wieloma, nie tylko sportowymi funkcjonalnościami oraz świetną infrastrukturą komunikacyjną wokół z pewnością przyciągnie nie tylko kibiców, ale także gości i inwestorów spoza regionu Dolnego Śląska. Faktycznie, koncepcja architektoniczna nie ogranicza się do samej bryły stadionu, ale zintegrowana została z otaczającą go infrastrukturą. Arenę okala esplanada, czyli reprezentacyjna promenada, która spełniać będzie funkcję komunikacyjną. Pozwoli ona dotrzeć kibicom do stadionu z dwóch stron, od południa (pod ul. Lotniczą) ze strefy zintegrowanego przystanku komunikacji tramwajowo-kolejowej i zewnętrznego parkingu oraz od północy (ul. Królewiecka), gdzie realizowany jest węzeł komunikacji publicznej, a także parking dla autokarów. Zmotoryzowanym kibicom z pewnością dojazd ułatwi sąsiedztwo obiektu z Autostradową Obwodnicą Wrocławia.
Arena przy Alei Śląska nie będzie jedynie obiektem sportowym. Pod trybunami stadionu docelowo znajdą się przestrzenie biurowe i konferencyjne, m.in. sklep i bar dla kibiców, muzeum klubu Śląsk-Wrocław oraz pomieszczenia do wynajęcia. W jego bezpośrednim sąsiedztwie powstaną także budynki przeznaczone na działalność komercyjną, w tym galeria handlowa. Przy głównych wejściach zlokalizowane zostaną kioski, w których kibice kupią bilety oraz doładują karty stadionowe, umożliwiające im bezgotówkowe poruszanie się na terenie całego stadionu.
Jak wygląda obecny stan prac przy Alei Śląskiej? Na samym stadionie zamontowane są już bramki, położono murawę, wcześniej pojawiły się stadionowe krzesełka. Zakończono także prace przy dwóch ogromnych telebimach, na których ekipy techników przez kolejne dni dokonywały testów. Równolegle do prac montażowych prowadzone są prace przy instalacjach, m.in. elektrycznych czy przyłączach internetowych. Odbyły się już również pierwsze odbiory, m.in. straż pożarna skontrolowała system gaśniczy. Trwają też prace wykończeniowe na parkingu wielopoziomowym, gdzie położono wierzchnią warstwę asfaltu. Wymienione prace to tylko wierzchołek góry lodowej. Dość powiedzieć, że w dni robocze pracuje tu ok. 1400 robotników.
Stadion zaliczył też pierwszą wpadkę. Pomimo wysiłków budowlańców na początku września nie odbyła się planowana tam impreza - wyścigi wielkich amerykańskich półciężarówek Monster Jam. Powodem była negatywna opinia wrocławskiej policji dotycząca bezpieczeństwa podczas zawodów. Pokazy już zostały przeniesione na 1 października.
Obwodnica
Reklama
Kierowcy mogą już korzystać z 35 km trasy, która łączy krajową ósemkę z kierunku Warszawy w Długołęce z wylotem na Kudowę w Magnicach. Według obliczeń magistratu sześciopasmową obwodnicą pojedzie co dziewiąty samochód, poruszający się dotąd po wrocławskich drogach. Prace budowlane przy AOW rozpoczęły się 3 lata temu i podzielono trzy główne odcinki. Od południa (trasa wylotowa w kierunku Kotliny Kłodzkiej) do ul. Granicznej (zjazd na lotnisko), ten odcinek został otworzony w maju tego roku. Od północy, czyli z Długołęki do ul. Żmigrodzkiej, a więc drogi wylotowej na Poznań - odcinek otwarto kilka tygodni temu. Ostatni, środkowy z Lotniska do ul. Żmigrodzkiej z przeprawą na Odrze, który łączy dwie pozostałe części - przekazany został do użytku kilka dni temu. W rezultacie prace na największej budowie na Dolnym Śląsku dobiegły końca. Przez kilka ostatnich tygodni na dotychczas zamkniętym odcinku obwodnicy trwały jeszcze prace wykończeniowe i porządkowe, m.in. montaż ostatnich ekranów akustycznych, instalowanie oświetlenia drogi i malowanie pasów. Wkrótce dowiemy się też, kto będzie zajmował się utrzymaniem drogi. Wrocławski oddział GDDKiA ogłosił właśnie przetarg na sprzątanie, odśnieżanie oraz bieżące remonty AOW. Firma, która otrzyma zlecenie, będzie zobligowana do stałego monitoringu trasy - co dwie godziny w dzień i cztery w nocy - oraz m.in. drobnych napraw nawierzchni jezdni, czy uzupełniania znaków, zaś za ewentualne spóźnienia zapłaci kary finansowe.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Most Rędziński
Przypomnijmy jego najważniejsze parametry techniczne. Razem z estakadami, które do niego prowadzą, liczy dokładnie 1742 metry długości. Ma najwyższy, liczący 122 metry, pylon w Polsce, jest również najdłuższym, bo przeszło półkilometrowym, podwieszonym betonowym mostem w kraju (512 m), a jego powierzchnia - 70 tys. metrów kwadratowych - plasuje go jako światowego lidera betonowych przepraw. Rekordowy jest również koszt mostu Rędzińskiego - 576 mln zł. Przeprawa, która powstała na Rędzinie jest prototypowa, nie ma na świecie identycznego mostu, do którego można go porównać, w rezultacie jego budowa była niezwykle skomplikowana - tłumaczyła niecały rok temu „Niedzieli Wrocławskiej” rzeczniczka wrocławskiego GDDKiA. Pierwszym bardzo trudnym elementem budowy były fundamenty pod pylonem. Siła, z jaką pylon oddziaływuje na podstawę wynosi ok. 100 tys. ton. Stąd jego przygotowanie było najbardziej pracochłonne i czasochłonne. Drugim ważnym elementem było betonowanie stopy fundamentu, do której zużyto 2, 5 tys. zbrojenia i 8 tys. m sześciennych betonu. Kolejnym zaś już sama budowa pylonu prowadzona nawet podczas siarczystych mrozów. Pracę przy pylonie utrudniała również niewielka ilość miejsca na tzw. nogach pylonu. Na jednej mogło pracować maksymalnie 25 robotników.
Co obecnie dzieje się na moście? W ostatnich tygodniach przeprawa przechodziła szereg testów wytrzymałościowych. Przeprowadzone próby dynamiczne i statyczne - zgodnie z zapowiedziami prof. Biliszczuka, głównego konstruktora przeprawy - zakończyły się pełnym sukcesem. Naukowcy, wykorzystując kilkadziesiąt 40-tonowych ciężarówek (w sumie 1600 ton obciążenia) ustawianych w różnych konfiguracjach bądź przemieszczających się z różną prędkością po moście, przy pomocy urządzeń pomiarowych badali m.in. jak zachowuje się obciążona konstrukcja oraz wanty, na których jest podwieszona. Nigdy więcej w swojej przyszłości most nie zostanie poddany tak dużemu obciążeniu i w podobnej konfiguracji pojazdów - podaje strona internetowa wrocławskiego GDDKiA - Podczas próby obciążeniowej, zgodnie z założeniami projektowymi jezdnia mostu ugięła się o 50 cm. Czujniki zamontowane na całym moście na bieżąco przekazywały informacje do centrum kierowania próbą obciążeniową.
Wrocławskie drogi na Euro
AOW to nie jedyna szykowana obecnie droga we Wrocławiu. Równolegle do obwodnicy autostradowej wybudowano kolejne odcinki obwodnicy śródmiejskiej, a także całkowicie przemodelowano infrastrukturę drogową wokół stadionu. Od przeszło pół roku czynny jest 4-kilometrowy, północy odcinek obwodnicy śródmiejskiej, łączący Osobowice z ul. Żmigrodzką. Do tej pory obwodnica prowadząca przez wybudowany w 2004 r. most Milenijny kończyła się zaraz za nim. Tym samym kierowcy chcący wydostać się m.in. w kierunku Poznania musieli stać wzdłuż całej ul. Osobowickiej i ul. Bałtyckiej. Obecnie, dzięki oddanemu do użytku fragmentowi w kilka minut mogą znaleźć się na trasie wylotowej z miasta w kierunku Poznania. W tej chwili na północy miasta między ul. Poświęcką a AOW budowany jest kilkometrowy łącznik, który połączy obie powstałe drogi. Również wokół stadionu prowadzone są prace budowlane. Gotowe są już drogi, które prowadzą do wrocławskiego stadionu od północy - zakomunikowali pracownicy Wrocławskich Inwestycji, spółki odpowiedzialnej za inwestycje związane m.in. z Euro 2012. Gotowa jest ulica Królewiecka i Aleja Śląska, które znajdują się bezpośrednim sąsiedztwie stadionu. Trwają tam jeszcze prace przy powstającej linii tramwajowej Tramwaju Plus, tory tramwajowe układane są także wzdłuż ul. Milenijnej i Pilczyckiej, a w stanie surowym jest tramwajowy most na Ślęzy. Z kolei od południa gotowa jest już ulica Kosmonautów, która „czekała” na uruchomienie autostradowej obwodnicy Wrocławia. Natomiast przy ul. Lotniczej wzdłuż jezdni ułożono już krawężniki, położona jest także nawierzchnia. Jej otwarcie przewidziano na wrzesień tego roku. Niedaleko Lotniczej robotnicy pracują jeszcze na zbudowanej dla pieszych i rowerzystów kładce nad Ślęzą. Prace trwają także przy zintegrowanym węźle tramwajowo-kolejowym - kładzione są tory, robotnicy stawiają też wiaty.